Porsche Cayenne Diesel

Pod kapotou má třílitrový turbodiesel Audi. Tak co myslíte, je takový Cayenne ještě vůbec Porsche?

Na úvod

Když v roce 2002 představilo Porsche plány na výrobu SUV, většina příznivců značky omdlela. Bohužel ne radostí. Poprvé z faktu, že Porsche bude jakékoliv SUV vyrábět, podruhé při pohledu na jeho fotografie. A nyní Porsche přichází s dieselovou verzí. Rovnou na začátku řekneme jednu věc. A chceme varovat všechny, kterým teče v žilách aspoň kapka benzínu. My máme dieselový Cayenne rádi.

A hned vám řekneme proč. Nejdřív jsme chtěli říkat, jak je nedůstojné pro Porsche vzít diesel z výrobní linky Audi a naroubovat ho do svého auta. Jako by nestačil fakt, že Cayenne existuje. Že přeci nikdy nemůže způsobit stav mysli, do kterého vás uvede jakékoliv benzín spalující Porsche. Cayenne Diesel ale přetáhne některé zákazníky Audi, Volkswagenu a zřejmě i BMW a Mercedesu. Takže Porsche vydělá zase víc. Protože celé dvě třetiny prodaných SUV na světě mají pod kapotou diesel. A protože celosvětově prodá Porsche 50 procent aut, které na své karoserii mají přilepený znáček Cayenne. A jak zmínilo představenstvo značky, i úspěch Cayennu umožnil tvorbu hardcorových modelů GT3 RS, GT2 nebo chystanou a úplně novou Carreru GT. Přeci by nikdo z nás nechtěl, aby tahle auta zmizela z nabídky, ne?Technika

Cayenne, ať už je jakýkoliv a ať už si ho pořizuje jakákoliv sorta lidí, dokáže něco, co model 911 nebude umět nikdy. Odbočíte ze silnice na nezpevněnou cestu a nebudete trpět. A ani auto. O tom, co táhne majitele SUV mimo silnice, můžeme spekulovat. Možná to jsou zarputilí rybáři, možná myslivci nebo hardcorový bikeři. Možná. A možná také ne. Proč má tenhle konkrétní Cayenne jednadvacetipalcová kola za sto tisíc a vedle toho redukční převodovku s uzávěrkou diferenciálu, tomu nerozumíme. Nechme toho, stejně víme, že Cayenny v těžším terénu neuvidíme.

Podvozek a řízení je překvapivě velmi dobré. Opravdu. Ne nadarmo se o Cayennu říká, že je to nejlépe fungující SUV na silnici. A to je fakt, za který se podepíšeme, i když asi chápete, že zrovna příznivci všech těch SUV nejsme. Podvozek je čitelný, navíc v našem případě má příplatkový vzduchový podvozek za necelých 70.000 Kč. Po přepnutí do sportovního režimu se celý sníží a přituhne a nad autem s touto váhou máte velmi dobrou kontrolu. V zatáčkách můžete udržovat vysoké rychlosti bez znatelného naklánění karoserie a volant s vámi rozumně komunikuje. Při přejezdech nerovností se vzhledem k vysokému posazu v SUV kolébáte ze strany na stranu stejně, jako v jakémkoli jiném autě této koncepce. Celkový jízdní komfort je ale na opravdu dobré úrovni, především po přepnutí do komfortního nastavení. Je ale vhodné si před zatáčkami připomínat, že se k nim řítíte obaleni 2,2 tunami kovu. Brzdy sice fungují velmi dobře, ale určitý prostor na zpomalení logicky potřebujete.Na silnici

