Renault Thalia (1998 – 2008)

První generace Renaultu Thalia se vždy těšila přízni motoristů z důvodu dobrého poměru cena-užitná hodnota. Ani dnes není situace jiná, i když nyní se Thalia už řadí k opravdu levným ojetinám.

RADOSTI
Kvalitní antikorozní ochrana, objemný zavazadlový prostor, vynikající brzdy, nízké ceny ojetin, schopnost tlumit i větší nerovnosti.

STAROSTI
Podprůměrné jízdní vlastnosti, vůle v řazení, problematické turbodiesely, nevalné dílenské zpracování, zadní sedadla nelze sklopit.

Modelu Renault Thalia se mezi motoristy říká Clio s batohem a není se čemu divit. Tento sedan vychází z úspěšného malého hatchbacku Clio, ale má navíc prodlouženou záď o velký zavazadelník.

Thalia sjížděla z výrobní linky v turecké továrně Renault od závěru roku 1998, na evropské trhy ale vstoupila až v roce 2000. Od počátku výroby se nabízela pouze v Turecku. Na některých trzích byl vůz uveden pod názvy Clio Classic nebo Clio Symbol, v České republice je ale znám jako Thalia.

Interiér automobilu potěší slušnou nabídkou místa pro posádku. Vzhledem k vnějším rozměrům je totiž prostorný, i když cestující vzadu mohou pociťovat omezený prostor v oblasti kolen. Sedadla nabídnou jen základní pohodlí a postrádají boční vedení těla. Naproti tomu palubní desku vycházející z modelu Clio hodnotíme jako pohlednou. Zejména ve dvoubarevném provedení vypadá celkem dobře – pokud jí odpustíte tvrdé plasty.


Zavazadelník nabízí velice pěkný objem 510 litrů, přístup k přepravovaným zavazadlům zajišťuje dostatečně rozměrné víko, které ale postrádá polstrování či vnitřní výplň z plastu, což působí dost lacině. Levné zpracování prozrazují také jednoduché panty. Zadní sedadla navíc nelze sklápět.

Měkce naladěný podvozek vykazuje mimořádné schopnosti při tlumení nerovností. Zde je vidět, že byl vůz původně vyvíjen na rozbité turecké silnice, tedy srovnatelné s těmi v České republice. Na druhou stranu toto nastavení nezajišťuje vozidlu ideální chování v zatáčkách nebo při vyhýbacím manévru, kdy velmi brzo opouští jízdní stopu a přechází do smyku.

Zpočátku výroby se automobil nabízel výhradně s benzinovými pohonnými jednotkami o objemu 1,4 litru. Osmiventilem s výkonem 55 kW a šestnáctiventilem s výkonem 72 kW. Později se pod kapotu vozu nastěhovala čtyřválcová dvanáctistovka se šestnáctiventilovou technikou, která nabízí výkon 55 kW. Stalo se tak v roce 2002.

Renault Thalia (od 2008)

Ojetá auta | vydáno 23. 10. 2011

Téhož roku dostala Thalia také turbodiesel. Jedná se o agregát 1.5 dCi, který pracuje s výkonem 48 kW. Později se pod kapotu nastěhovaly i další výkonové verze této pohonné jednotky. Nabídku rozšířil také benzinový agregát 1.6 16V/79 kW, ale mezi motoristy o něj nebyl zájem.

Cílová skupina toužící po modelu Thalia totiž hodně koukala na cenu a za silnější motor se drtivé většině zájemců nechtělo připlácet. To si už raději připlatili za turbodiesel, než za silnější benzinový motor. Proto je šestnáctistovek na trhu s ojetými vozy jen opravdu málo.

Pohonné jednotky montované do Renaultu Thalia platí za úsporné, zejména pak turbodiesely schopné jezdit se spotřebou pod pětilitrovou hranicí. Avšak z hlediska spolehlivosti si naftové motorizace nestojí vůbec dobře.

Nezřídka u nich odcházejí vstřikovače common railu, známé jsou závady čerpadla ale i případy přidírání motoru, za nímž stojí nezdravě dlouhé intervaly výměny motorového oleje předepsané výrobcem. Proto se důrazně doporučuje jejich zkrácení a měnit olej po 15 000 kilometrech.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Výjimkou nejsou úniky motorového oleje nebo vůle na přední nápravě,“ vyjmenovává nejčastější potíže Renaultu Thalia Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Totéž platí i pro zvlněné brzdové kotouče. I ty trápí celou řadu ojetin.

„Specifickým problémem Thalie první generace je odchlipování těsnění čelního skla,“ pokračuje Topol a dodává: „nejde o vážnou závadu, ale z důvodu zamezení průniku dešťové vody je dobré těsnění opravit.“

Setkat se můžete také s korozí výfuku, zejména jeho koncového dílu s tlumičem. Karoserie vozu je ale proti korozi dobře chráněna. Zástupce AAA AUTO upozorňuje ještě na jednu známou závadu: „Některé vozy se potýkají s nesprávnou funkcí parkovací brzdy, což v provozu nemusí vadit, ale technikům na STK se to líbit nebude.“

Ve zpětném zrcátku
1998 – zahájení výroby a v závěru roku i prodeje, ale jen v Turecku.
1999 – uvedení na evropské trhy se zážehovými motory 1.4/55 kW a 1.4 16V/72 kW.
2002 – facelift modelu, nabídka rozšířena o turbodiesel 1.5 dCi/48 kW a benzinový agregát 1.6 16V/79 kW.
2003 – nově také turbodiesely 1.5 dCi/50 a 60 kW.
2006 – drobná úprava vzhledu.
2008 – ukončení výroby a nahrazení modelem druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP Thalia první generace nikdy neabsolvovala.

27.11.2015 11:18| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist