autoweb.cz > Škoda > Škoda Yeti > Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG (2014)
Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Radosti
Výborné chování na silnici; snadná ovladatelnost v terénu
Starosti
Morálně starší interiér; ztráta výjimečného vzhledu
Přestože má Škodovka povětšinu času pod křídly koncernu Volkswagen poněkud svázané ruce v tom, co si může dovolit, svoji volnost našla kromě poskytování vyšší užitné hodnoty za vynaložené peníze také v trochu nečekané disciplíně – výstředním designu. Ačkoliv se mohou zdát produkty tuzemské automobilky jako střízlivé, výjimky potvrzují pravidlo. Podívejte se třeba na Roomster. Druhou takovou byl až doposud i model Yeti.
Při mezigeneračním omlazení ale osvěžil svoji tvář a přišel o velmi osobitou dvojici mlhových světel po krajích masky. Kromě toho, že ve zpětném zrcátku Yetiho už tak snadno nerozeznáte, je druhou hlavní změnou rozdělení modelů na „městský“ Yeti a „dobrodružnější“ Yeti Outdoor, který je předmětem i tohoto testu.
Nová přední světla, za příplatek bi-xenonová s integrovanými pásy LED, zadní světla svítící ve tvaru písmene C nebo „kubistické“ prolisy ve víku kufru jsou prvky, podle nichž lze odlišit faceliftovaný model od starého, Outdoor se potom od „normálního“ Yetiho liší jiným provedením nárazníků, bočních lišt a prahů nebo detaily jako stříbrným lakováním krytů vnějších zpětných zrcátek.
Rozdíly najdeme i ve funkčnosti. Outdoor na své palubní desce ukrývá tlačítko Off-Road, po jehož stisknutí se přenastaví řídicí jednotka motoru a stabilizační systém na jízdu terénem. V praxi to znamená rozvážnější reakci na plyn (zbrklé pohyby jsou v terénu nežádoucí) a aktivaci podpůrných systému. Ve chvíli, kdy vozidlo rozpozná 10% náklon karoserie, automaticky aktivuje asistent rozjezdů do kopce, stojí-li auto „ve svahu“, nebo asistent pro sjíždění kopců, míří-li příď „dolů“. Druhý jmenovaný systém je aktivní od nuly do
Asistenční systémy fungují intuitivně a jsou uživatelsky přívětivé a nápomocné. Stejně tak šestistupňová převodovka DSG, která nevyžaduje krkolomnou obsluhu tří pedálů a řadicí páky, nicméně její chod v terénu, zejména při rozjezdu do prudšího kopce, je neplynulý. Auto kolikrát mírně popojede vzad nebo je zapotřebí být na auto tvrdší, což se neguje s přirozeným chováním v terénu. Klasický hydrodynamický měnič by byl vhodnější, za daných okolností je však DSG dobrou volbou.
Yeti se tedy v terénu neztratí, ovšem většinu života pravděpodobně stejně stráví jízdou po zpevněných cestách. A na nich funguje také výtečně. Podvozek je celkově nastavený více do tuha, což autu umožňuje dobře potlačovat náklony a jezdit velmi agilně, díky dobrému akustickému tlumení a pocitu bytelného sestrojení podvozku však posádka nedostatkem komfortu určitě netrpí.
Fotogalerie Škoda Yeti (2013)
Nová Škoda Yeti Outdoor se neztratí ani v těžším terénu, na silnicích exceluje.
Řídit Yetiho je tak zábavné, a to i díky „čistotě“ odezvy jednotlivých ovládacích prvků. Svůj podíl na tom má i motor 1.8 TSI o výkonu 152 koní (112 kW). Svižný, jadrného zvuku a příjemně lineárního charakteru, díky kterému se nechá vytáčet až k hranici 7000 ot./min. Jistě, v případě „městsko/venkovního“ crossoveru poněkud neocenitelná vlastnost, ale pokud vás baví řídit (jakože za volantem Yetiho se to může přihodit), také velmi uspokojivá. Spotřeba? Vzhledem k výše řečenému závislá na jízdním stylu, ale tato jednotka umí být i relativně úsporná, tichá a kultivovaná, pokud se nedráždí.
Mírným zklamáním je, podobně jako u inovovaného Superbu, interiér. Žádné velké změny se tu nekonaly a působí tak trochu zastaralým dojmem, ovšem méně nepatřičným než v případě větší limuzíny, a také dlouhověkou trvanlivostí. Vylepšit reputaci se Yetimu daří praktičností. Zadní sedadla lze podélně posouvat, v případě potřeby zcela vyjmout, zavazadlový prostor je však stále poněkud stísněnější, především v podélném směru kvůli kratší stavbě karoserie. Řečeno čísly spolyká 405 – 510 litrů v závislosti na poloze sedadel, maximálně až 1760 litrů.
Interiér už morálně zastarává, nicméně působí bytelným a trvanlivým dojmem.
V této konfiguraci vyjde Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG na 654 900 korun ve druhém výbavovém stupni Ambition (základní Active není pro verzi Outdoor vůbec v nabídce). S manuální převodovkou lze ušetřit 40 000 korun a volbou „obyčejné“ verze Yetiho 20 000 korun na všech úrovních výbavy, ovšem nikoli obě částky dohromady. Manuální převodovka spárovaná s tímto motorem je totiž výsadou pouze Outdooru, pohon samotných předních kol pak není k dispozici vůbec.
Verdikt
Škoda Yeti po modernizaci možná ztratila nepatrnou část svého vizuálního charakteru, na svém výborném jízdním projevu však ztráty nezaznamenala. Ospravedlnit benzínový motor bude těžké, ale pokud se rádi svezete svižněji, přinese vám radost. Naopak pokud vyhledáváte klidnější jízdu, nebude rušit hlukem nebo nesmyslně tvrdým podvozkem, ale potěší poddajností a dojmem robustní konstrukce. Že vedle těchto schopností zvládne i častější návštěvu nezpevněných cest je příjemný bonus.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Kompresní poměr | 9,8 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,5 x 84,1 |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/50 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/50 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 112 / 152 |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1500 - 4200 |
0-100 km/h (s) | 9,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 192 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,6 / 6,8 / 8,0 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4222 |
Šířka (mm) | 1793 |
Výška (mm) | 1691 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1540 |
Celková hmotnost (kg) | 2085 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 405 - 510 / 1760 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 464 900 Kč |
Základní cena test. verze | 614 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 654 900 Kč |