Nová Škoda Yeti: 7 věcí, které nutně musíte vědět

Mladoboleslavská automobilka představila modernizované SUV, Škodu Yeti. Jde v podstatě o facelift, ovšem zásadní novinky tady jsou.

Nová Škoda Yeti je tady! Tedy, ehm, nová, ona je ve skutečnosti modernizovaná, nejde o zbrusu nový model. Ale to neznamená, že by neměla co nového nabídnout. Jsou tady nejen obvyklá chytrá řešení Simply Clever, ale také nové kombinace motorů a převodovek, a prvky terénní výbavy. Kolega Hugo byl na mezinárodní prezentaci a intenzivně touto dobou pracuje na videu z akce, zatím se tedy podíváme dopodrobna na sedm nejdůležitějších novinek modernizovaného auta.

Dva samostatné modely
To je na první pohled maličkost, mohlo by se zdát, ale realita je jiná. Yeti je nabízen ve dvou odlišných liniích, kdy jsou tady městská a terénní specifikace. Rozdíly? Tak samozřejmě v názvu, pokud bychom se chtěli pokusit o sarkastický žert, v nabídce je Yeti do města a Yeti Outdoor pro mimoměstské použití. Na první pohled se od sebe liší například provedením předního a zadního nárazníku. Podobně je rozdílné i zpracování bočních lišt a prahů: zatímco Yeti je má lakovány v barvě karoserie, u jeho „outdoorového“ sourozence jsou z černého plastu. ŠKODA Yeti Outdoor je sériově vybavena stříbrnými kryty vnějších zpětných zrcátek. Odlišnosti samozřejmě jsou i pod kapotou aut, liší se motory. Městská verze má jako základ 1.2 TSI s výkonem 105 koní, terénní nabízí jako startovní pozici čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 122 koní.

Je to offroad
Tedy, ve volnějším slova smyslu. Nelze stavět novou Škodu Yeti do jednoho světla třeba s Mitsubishi Pajero nebo Jeepem Wrangler, ale je pravda, že automobilka sama podbízí pro možní výpravy mimo asfaltové silnice. Výbavu na to Yeti má. Varianta Outdoor disponuje balíčkem speciálních terénních funkcí, má asistent sjíždění svahů, který funguje nejen přio jízda dolů z kopce, ale také nahoru do kopce. Automaticky se zapne, když rozezná desetiprocentní a větší náklon. Při sjíždění z kopce dolů udržuje rychlost od 0 – 30 km/h, tempo v tomto rozsahu lze korigovat brzdou a plynem. Plus má elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS, která umí u pohonu 4×4 rozdělovat točivý moment mezi všechna kola, což je využitelné například při křížení náprav, kdy dávkuje krouťák na kola, která mají kontakt s povrchem.

Haldex 5. generace
Panečku, je to tak, už pátá generace pohonu všech kol… To znamená plynulejší připojování náprav s minimálními prodlevami – pokud si pamatuje, jak někdejší Haldex v dřevních dobách působil, tak u „pětky“ je situace zcela odlišná. Jistěže, není to žádný offroad typu Defenderu s mechanickou „železárnou“ mezi koly, nicméně schopnosti v terénu jsou díky novějšímu typu čtyřkolky vyšší.

Nové motory
Pamatujete si? Pokud jste v minulosti chtěli silný turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 170 koní s pohonem všech kol, tak pouze s manuální převodovkou, teď je možné spojit tento potentní čtyřválec i s automatickou převodovkou DSG. Celkem je tady sedm moderních motorů, dva typy pohonu a čtyři verze převodovek. K dispozici jsou čtyři naftové a tři benzinové motory, všechny přeplňované turbodmychadlem a s přímým vstřikováním paliva. Jejich paleta začíná od zážehové jednotky 1,2 TSI o výkonu 105 koní až po vznětový agregát 2.0 TDI s výkonem 170 koní. V závislosti na konkrétní motorizaci vůz disponuje pohonem buď jen kol přední, nebo obou náprav, jako automatické převodovky využívá Škoda Yeti výhradně moderní dvouspojková ústrojí DSG s šesti nebo sedmi stupni, u manuálních systémů jde o pěti a šestirychlostní mechanismy.

Modernizovaný Yeti hraje na oblíbenou notu – kvalita, praktičnost, spotřeba.

Nemá kulaté mlhovky
Ne, nemá… Pokud vám něco na vzhledu Yetiho nesedělo, postrádal-li jste něco povědomého, ale nevěděli jste co, byly to právně svítilny s kulatým tvarem. My vímě, že za ně Jozef Kabaň, hlavní designér značky, bojoval, ale rozhodnutí bylo nemilosrdné. Nový Yeti musel navázat na současný trend všech škodovek a k těm kulatá světla nepatří.

První model značky Škoda s parkovací kamerou
Ano, je to tak, i když to tak nemusí vypadat, tak tady máme parkovací kameru jako novinku, tu nenabízel zatím žádný jiný model značky, ani luxusní Superb. Auto může být tedy na přání vybaveno systémem Optical Parking Assistant (čili zadní parkovací kamerou). Výrobce říká, že tím Škoda pokračuje v zavádění asistenčních systémů, které přispívají jak komfortu, tak i bezpečnosti provozu. S tím souvisí třeba přítomnost nejnovější generace parkovacího asistentu Automatic Parking Assistant. S ním umí Yeti zacouvat do mezer podélně i příčně k vozovce a z podélných mezer pak také automaticky vyjede.

Jsou tu chytrá řešení
Škoda jim říká, jak víme, Simply Clever, a nutno říct, že fungují. Jakkoli jsou tady zlí jazykové otírající se o škrabku pod víčkem hrdla palivové nádrže, tak Škoda chytrá řešení zvládá na jedničku. V přepracovaných modelech Yeti našly uplatnění čtyři nové prvky: vedle oboustranného koberce je v zavazadlovém prostoru vyjímatelná LED svítilna, pod sedadlem řidiče je držák reflexní vesty a ve dveřích odpadkový koš.

5.11.2013 5:53| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist