BMW řady 5 Touring

Rok po uvedení nové generace pětkové řady E60 se objevuje verze kombi, která je nabitá stejnou dávkou převratných technologií a navíc má v plánu převálcovat konkurenci nezdolnou silou dieselového biturba 535d.

Nástup éry turbodieselů je jedním z automobilových fenoménů posledních let a naftové motory od BMW patří k tomu nejlepšímu, co na téma střídmé spotřeby i zohýbaných poloos zatím vzniklo. Svou kombinací tichosti, hladkého chodu, ochotou jít do otáček a výkonů převyšujících konkurenci dokázaly, že i dieselový pohon může dobře doplňovat sportovní povahu značky, ke které by se za jiných okolností mnohem lépe hodil benzín.

Pro první uvedení na trh je z dieselových motorů v nabídce zatím 525d a 530d, černé eso 535d se má objevit až na podzim. Očekávaná novinka bude mít poprvé u BMW dvojici turbodmychadel a s výkonem 272 koní (200 kW)a točivým momentem 560 Nm bude patřit k nejsilnějším motorům na silnici, bez ohledu na to, z které pistole tankujete. Díky použití jednoho menšího a jednoho většího turba se prodleva po sešlápnutí plynu téměř eliminuje. Menší turbo se začne točit skoro okamžitě a v patnácti stech otáčkách už stačí na 500 Nm (s maximem 560 Nm ve dvou tisících), zatímco druhá větší turbína přebírá práci ve vyšších otáčkách a v porovnání s 530d také posouvá omezovač o pět set otáček výš na nových 4800 ot/min. Ve výsledku se má zrychlení z nuly na sto odehrát za 6,6 sekundy. Do doby příchodu 535d bude roli nesporné vlajkové lodě hrát verze 545i, která spolu s 525i a diesely 525d a 530d tvoří úvodní nabídku. Benzínový dvou- a třílitr je doplní na jaře příštího roku.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Pro oficiální představení v Mnichově byla k dispozici jak 545i, tak 530d, obě s automatickou převodovkou. Při srovnávání benzínového a dieselového provedení stejného auta dopadá hodnocení mnohdy lépe pro naftovou verzi, ale vzhledem k přednostem velkého benzínového osmiválce 4,4 l vypadala situace v tomto případě trochu jinak. Výkon 333 koní (245 kW) a 450 Nm je totiž na každý pád lákavější než 218 koní (160 kW) a 500 Nm v 530d, i když po příchodu 535d může prvenství jít na druhou stranu bariéry.

Nový je i dieselový šestiválec 2,5 l s výkonem 177 koní a točivým momentem 400 Nm, zlepšení o 14 koní (10 kW) a 50 Nm v porovnání s předchozí 525d. Na stovku zrychlí za 8,3 sekundy a maximálku má položenou na 226 km/h. Všechny modely Touring mají v základní výbavě šestistupňovou ruční převodovku, za příplatek je možné objednat šestistupňový automat Steptronic a u benzínových verzí 525i a 545i také sekvenční řazení SMG s pádly pod volantem.

Automat pracuje bezchybně ve všech otáčkách a přeřazuje rychle a hladce i v červeném poli, do kterého se zvláště velký benzínový osmiválec dostává se sametovou hebkostí. Možná byste od něj uvítali ještě sytější a hlubší projev, než jaký předvádí v Touringu, ale na druhou stranu rádi uznáte, že jestli má právo být v nějakém autě utlumený, pak je to právě tenhle kombík. Na volnoběh točí 500 otáček, za pohodové jízdy ve městě o něm po sluchu skoro nic nevíte, ve všech situacích výborně reaguje na plyn a na dálnici se i více než dvousetkilometrová rychlost zdá být příjemným cestovním tempem. Jeho schopnost pořádně a dlouze zatáhnout v libovolných otáčkách a vytáčet se bez sebemenších vibrací vás nikdy neomrzí. Naléhavost, s jakou pokrývá poslední dva tisíce otáček, než se odrazí od omezovače v šesti a půl tisících, vám v té chvíli vyžene z hlavy všechny myšlenky na vyšší spotřebu, kterou za to platíte. Z nuly na sto dokáže s ruční převodovkou zrychlit za 5,9 sekundy a maximální rychlost má omezenou na obligátních 250 km/h.

Dieselový třílitr byl už v předchozí generaci vynikající, ale v nové pětkové řadě je ještě lepší a svých 218 koní (160 kW) doplňuje točivým momentem 500 Nm. I s ním je sportovní a rychlá jízda na dosah, i když má vzhledem k osmnáctisetkilogramové hmotnosti své meze. Přesto má udávanou kombinovanou spotřebu 7,2 l/100 km (545i má 11,3 l/100 km), což bude spolu s dostatečně rychlým tempem největším lákadlem pro zákazníky. Výhodou všech dieselů v řadě je i přítomnost filtrů pevných částic, které nevyžadují údržbu a se kterými motory splňují emise EU4.

Touring je stejně jako pětkový sedan obutý do dojezdových pneumatik (schopných jízdy po defektu) Bridgestone RFT, které mají svá velká pro i proti. Testovací auta měla pro změnu sedmnáctipalcové zimní pneumatiky Dunlop Sport, na kterých nebylo ani stopy po nervozitě dojezdových bridgestonek, které mají hlavně v zatáčkách nepříjemnou tendenci odskakovat a ve větších rozměrech (se kterými zase vynikne karosérie E60) je s nimi auto místy zbytečně nervózní. Faktem je, že na vyšších pneumatikách se BMW chová podle svých nejlepších tradic, výborně tlumí každou spáru na silnici a hlavně na nerovnostech v zatáčkách je přesvědčivější.

Pozoruhodnou novinkou současné pětkové i šestkové řady je i barevný head-up displej, který před řidiče promítá na spodní část čelního skla okamžitou rychlost či nastavení tempomatu a po zapnutí navigačního systému i směrové pokyny. Zapíná se tlačítkem u ovladače světel, intenzitu jasu si můžete sami nastavit a funguje výborně jak v noci, tak i ve dne za prudkého světla. Stejně dobře se osvědčuje i aktivní tempomat, který automaticky dodržuje nastavenou vzdálenost za vozem jedoucím před vámi, ale také již dobře známé bi-xenony svítící do zatáčky a zadní brzdová světla s intenzitou závislou na síle brzdění.

Na aktivní řízení, které se poprvé objevilo u pětkového sedanu, a které mění strmost převodu podle okamžité rychlosti (hlavně při pomalém manévrování uvítáte velkou reakci předních kol na malé pohyby volantem) si rychle zvyknete, ale pokud budete mít za sebou zkušenosti s klasickým hydraulickým systémem BMW, bude se vám stýskat po jeho citlivosti a komunikativnosti, kterou aktivní systém do velké míry postrádá.

Stejně jako u předchozí řady pětkových kombíků má i nová generace dělené páté dveře s výklopnou prosklenou částí. Dnes si je ale můžete navíc objednat s elektrickým ovládáním, a to i dálkově na klíčku, který má mimochodem, narozdíl od řady jiných značek, stále příjemně kompaktní rozměry. Základní zavazadlový prostor má objem 500 litrů (535 litrů bez rezervy v případě obutí dojezdových pneumatik), ale po sklopení zadních sedaček se dostanete až na 1650 litrů (bez rezervy). I když je Touring celkově větší než předchozí řada, díky použití hliníku je podle stupňů výbavy až o 50 kg lehčí.

Statistika BMW jasně říká, že sedm z deseti zájemců o Touring si půjde pro dieselový motor. Souzeno mimo rámec počtářských úvah a čistě z jízdního hlediska je ale největší motor v Touringu až do příchodu velkého dieselového biturba i ten nejlepší.

Marek Nastoupil

Marek Nastoupil

31.3.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist