Škoda Yeti 1.8 TSI 4×4 vs. Peugeot 3008 1.6 THP

Mohou se zdánlivě neporovnatelná auta ucházet o přízeň stejných zákazníků?

Možná si teď ťukáte na čelo, že stavíme proti sobě dvě auta, která nemají nic společného, a děláme to jen proto, aby zase vyhrála škodovka… Jenže tohle je kategorie aut, ve které se mnoho zákazníků nerozhoduje jen podle technických údajů a schopností, ale také podle ceny, vzhledu a mnoha subjektivních kritérií.

Když se totiž podíváte do ceníku, naši dnešní soupeři Peugeot 3008 1.6 THP a Škoda Yeti 1.8 TSI 4×4 jsou si velmi blízcí. A svým pojetím rozhodně chtějí oslovit stejnou skupinu zákazníků, kteří se nechtějí spokojit s masovou produkcí hatchbacků nebo kombíků, jakých denně potkáváte stovky.

Nová Škoda YetiPeugeot 3008 jsou na pomezí několika kategorií. Obě auta jsou mixem tří karosářských variant. Ale zatímco Peugeot 3008 je z velké části hatchback, z menší MPV a z ještě menší SUV, Škoda Yeti je spíš SUV, pak kombík a nakonec MPV. Ehm… No, nedivte se, podobné prasopsy a kočkolety (moderně řečeno crossovery) má dnes v nabídce skoro každý.

Oba testované vozy dorazily v nejsilnějších benzínových motorizacích, které z pochopitelných důvodů nebudou tvořit jádro prodejů. Zákazníci pořád chtějí raději diesel, neboť spotřeba paliva je v našich končinách jedním z hlavních kritérií při výběru nového auta.

Jak vypadají?
Jelikož se pokaždé setkáte s táborem příznivců i odpůrců toho kterého auta, nemá smysl říkat, že Yeti vypadá nebo nevypadá hezky a že Peugeot vypadá nebo nevypadá ošklivě. Důležité je to, co se líbí vám. Peugeot 3008 i Škoda Yeti rozhodně působí zajímavě a v současné době v davu nezaniknou, ačkoli je velmi těžké odhadnout, jak budou působit za několik let, až si na jejich tvary zvykneme.

Interiér Yetiho už jsme někde viděli. Možná se Škoda mohla při návrhu kabiny trochu víc odvázat a pomocí několika detailů se ho snažit odlišit od obyčejné Octavie. Takhle je příbuznost obou modelů až příliš znatelná a to by právě mohlo některé zákazníky odradit. Přeci jen, uvnitř Peugeotu dostanete jedinečnou palubní desku, která je navíc na poměry francouzské značky nezvykle kvalitní, příjemná na dotek i na pohled. Přepínače jako z Mini Cooperu vypadají velmi dobře, stejně tak rámečky kolem výdechů ventilace či přístroje. Proti kvalitě interiéru Škody Yeti rozhodně výhrady nemáme – a například kombinace světlé kůže, příjemně šedomodrého plastu a tmavé imitace dřeva působí velmi dobře, jen postrádáme nějaký zajímavý nápad.

Jak jezdí?
Oba benzínové čtyřválce jsou dopovány turbodmychadly a odevzdávají velmi podobný výkon. Škoda Yeti posílá na všechna kola výkon 160 koní a točivý moment 250 Nm. Peugeot 3008 příliš nezaostává, jeho přední kola si musí poradit s výkonem 156 koní a točivým momentem 240 Nm.

Škoda Yeti je samozřejmě v papírové výhodě, zejména díky pohonu 4×4, ale ve skutečnosti není na normální silnici i v lehkém terénu jeho výhoda tak markantní, jak se může zdát. To spíš jen zákazníci vidí v pohonu všech kol jakéhosi strážného anděla a dává jim subjektivní pocit bezpečí i v podmínkách, které panují venku zrovna nyní.

Je to ale Peugeot 3008, který díky pocitově živějšímu motoru s lepší reakcí na plyn působí svižněji. Přeplňovaná šestnáctistovka je velmi kultivovaná a výkon odevzdává lineárně. Také se velmi ráda točí a vůbec působí dojmem, jako by tenhle motor nebyl od Peugeotu… Ehm, počkejte… Vždyť on od Peugeotu není. On je od BMW.

Osmnáctistovka ve Škodě Yeti rozhodně výkon nepostrádá. Chybí jí však lepší reakce na plyn a charakter. Motor je takový plochý a nemastný neslaný. S automatem DSG by fungoval rozhodně lépe. Pokud máte v autě manuální převodovku – jenže v tomto případě ani jinou nedostanete – potřebujete z motoru cítit trochu života. I nová přeplňovaná dvanáctistovka TSI působí živějším dojmem než motor 1.8 TSI.

Na silnici jsou si svým chováním obě auta velmi podobná. Ačkoli Yeti dává hrdě na obdiv svou cedulku 4×4, chová se jako obyčejná předokolka. Dokonce to vypadá, že je to právě Peugeot, který má rychlejší reakce a pocitově i příjemnější řízení. Yeti pak získá navrch hlavně na nezpevněném povrchu či sněhu a ledu, kterého bylo během testovacího týdne více než dostatek. Ale ta výhoda spočívá pouze v trakci nebo v průchodnosti, nikoli v zatáčkách. Díky pohonu všech kol prostě v zatáčce rychlejší nebudete.

Peugeot 3008 také těží ze systému Rolling Control, který funguje tak, že v zatáčce „natlakuje“ vnější zadní tlumič, aby omezil naklánění vozidla a pomohl se zatáčením. Díky tomu Peugeot nabízí slušnou kombinaci komfortu při jízdě rovně a dobré ovladatelnosti v zatáčkách. Naproti tomu Škoda Yeti působí trochu prkenně a na nekvalitním povrchu má v nižších rychlostech tendenci poskakovat. Peugeot je také nezvykle kultivovaný a tichý, čímž učiní z dálničního cestování velmi oblíbenou kratochvíli. Yeti se ve stejných rychlostech od zadní nápravy ozývá hučením, jako byste jeli s pootevřeným víkem kufru. Ale i tak je Škoda velmi pohodlné a příjemné auto na cestování.

Cit pro detail
Jenže když se ponoříte do hledání drobností, začnete zjišťovat, že má Peugeot spoustu nedostatků, zejména těch ergonomických. Hned první je naprosto nelogické ovládání stíračů, které si žijí svým vlastním životem. Jdou sice zapnout, ale už nejdou vypnout, dokud se nenaučíte ten správný pohyb páčkou. Podobným úletem Yeti rozhodně netrpí. Peugeot má také velmi nelogické ovládání navigace a rádia, které se musíte učit. Dobře, zvyknete si, ale velmi malé a nepřehledné knoflíky na rádiu vás budou štvát neustále. Pak už to nezachrání ani docela zajímavý head-up displej, který se složitě elektricky vysouvá z palubní desky a působí dojmem, že to bude první věc, která se rozbije hned po vypršení záruční doby…

Jestli si tedy potrpíte na ergonomickou dokonalost, bude pro vás Škoda Yeti mnohem příjemnější auto. Aspoň, že testovací Peugeot neměl nesmyslný ovladač systému Grip Control, takže jsme si měli kam dát kafe, klíče a telefon.

Co se praktičnosti týče, je na tom možná o trochu lépe Yeti, hlavně díky systému manipulace se sedadly převzatém z Roomsteru. Jenže zatímco se pod „falešnou“ podlahou Peugeotu ukrývá ještě velký prostor pro zavazadla, Yeti pod ním má rezervu. Pokud ale chcete v obou autech převézt něco velkého, musíte sklopit sedadla, k čemuž aspoň v Peugeotu slouží madla v kufru, takže nemusíte auto obcházet – stačí jednou rukou zatáhnout za páčku.

A kolik za to všechno?
Za Peugeot 3008 1.6 THP zaplatíte v nejvyšší výbavě Premium Pack 619 900 korun. Například head-up displej s aktivním tempomatem a dvouzónovou klimatizaci máte již v základu, ale za aktivní bi-xenony si musíte 21 000 korun připlatit a za vysouvací navigaci s pevným diskem a hi-fi systémem je potřeba přihodit ještě 49 000 korun.
Škoda Yeti 1.8 TSI 4×4 stojí v nejvyšší výbavě Experience 634 800 korun, ale za natáčecí světlomety musíte připlácet 26 700 korun, za navigaci Columbus pak dáte 47 900 korun. Yeti nemá proti Peugeotu head-up displej, ale upřímně, ten bych v Peugeotu vyměnil za vyhřívaná sedadla, která Yeti má.

Spotřebu paliva asi řešit budete, takže se připravte, že Peugeot 3008 bude jezdit za 9 litrů a Škoda Yeti za 10 litrů na 100 km. Dostat se se spotřebou níž bude jednodušší s Peugeotem, protože nemá pohon všech kol a jeho převodovka má docela dlouhou dálniční šestku. Yeti trpí na kratší odstupňování a také ztráty v mechanismu pohonu 4×4. Ale to je prostě daň za to, že chcete čtyřkolku. Je ale škoda, že si nemůžete Yetiho s tímto motorem vybrat jen s pohonem předních kol a třeba i s automatem. Nemožnost vybrat se automatickou převodovku je ostatně mínusem i u Peugeotu, protože automat se prostě k autům tohoto ražení hodí víc.

Verdikt
Nečekejte prohlášení, že jedno auto je lepší a druhé horší. Ostatně, to ani nebylo předmětem našeho zkoumání. Chtěli jsme jen zjistit, jak moc si dokáží být zdánlivě různá auta podobná a zda umí oslovit stejné zákazníky. Jelikož jsou obě prakticky stejně vybavená, stejně rychlá a stejně „zvláštní“ oproti běžným hatchbackům nebo kombíkům, bude záležet hlavně na vašich preferencích, které si vyberete. Jak Peugeot 3008 1.6 THP, tak Škoda Yeti 1.8 TSI 4×4 mají něco do sebe. Peugeot nás překvapil velmi dobrým motorem, slušnou ovladatelností, vysokou mírou komfortu a příjemným řízením. Yeti zas dokázal, že je to opravdu dobré auto a titul Auto roku v ČR si zaslouží. Pokud bychom hodnotili obě auta podle předem definovaných kritérií, určitě bychom měli jednoho vítěze a jednoho poraženého. Jenže v téhle kategorii trhu jde i o něco jiného než jen objektivní měřitelná hlediska. Proto naprosto pochopíme, že zrovna vy dáte přednost Peugeotu 3008, zatímco my bychom doma měli radši Yetiho.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Yeti 1.8 TSI 4x4
0-100 km/h (s)8,4 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1798
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna 4
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)160 k od 4500 ot/min
Točivý moment (Nm)250 Nm od 1500 ot/min
Výkon/hmotnost (k/t)106,3 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)10,1 / 6,9 / 8,0 l/100
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4223
Šířka (mm)1793
Výška (mm)1691
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1505
Celková hmotnost (kg)2050
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)700
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)405 - 1760
Ceny
Základní cena modelu638 800 Kč
18.1.2010 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist