Saab 9-3 (od r. 2002)

Druhá generace Saabu 9-3 využívá techniku shodnou s Opelem Vectra. Proto na švédský vůz mnoho řidičů kouká skrz prsty. Určitou dávku výjimečnosti si ale i tak zachoval.

RADOSTI
Neotřelý vzhled, dobré jízdní vlastnosti, renomé značky.

STAROSTI
Lacině působící plasty v interiéru, menší nabídka ojetin, malá servisní síť.

Švédský Saab 9-3 druhé generace spatřil světlo světa v roce 2002. Nejprve se nabízel v provedení SportSedan. Následující rok se dostal do výroby odvozený kabriolet a v roce 2005 přišlo na trh provedení SportCombi. Faceliftem vůz prošel v roce 2007.

Automobil se prodává v několika výbavách, vrcholné provedení přitom dostalo označení Aero. Nabízelo se s pohonnými jednotkami o různých výkonech. Opravdu sportovní zážitky ale zajistil až přeplňovaný šestiválec 2.8 T V6. Jeho výkon postupem času rostl, až dosáhl na největší hodnotu 206 kW.Na trh přišla také verze Aero XWD s pohonem všech kol. Sportovní svezení zajistí i provedení Turbo X vybavené pohonem všech kol s elektronicky řízeným diferenciálem zadní nápravy. Pod jeho kapotou je taktéž šestiválec 2.8 T. Ten se v nejslabším výkonovém provedení 169 kW montoval také do kabrioletu.

Saab 9-3 velká fotogalerie

Saab 9-3 fotogalerie

Bariérový test společnosti Euro NCAP prodělal Saab 9-3 druhé generace v roce 2002. Výsledkem je zisk pěti hvězdiček za ochranu posádky. Plný počet hvězd si odnesl také kabriolet, který byl testovaný o dva roky později. U něj se na rozdíl od sedanu posuzovala i bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech (předepsaných dětských autosedačkách). V této disciplíně si automobil připsal tři hvězdičky z pěti možných.

Pozice na trhu
Značka Saab nemá v České republice zrovna mnoho příznivců a tomu odpovídají i prodeje. Ty jsou ale pro švédskou automobilku problémem celkově, což nakonec vedlo k jejímu vyčlenění z koncernu General Motors a prodeji Spykeru.

Na českém trhu se setkáte jak s vozidly, které importér prodal nové zdejším zákazníkům, tak s automobily, jež pocházejí z individuálních dovozů. Právě zde existuje nemalé riziko stočeného tachometru. Často velice dobrý stav ojetých „devět-trojek“ k těmto praktikám totiž některé nepoctivé dovozce svádí.

Druhá generace Saabu 9-3 se nabízí přibližně od 190 000 korun, na kabriolet si nachystejte asi o 100 000 Kč více. Faceliftované vozy začínají přibližně na 400 000 Kč.

Zpracování
Elegantní design karoserie zaujme nejednoho motoristu, ne každému ale sedne zpracování interiéru, kde dostal velký prostor nevzhledný a levně působící černý plast. Spínací skříňku najdeme pro tento vůz umístěnou typicky mezi předními sedadly, která jsou dostatečně pohodlná. Automobil nabídne rozumný vnitřní prostor, a to i cestujícím na zadních sedadlech. Zavazadelník sedanu o objemu 421 litrů ale není nijak úchvatný a kombi je na tom prakticky stejně.

Na vozidlech s vyšším počtem ujetých kilometrů se mohou projevit menší problémy s chatrnějším interiérem. Patří sem například praskání některých plastových ovladačů, bederní opěrky v sedadle řidiče nebo uvolněná hlavice řazení. Nejde o časté potíže, avšak někdy se vyskytují.

Jízda
Automobil zajistí dobrý cestovní komfort celé posádce. Podvozek zdatně tlumí nerovnosti, ale zároveň odvádí kvalitní práci v zatáčkách. Zde se kladně projevuje víceprvkové zavěšení zadních kol. I díky němu se řidič za volantem Saabu 9-3 cítí velice příjemně a jistě.

Motorizace
Žádná z pohonných jednotek, které se do Saabu 9-3 montovaly, není špatná. Jako spolehlivější jsou ale obecně považovány zážehové motory. Naopak pozornější buďte, pokud máte políčeno na turbodiesel 2.2 TiD/92 kW převzatý od Opelu. Ten někdy zlobí vstřikovací čerpadlo nebo váha vzduchu. Zřídka se objevují také závady turba. Přesto nemůžeme tento agregát označit za vyloženě nevhodný. Pokud pořídíte vůz v dobrém stavu a budete jej udržovat, ani turbodiesel nepřinese zklamání.

Zážehové motory: 1.8 16V/90 kW, 2.0 T/110 kW (označen 1.8t), 2.0 T/129, 154 a 155 kW, 2.0 T BioPower/147 kW (na palivo E85), 2.8 T V6/169, 184, 188, 202 a 206 kW.
Vznětové motory: 1.9 TiDS/110 kW, 1.9 TTiD/132 kW (biturbo), 2.2 TiD/92 kW.

NEJ motory
Dobrá volba:
1.8 16V
Z hlediska spolehlivosti a spotřeby představuje dobrou volbu zážehová osmnáctistovka taktéž od Opelu. Atleta z automobilu sice nedělá, ale výkon 90 kW bude pro běžnou jízdu jistě bez problémů dostačovat.Časté závady
„Saab 9-3 patří mezi nadprůměrně spolehlivé automobily, přesto se můžete s některými potížemi setkat. Jde zejména o následky opotřebení. Patří sem například vůle v čepech přední nápravy,“ vysvětluje Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Méně obvyklé jsou vůle v silentblocích a táhlech předního příčného stabilizátoru, ale i na ty lze při výběru ojetiny narazit.

Hučení může vyzradit opotřebená ložiska kol, setkat se lze i s drobnými problémy s elektrickou výbavou. Někdy zlobí protiblokovací systém brzd ABS. „Kdo hledá turbodiesel o objemu 2,2 litru, měl by dobře prověřit jeho funkčnost. Potíže při startování mohou prozradit vadné vstřikovací čerpadlo Bosch,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.

30.10.2010 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist