BMW X5 3.0d

Už jsme tu měli osmiválec, jenže většina u nás prodaných X5 bude mít pod kapotou něco jiného.

Moderní turbodiesely už dávno nejsou v roli černé ovce rodiny. Dosáhly takové kultivovanosti, že ve většině aut při jízdě ani nepoznáte, jaký typ paliva vám do motoru teče.

Rozhodnutí, co si vlastně koupit tak dnes záleží spíš na tom, jestli máte rádi otáčky, nebo spíš točivý moment – a pochopitelně na ekonomickém hledisku. A čím těžší a výkonnější auto je, tím evidentnější je úspornost moderního dieselu. U BMW X5 jsem měl možnost přímého srovnání, jaká se příliš často nenaskytne ani motoristickému novináři. Při evropské novinářské premiéře v okolí řeckých Athén jsme zkoušeli oba modely tak říkajíc v tandemu – střídali se stejní řidiči a vozy jely přímo za sebou. Dynamická jízda v kopcovitém terénu spotřebě moc nepřidá a výsledek byl až drtivě jasný. Vidlicový osmiválec ukázal spotřebu 22 litrů benzínu na 100 km, zatímco třílitrový diesel potřeboval přesně poloviční množství nafty.

BMW X5 velká fotogalerie

BMW X5 fotogalerie

Osmiválec je samozřejmě o stupínek kultivovanější a má opravdu krásný zvuk – jenže ho uslyšíte jen zvenku. Také při přímém srovnání ve zrychlení by to benzín dieselu nandal, jenže kdo by s X5 závodil? Při běžné, a jak jsem se přesvědčil v Řecku, i při velmi dynamické jízdě se ale diesel nedá zahanbit a svého exkluzivnějšího sourozence se bez větších potíží udrží.

Podvozek má světlé i stinné stránky
Když jsme na Autowebu měli zmíněný osmiválec, jeho přednosti trochu zastiňovalo Porsche Cayenne S, se kterým jsme ho porovnávali. Navíc byl vybavený velmi dobrým (ale také patřičně drahým) aktivním podvozkem. Nic z toho třílitrový diesel neměl, takže jsem byl docela zvědavý na ten rozdíl. Pokud se vyžíváte v tom, že se svým SUV v zatáčkách honíte vytuněné golfy, mám pro vás nepříjemnou zprávu: ten příplatkový podvozek budete potřebovat. Ne že by bez něj byla X5 ztracená, pořád jízdními vlastnostmi patří ke špičce své třídy, ale na opravdu ostrou jízdu už to není. Na rozdíl od minulé generace je totiž nová X5 opravdu velká a o něco málo těžší a v zatáčkách to cítíte. Možná se vám to na první pohled nezdá, designově se toho skutečně zas tolik nezměnilo, jenže to má dobrý důvod. Třetina majitelů první generace totiž ve výzkumu uvedla, že jako příští auto si nedovedou představit nic jiného než zase X5. Takže proč jim házet klacky pod nohy, že?

Pokud jde o jízdní komfort, mám drobný problém. Těsně před naším testem totiž někdo zničil pneumatiky na jednadvacetipalcových ráfcích, takže u BMW nouzově přezuli na dvacetipalcová kola. Ty jsou sice samozřejmě v nabídce také, jenže na těch našich byly příliš nízkoprofilové pneumatiky, evidentně určené pro menší auto. Přesouvání po městské dlažbě tudíž nebylo zrovna nejpohodlnější. Skutečně si netroufám odhadnout, nakolik by se to změnilo se „správnými“ pneumatikami. Mám ale takový pocit, že nejpohodlnější jízdy dosáhnete opět se zmíněným příplatkovým pneumatickým odpružením.

Pozitivem bylo, že se v autě nenacházel ani další příplatkový systém – aktivní řízení. Chápu, že pro někoho může být ideální, zejména když se většinu času pohybuje ve městě, ale já jsem mu prostě nepřišel na chuť. Parkuje se s ním skvěle, ale při razantnějším manévrování se člověk nemůže spolehnout na naučené pohyby – musí dávat pozor, jaký převod zrovna řízení má. Kromě toho, klasický systém má znatelně lepší zpětnou vazbu.

Zbrusu nový silák
Motor má sice označení 3.0d, ale se svým předchůdcem nemá nic společného. Je to celohliníkový šestiválec, který můžete znát leda ze současné trojkové řady. Má víc výkonu a je úspornější a čistší. Dostanete ho jen s šestistupňovou automatickou převodovkou, která ale řadí famózně. Díky úpravám má její hydrodynamický měnič menší prokluz, takže řadí rychleji, ale stejně hladce. I na tu podivně tvarovanou páku už jsem si zvykl, po chvíli používání vám i přes svůj sci-fi vzhled padne do ruky jak ulitá. Ani by vás tedy nemuselo mrzet, že manuální převodovka v X5 vůbec nebude.

Motor má 235 koní a 520 Nm, což ho řadí ke špičce kategorie. Přestože X5 s ním má přes 2,2 tuny, dostane se na stovku za reálných 8,3 sekundy. Takový Range Rover Sport s dieselovým motorem TdV6 na to potřebuje víc než 11 sekund… Zároveň jsme si v redakci ověřili, že ani městský provoz nevystřelí spotřebu nad nějakých 11,5 litru, přičemž mimo město se bez větších potíží dá dosáhnout i hodnoty 8,5 l/100 km. S 2,2 tunovým kolosem to vážně není špatné…

Je pravda, že v nižších rychlostech (například rozjezdy ve městě), nebo při prudší akceleraci motor uslyšíte. Jenže to není ani tak jeho vina – odhlučnění auta je totiž na tak vysoké úrovni, že vás neruší nic jiného, takže si motoru spíš všimnete. S tím souvisí i další slabina tichých aut. Když vám něco trošičku povrzává v Land Roveru Defender, přes ten rachot to ani neuslyšíte. Když povrzává a ťuká něco v kufru nové X5, je to k zešílení. Nakonec jsem ale zjistil, že to zřejmě byla nepořádně uchycená sada nářadí pod podlahou.

Praktická stránka věci
Podlaha kufru je také výborná. Pokud totiž pravidelně nevozíte kromě své pětičlenné rodiny ještě dva zakrslé australské Křováky a tudíž si neobjednáte třetí řadu sedadel, dostanete otevírací podlahu zavazadelníku s plynovými vzpěrami a pod ní velmi užitečnou jámu na cokoliv cenného. Pak stačí podlahu zaklapnout (a dá se i zamknout) a auto vypadá jako prázdné. Jelikož jsem opět podnikal svůj oblíbený test s naložením kapely včetně nástrojů a zesilovačů, můžu vás informovat, že se pod podlahu pohodlně vejde virbl a malé nástrojové kombo. No dobře, řečí suchých čísel je to 90 litrů.

BMW X5 sice pohodlně nesveze sedm lidí (jako třeba Audi Q7) a neumí v terénu tolik, co někteří jeho soupeři (Range Rover Sport), ale co se týče jízdních vlastností na asfaltu, je na špici své třídy. Rovnat se s ním může možná nový emkový Mercedes a pokud chcete něco znatelně lepšího, tak pouze Porsche Cayenne S s aktivním podvozkem. Jenže to se nenabízí s dieselovým motorem, takže zůstane volbou fajnšmekrů, stejně jako osmiválcová X5. Nejen na našem, ale i na mnohých západních trzích si dieselové motory ukously přes 90 procent (!) celkových prodejů X5. S novým motorem rozhodně chybu neuděláte. Vlastně téměř nemůžete udělat lépe.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW X5 3.0d
0-100 km/h (s)8,3
Motor
Konstrukceřadový šestiválcový turbodiesel, common-rail
Zdvihový objem (cm3)2993
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)235 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)520 Nm v 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)216
Spotřeba paliva (l/100 km)11,3/7,2/8,7 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2180
Zavazadlový prostor (l)620/1750
Ceny
Základní cena modelu1 530 500 Kč
15.6.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist