Řidiči protestovali proti šikaně motoristů

Reportáže | vydáno 11. 1. 2010

Velikost textu: a a a

Pod heslem „Protestní jízda - silnice zpět autům“ se v sobotu večer uskutečnila první veřejná demonstrace nespokojených řidičů. Budou následovat další?

Je sobota 9. ledna, krátce po půl desáté večer, a celou zemi už desítky hodin sužuje vytrvalé sněžení. Kdo nemusí, nevyjíždí. O to víc jsou mnozí Pražané překvapeni, když se liduprázdná, sněhem pokrytá magistrála náhle rozezní troubením desítek klaksonů a řevem vytáčených motorů. Z husté chumelenice se vynoří reflektory aut, seřazených v těsném trojstupu. A další. A další. Na několik desítek sekund to vypadá, jako by v Praze nastala dopravní špička.

Tito řidiči se ale nesešli náhodně, o čem svědčí nepřehlédnutelné cedule s přeškrtnutým číslem „50“ za okny jejich aut. Jde o protestní jízdu, která chce pod heslem „Silnice zpět autům“ upozornit na sílící šikanu uživatelů individuální motorizované přepravy na území hlavního města. Nedávné snížení rychlosti na mnoha tříproudých tranzitních komunikací na 50 km/h, zdůvodněné snahou o omezení hlukové zátěže obyvatelstva, přitom bylo až poslední kapkou, jak vysvětluje Jan Schermer. „Už přetekla moje číše trpělivosti s omezováním řidičů na silnicích, počínaje zřizováním nových vyhrazených pruhů pro autobusy přes zužování silnic betonovými zábranami až po tu padesátku.“

Protest domluvený „online“
Schermer založil na sociální síti Facebook stránku Protestní jízda – silnice zpět autům,  na níž upozornil své přátele, kde a jak se chystá proti novým opatřením demonstrovat. Účast na akci potvrdilo téměř šest stovek uživatelů Facebooku a stejný počet by se jich pravděpodobně dostavil, nebýt extrémních podmínek na silnici. I tak je na parkovišti před obchodním domem KIKA v obchodní zóně Průhonice-Čestlice krátce před jednadvacátou hodinou více než rušno. Přijely desítky aut nejrůznějšího stáří a ceny, v mnoha sedí hned několik lidí. Těch několik málo exotů, kteří ani za přítomnosti televizních kamer neodolají nutkání předvádět se nesmyslnými smyky (vévodí jim jakýsi slaboduchý mladík ve stříbrném Peugeotu 307 SW s uřvaným výfukem), sklízí opovržlivé pohledy většiny přítomných. A lidé, kteří vypadají jako pořadatelé (akce není oficiálně organizována, účastníci se sjeli o své vůli, aby individuálně podpořili Honzu Schermera v jeho protestu), napomínají gesty i slovy každého, kdo nechápe, že je v zájmu všech přítomných chovat se jako dospělí lidé.

Přesně o čtvrt na deset se kolona dává do pohybu. Dálnici mezi Průhonicemi a Prahou využívají účastníci protestní jízdy k utvoření formace. Vlastní akt protestu začíná na ulici 5. května. Kolona zpomaluje na 30 km/h, ozývá se kakofonie mnoha desítek klaksonů. Za pozornosti obyvatel města i turistů projedou demonstranti celou Prahu, přes Nuselský most, Legerovu a Argentinskou až na Most barikádníků, kde se otáčejí a míří stejnou cestou zpět.

Pohár trpělivosti přetekl
Motivy účastníků jsou stejně rozmanité jako jejich auta. „Je na čase se hlasitě ozvat. Není možné, aby si pár cyklistů duplo, že chce po Praze jezdit na kole, a dvouproudé páteřní silnice se šmahem změnily na jednoproudé s cyklostezkou, po které projedou dvě kola za den. Co si kdo vymyslí příště, dráhu pro kajaky?“ hřímá sympatický třicátník Richard. Jiní poukazují na tzv. modré parkovací zóny, které znamenají faktický zákaz normálního používání automobilu, často se skloňuje epidemie vyhrazených jízdních pruhů pro MHD na neobhajitelných místech. A samozřejmě „padesátka“.

„Fascinuje mě, že magistrát hlavního města Prahy se neobtěžoval ani zfalšovat nějakou studii, která by prokázala, jaký vliv bude mít snížení rychlosti na hlukovou zátěž obyvatel v přilehlých domech. Takhle je to se všemi dopravními opatřeními v Praze. Prostě se zavedou, aniž by kdokoli předložil jakékoli seriózní argumenty, jen na základě rozhodnutí úředníka,“ upozorňuje tmavovláska Petra.

Téměř hmatatelný pocit nespravedlnosti a zbytečné šikany, který je patrný z většiny přítomných, trefně vystihl muž středních let, který se představil jako Roman a přijel v Octavii Combi: „Z řidičů aut se v poslední době stala lovná zvěř. Přibývá zákazů, omezení a přísných trestů za banální přestupky, protože jsme až příliš dlouho žili své běžné životy a v tichosti doufali, že nějak bude. Nejsem nejmladší a mám přirozenou nechuť veřejně demonstrovat vůči čemukoliv, ale je na čase říct to rázně a nahlas: na ježdění autem není nic špatného. Moderní auta jsou bezpečná i ekologická, a je v moci úřadů vytvořit pro jejich provoz důstojné podmínky. Koneckonců, byznys okolo aut je hybnou silou ekonomiky a drtivá většina ekonomicky výkonných lidí se přepravuje do práce autem. Za to, co auta dávají celé naší společnosti, si zaslouží podporu, ne teror!“

Nové politické téma?
Zdá se, že v lidech se něco zlomilo. Sobotní protestní akce byla prvním veřejným vystoupením řidičů, kteří až příliš dlouho hráli smířlivou roli „mlčící většiny“. Nyní dali jasně najevo, že jsou tady a musí se s nimi počítat. „Třeba to postačí jako první impuls k tomu, aby se z buzerace řidičů stalo společenské, a nejlépe i volební, téma. Rád bych volil takovou stranu, která najde odvahu říci nahlas, že jezdit autem patří k modernímu životu. Té nesmyslné štvanice proti osobním autům mám až po krk,“ dodává Roman.

Pokud strany jeho naděje vyslyší, bude se v supervolebním roce 2010 skloňovat vedle tradičních politických témat také jedno nové – právo jezdit autem a necítit se přitom jako štvaná zvěř.

redakce autoweb.cz

Komentáře ke článku

  • - bez nadpisu - Zobrazit
    11. 1. 2010, Tomas
    • Re: - bez nadpisu - Zobrazit
      11. 1. 2010, Michal
      • Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
        11. 1. 2010, M.K.
      • Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
        11. 1. 2010, roseti
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          11. 1. 2010, Tomas Dajc
          • Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
            11. 1. 2010, Lookyn
            • Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
              11. 1. 2010, wrx
          • Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
            11. 1. 2010, roseti
            • Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
              11. 1. 2010, Tomas Dajc
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadp... Zobrazit
                11. 1. 2010, roseti
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: - bez ... Zobrazit
                  11. 1. 2010, Jan
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: - bez ... Zobrazit
                  12. 1. 2010, bubulak
            • Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
              11. 1. 2010, Michal
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          11. 1. 2010, martinST
          • Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
            11. 1. 2010, roseti
            • Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
              11. 1. 2010, smain.cz
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadp... Zobrazit
                12. 1. 2010, BeNiSh
            • Re:pro rosiho Zobrazit
              12. 2. 2010, Pepino
          • Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
            11. 1. 2010, roseti
            • Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
              11. 1. 2010, Jan
            • Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
              16. 1. 2010, Ondra
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          11. 1. 2010, Michal
          • Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
            11. 1. 2010, Michal
            • Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
              11. 1. 2010, roseti
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadp... Zobrazit
                11. 1. 2010, Michal
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: - bez ... Zobrazit
                  11. 1. 2010, M.K.
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: - bez ... Zobrazit
                  12. 1. 2010, CD
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: - bez nadp... Zobrazit
                11. 1. 2010, wrx
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          11. 1. 2010, pes
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          12. 1. 2010, Vítek
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          16. 1. 2010, Spapanek
      • Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
        11. 1. 2010, roseti
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          11. 1. 2010, Tomas Dajc
          • Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
            11. 1. 2010, roseti
    • Re: - bez nadpisu - Zobrazit
      11. 1. 2010, Andrew
      • Odpověď Andrewovi Zobrazit
        11. 1. 2010, Paco
        • Re: Odpověď Andrewovi Zobrazit
          11. 1. 2010, anndy
      • Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
        11. 1. 2010, Tomas
    • Re: - bez nadpisu - Zobrazit
      12. 1. 2010, Jirka HK
  • Ta skupina na FB Zobrazit
    11. 1. 2010, Shady
    • Re: Ta skupina na FB Zobrazit
      11. 1. 2010, Luky
      • Re: Re: Ta skupina na FB Zobrazit
        11. 1. 2010, Jan Schermer
  • Zabavte řidičák Honzovi Schermerovi Zobrazit
    11. 1. 2010, Paco
    • Re: Zabavte řidičák Honzovi Scherm... Zobrazit
      11. 1. 2010, awe_cz
    • Re: Zabavte řidičák Honzovi Scherm... Zobrazit
      11. 1. 2010, Tomas Dajc
      • Re: Re: Zabavte řidičák Honzovi Sc... Zobrazit
        11. 1. 2010, Tomas Dajc
    • Re: Zabavte řidičák Honzovi Scherm... Zobrazit
      11. 1. 2010, Subaru4ever
      • Re: Re: Zabavte řidičák Honzovi Sc... Zobrazit
        11. 1. 2010, Subaru4ever
        • Re: Re: Re: Zabavte řidičák Honzov... Zobrazit
          11. 1. 2010, Subaru4ever
  • Pomáhat a chránit. Zobrazit
    11. 1. 2010, F40
  • - bez nadpisu - Zobrazit
    11. 1. 2010, da_bomb
    • Re: - bez nadpisu - Zobrazit
      11. 1. 2010, pes
      • Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
        12. 1. 2010, da_bomb
    • Re: - bez nadpisu - Zobrazit
      12. 1. 2010, majkl
      • Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
        12. 1. 2010, da_bomb
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          13. 1. 2010, alan
          • Re: Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
            14. 1. 2010, da_bomb
  • Svobodní.cz Zobrazit
    11. 1. 2010, Lancer
    • Re: Svobodní.cz Zobrazit
      12. 1. 2010, M.K.
    • Re: Svobodní.cz Zobrazit
      12. 1. 2010, BeNiSh
  • Demokracie Zobrazit
    12. 1. 2010, Hans
  • rozbor situace kolem 50km/h na SJM Zobrazit
    13. 1. 2010, alan
  • Hromadná doprava Zobrazit
    13. 1. 2010, Zbynda
    • Re: Hromadná doprava Zobrazit
      23. 1. 2010, opas
  • Bude si každý dělat co chce? Zobrazit
    14. 1. 2010, Zdenek
    • Re: Bude si každý dělat co chce? Zobrazit
      16. 1. 2010, tom
  • Dobře vám tak pražáci Zobrazit
    14. 1. 2010, Pepa
    • Pro Rosetiho Zobrazit
      15. 1. 2010, Fox

Evita a Juan Peron pohledem petrolheada aneb jejich auto může být vaše!

Evita a Juan Peron pohledem petrolheada aneb jejich auto může být vše! Tedy pokud máte dost peněz.

Evita a Juan Peron pohledem petrolheada aneb jejich auto může být vaše!
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den. Coby majitely vozidla mě přišla výzva k uhrazení peněžité částky za př... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

© 2013 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist