autoweb.cz > Renault > Renault Espace > Renault Espace 1.6 Energy dCi 160 EDC (2015)
Renault Espace 1.6 Energy dCi 160 EDC (2015)
Dynamika 6
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
Pohodlný podvozek; příjemná atmosféra a ticho na palubě
Starosti
Úložné prostory; nedotažené detaily; stísněný prostor vpředu
Renault Espace stál v roce 1984 na počátku zrodu kategorie velkoprostorových rodinných vozů v Evropě. Za ta léta se změnil, ale jedno poskytoval vždy – spoustu protoru, praktickou variabilitu a něco francouzské výstřednosti. Automobilka se současnou pátou generací snažila přiblížit tolik populárnímu segmentu SUV, takže se nový Espace snížil a prodloužil. Na první pohled trochu klame tělem a nevypadá úplně jako rodinná dodávka, spíše jako prodloužené SUVčko. Jak ale bude fungovat v praxi?
Interiér
Vnitřek vozu působí na pohled hezkým dojmem a pokud se podíváte blíže a využijete také své dotykové vjemy, zjistíte, že interiér je vyrobený z kvalitních materiálů. Prémiovější pocit dodávají také displeje s přístrojů a multimédií s líbivou grafikou, moderní otočný ovladač zábavního systému a spousta volitelného ambientního osvětlení včetně „lucerniček“ na sloupcích karoserie. Mám ovšem dojem, že forma opět tak trochu předčila funkci. Třeba středový tunel je zbytečně široký, takže tlačí do kolen, přitom ale nenabízí moc odkládacích prostor. Přístup do velké schránky pod ním je omezený a do držáku na pití třeba standardní půllitrouvou lahev nevložíte. Velký šuplík s dotykovým otevíráním před spolujezdcem je malou, ale opět spíše jen stylovou útěchou, stejně jako ovládání klimatizace napůl schované v displeji, přitom se jen stačilo (ne)inspirovat u Peugeotu.
Zbytečně úzký je také otvor zavazadlového prostoru, kterým budete třeba ledničku prostrkávat obtížně a prostor na zadní řadě sedadel je již tradičně vyhrazený pouze dětem. Elektrické sklápění sedadel je působivé a samotné sedačky můžete je posunovat v podélném směru, přičemž nejpohodlněji se budete cítit právě v prostřední řadě, kde je spousta prostoru ve všech třech směrech. Zato vpředu se budete tísnit jako ve výtahu stopatrové kancelářské budovy. Unavený jsem byl jenom z poskakování po městě, natož z dlouhé cesty, přitom přední sedadla jsou velká, hluboká a velmi pohodlná, jen místa na kolena není nazbyt.
Pohon
Turbodiesel 1.6 Energy dCi nabízí výkon 160 koní a točivý moment 380 Nm, díky čemuž zrychlí na stovku za 9,9 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 202 km/h. To jen tak pro pořádek, závodů ve sprintu se účastnit stejně nebude. Autu ovšem udává příjemnou a dostačující dynamiku a především je na poměry čtyřválcových turbodieselů neskonale tichý, nebo alespoň dobře odhlučněný.
Šestistupňová dvojspojková převodovka EDC je jedinou možností volby v případě silnějšího turbodieselu a také tou správnou, která se k tomuto druhu auta hodí, protože přináší pohodu za volantem. V běžném režimu řadí rychle a jemně, pokud na ni trochu zatlačíte, příliš se nezaškobrtne, jen při dynamičtější jízdě řadí pomaleji. Horší je to ale popojížděním, zejména, pokud se snažíte zaparkovat třeba ve svahu. Pokaždé nadávkovat přesné množství plynu tak, aby auto neposkakovalo, je téměř nemožné.
Spotřeba
Oficiální hodnoty spotřeby 5,0 l/100 km ve městě, 4,4 l/100 km mimo a 4,6 l/100 km kombinovaně jsou uvěřitelné tak možná v Cliu, velký Espace si samozřejmě řekne o víc. Městský režim lze zvládat pohodlně do osmi litrů nafty, při klidné jízdě po okreskách pak ale spotřebu srazíte k šesti litrům.
Ovladatelnost
Hlavní devizou nového Renaultu Espace je především pohodlí, čemuž napomáhá také nastavení podvozku. Houpe se a naklání poněkud více, než je obvyklé, mořskou nemoc z toho ale nedostanete. Korunu všemu nasazjí vysokoprofilové 18″ pneumatiky, které pohltí téměř všechny nerovnosti, ačkoliv ostré vibrace zcela odfiltrovat nedokáží.
Výše řečené by mohlo působit dojmem, že byste se měli zatáčkám raději vyhýbat, Espace se ale nezalekne ani zakrouceného asfaltu. Přestože je přirozeně nedotáčivě naladěný, nedostatkem přilnavosti netrpí a překvapí stabilitou. Řidičský zážitek podobný velkým Fordům ale nečekejte, na to jsou všechny ovládací prvky příliš odtažité, nicméně na takové to pohodové poježdění ideálně nastavené.
Verdikt
Renault Espace je přesně takový, jaký asi očekáváte – jezdí pohodlně a nerušeně tiše, turbodiesel tvoří s dvouspojkovou převodovkou dobrý pár a vypadá moderně jak zvenku, tak uvnitř. Pokud jsou tohle kvality, které hledáte, bude se vám nový Espace určitě líbit, nemohu se ale ubránit dojmu, že u Renaultu trochu zapomněli na to, čím by velké MPV mělo být především. A nebo už možná empévéčkem ani být nemá…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 15,4 : 1 |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 235/60 R18 |
Pneumatiky vzadu | 235/60 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 118 / 160 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 380 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 202 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,0 / 4,4 / 4,6 |
Objem nádrže (l) | 58 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4857 |
Šířka (mm) | 1888 |
Výška (mm) | 1677 |
Rozvor náprav (mm) | 2884 |
Provozní hmotnost (kg) | 1734 |
Celková hmotnost (kg) | 2471 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 680 - 785 / 2101 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 769 000,- (1.6 dCi 130 k Life) |
Základní cena test. verze | 919 900,- (1.6 dCi 160 k EDC Zen) |