No a jak cayenne s dieselem jezdí? No, co byste asi tak očekávali od třílitrového turbodieselu s výkonem 240 koní a váhy převyšující o 200 kg 2 tuny. Papírově dynamiku shrnuje údaj o zrychlení na stovku za 8,2 s a maximálka ležící u 214km/h. Třeba Octavia TDI se 140 koňmi jede 208. A na dálnici s vámi i při akceleraci vlastně bude držet krok. Nástup masivního točivého momentu třílitru je ale místy znát. Svým zátahem vás na pár desetin vteřiny ve správných rychlostech příjemně překvapí. Nečekejte ale zázraky. Automat motor vytáčí k hranici omezovače u 4700 otáček, ale nad 4000 ztrácí na výkonu. S tímhle faktem na mysli vás překvapí moment, kdy automat podřadí právě sem. Ztrácíte čas při podřazování a ještě k tomu motor táhne hůře, než s vyšší rychlostí. A nepomůže ani manuální režim převodovky. Po sešlápnutí plynu stejně podřadí.

Na dálnici ve 130 km/h po vás bude Cayenne diesel chtít zhruba 9 litrů. Za dobu celého testu a natáčení počítač ukazoval asi 18 litrů na 100 km.
Odhadujeme, že o zhruba 90 tisíc levnější Cayenne s atmosférickým benzínovým osmiválcem a manuální převodovkou by si v takovém režimu řekl minimálně o deset litrů benzínu více. V případě, že u benzínu zaškrtnete v ceníku příplatkový Tiptronic, jeho cenové zvýhodnění oproti dieselu bude relativně zanedbatelných 30.000 Korun.

Prostor a výbava

Už v základu dostanete k dieselu i automat Tiptornic. Řadit tedy můžete buď pákou na středovém tunelu nebo tlačítky na volantu. Ty jsou ale tak ergonomicky nešťastně řešené, že vám do rukou rozhodně nepadnou. Takže na tuhle možnost rovnou zapomeňte a budete se tak méně rozčilovat. Zvukový projev je opět takový, jaký čekáte od dieselu. Je stejný, jako jakýkoliv jiný zvuk třílitrového turbodieselu jakékoliv jiné značky. Při vyšších rychlostech, řekněme nad stokilometrovou rychlostí, se zvuk ztrácí za aerodynamickým hlukem a hlukem pneumatik a rozhodně nijak neobtěžuje. V nízkých rychlostech je zvuk motoru sice tlumený, ale nijak nadstandardně s ohledem na danou třídu. Zázraky holt v kombinaci s naftou neumí ani nešťastní technici Porsche.

Cayenne diesel je velké auto s velkým kufrem, vysokým podvozkem a třílitrovým turbodieselem s rodokmenem Audi pod kapotou. S touhle kombinací můžete z nějakého důvodu i mimo silnice. Ale my víme, že pro drtivou většinu těch, co si ho kupují, tohle není argument pro podepsání objednávky. Nese znáček Porsche, je mohutný, tedy na silnici jeho řidič působí majestátně. A za to zaplatí jeho majitel 1.632.000 Kč. Ale bez příplatků. Konkrétní kus, na který se tu díváte, stojí zhruba 2.300.000. Teď je na každém si odpovědět, proč si někdo, kdo utratí za Cayenne více než 2 miliony, chce kupovat auto, které díky svému dieselu není pravým Porsche. A něco málo ušetří na palivu.

Verdikt

Na našem trhu se očekává prodej zhruba 50 kusů dieselových Cayennů ročně. Což tedy není zase tak moc, abychom kvůli tomu ztratili chuť žít. A co je pro stávající zájemce ještě horší, že Porsche oznámilo příchod upraveného dieselu. Bude prý lépe znít a bude mít i více výkonu. Ale nezapomínejte, že my všichni, co chceme vidět značku Porsche prosperovat, mějme úctu ke kupujícím Cayennů. Jak jsme řekli na začátku, podporují vznik aut, za která bysme upsali duši…

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,1 s
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2967
Kompresní poměr16,8 : 1
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)176 kW / 240 k od 4000 do 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)550 Nm od 2000 do 2250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)103,7 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)214 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)11,6 / 7,9 / 9,3 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2315
Celková hmotnost (kg)3015
Ceny
Základní cena modelu1 632 000 Kč
13.7.2009 7:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist