Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG (2014)

Mladoboleslavská automobilka modernizovala své jediné SUV a představila novou verzi Outdoor. Jak jezdí s nezvyklým benzínovým motorem?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

Výborné chování na silnici; snadná ovladatelnost v terénu 

Starosti

Morálně starší interiér; ztráta výjimečného vzhledu

Přestože má Škodovka povětšinu času pod křídly koncernu Volkswagen poněkud svázané ruce v tom, co si může dovolit, svoji volnost našla kromě poskytování vyšší užitné hodnoty za vynaložené peníze také v trochu nečekané disciplíně – výstředním designu. Ačkoliv se mohou zdát produkty tuzemské automobilky jako střízlivé, výjimky potvrzují pravidlo. Podívejte se třeba na Roomster. Druhou takovou byl až doposud i model Yeti.

Při mezigeneračním omlazení ale osvěžil svoji tvář a přišel o velmi osobitou dvojici mlhových světel po krajích masky. Kromě toho, že ve zpětném zrcátku Yetiho už tak snadno nerozeznáte, je druhou hlavní změnou rozdělení modelů na „městský“ Yeti a „dobrodružnější“ Yeti Outdoor, který je předmětem i tohoto testu.


Nová přední světla, za příplatek bi-xenonová s integrovanými pásy LED, zadní světla svítící ve tvaru písmene C nebo „kubistické“ prolisy ve víku kufru jsou prvky, podle nichž lze odlišit faceliftovaný model od starého, Outdoor se potom od „normálního“ Yetiho liší jiným provedením nárazníků, bočních lišt a prahů nebo detaily jako stříbrným lakováním krytů vnějších zpětných zrcátek.

Rozdíly najdeme i ve funkčnosti. Outdoor na své palubní desce ukrývá tlačítko Off-Road, po jehož stisknutí se přenastaví řídicí jednotka motoru a stabilizační systém na jízdu terénem. V praxi to znamená rozvážnější reakci na plyn (zbrklé pohyby jsou v terénu nežádoucí) a aktivaci podpůrných systému. Ve chvíli, kdy vozidlo rozpozná 10% náklon karoserie, automaticky aktivuje asistent rozjezdů do kopce, stojí-li auto „ve svahu“, nebo asistent pro sjíždění kopců, míří-li příď „dolů“. Druhý jmenovaný systém je aktivní od nuly do 30 km/h a omezovač rychlosti se nastavuje pokyny plynovým a brzdovým pedálem.

Asistenční systémy fungují intuitivně a jsou uživatelsky přívětivé a nápomocné. Stejně tak šestistupňová převodovka DSG, která nevyžaduje krkolomnou obsluhu tří pedálů a řadicí páky, nicméně její chod v terénu, zejména při rozjezdu do prudšího kopce, je neplynulý. Auto kolikrát mírně popojede vzad nebo je zapotřebí být na auto tvrdší, což se neguje s přirozeným chováním v terénu. Klasický hydrodynamický měnič by byl vhodnější, za daných okolností je však DSG dobrou volbou.

Yeti se tedy v terénu neztratí, ovšem většinu života pravděpodobně stejně stráví jízdou po zpevněných cestách. A na nich funguje také výtečně. Podvozek je celkově nastavený více do tuha, což autu umožňuje dobře potlačovat náklony a jezdit velmi agilně, díky dobrému akustickému tlumení a pocitu bytelného sestrojení podvozku však posádka nedostatkem komfortu určitě netrpí.

Fotogalerie Škoda Yeti (2013)

Zobrazit všechny fotografie

Nová Škoda Yeti Outdoor se neztratí ani v těžším terénu, na silnicích exceluje.

Řídit Yetiho je tak zábavné, a to i díky „čistotě“ odezvy jednotlivých ovládacích prvků. Svůj podíl na tom má i motor 1.8 TSI o výkonu 152 koní (112 kW). Svižný, jadrného zvuku a příjemně lineárního charakteru, díky kterému se nechá vytáčet až k hranici 7000 ot./min. Jistě, v případě „městsko/venkovního“ crossoveru poněkud neocenitelná vlastnost, ale pokud vás baví řídit (jakože za volantem Yetiho se to může přihodit), také velmi uspokojivá. Spotřeba? Vzhledem k výše řečenému závislá na jízdním stylu, ale tato jednotka umí být i relativně úsporná, tichá a kultivovaná, pokud se nedráždí.

Mírným zklamáním je, podobně jako u inovovaného Superbu, interiér. Žádné velké změny se tu nekonaly a působí tak trochu zastaralým dojmem, ovšem méně nepatřičným než v případě větší limuzíny, a také dlouhověkou trvanlivostí. Vylepšit reputaci se Yetimu daří praktičností. Zadní sedadla lze podélně posouvat, v případě potřeby zcela vyjmout, zavazadlový prostor je však stále poněkud stísněnější, především v podélném směru kvůli kratší stavbě karoserie. Řečeno čísly spolyká 405 – 510 litrů v závislosti na poloze sedadel, maximálně až 1760 litrů.

Zobrazit všechny fotografie

Interiér už morálně zastarává, nicméně působí bytelným a trvanlivým dojmem.

V této konfiguraci vyjde Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG na 654 900 korun ve druhém výbavovém stupni Ambition (základní Active není pro verzi Outdoor vůbec v nabídce). S manuální převodovkou lze ušetřit 40 000 korun a volbou „obyčejné“ verze Yetiho 20 000 korun na všech úrovních výbavy, ovšem nikoli obě částky dohromady. Manuální převodovka spárovaná s tímto motorem je totiž výsadou pouze Outdooru, pohon samotných předních kol pak není k dispozici vůbec.

Verdikt

Škoda Yeti po modernizaci možná ztratila nepatrnou část svého vizuálního charakteru, na svém výborném jízdním projevu však ztráty nezaznamenala. Ospravedlnit benzínový motor bude těžké, ale pokud se rádi svezete svižněji, přinese vám radost. Naopak pokud vyhledáváte klidnější jízdu, nebude rušit hlukem nebo nesmyslně tvrdým podvozkem, ale potěší poddajností a dojmem robustní konstrukce. Že vedle těchto schopností zvládne i častější návštěvu nezpevněných cest je příjemný bonus.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1798
Kompresní poměr9,8 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,5 x 84,1
Převodovkašestistupňová dvouspojková
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/50 R17
Pneumatiky vzadu225/50 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)112 / 152
Točivý moment (Nm)250 v 1500 - 4200
0-100 km/h (s)9,0
Nejvyšší rychlost (km/h)192
Spotřeba paliva (l/100 km)10,6 / 6,8 / 8,0
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4222
Šířka (mm)1793
Výška (mm)1691
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1540
Celková hmotnost (kg)2085
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)405 - 510 / 1760
Ceny
Základní cena modelu464 900 Kč
Základní cena test. verze614 900 Kč
Cena testovaného vozu654 900 Kč
7.1.2014 7:00| autor: Martin Veselý

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist