Range Rover Sport Hybrid (2015)

Range Rover Sport je velmi dobré auto a v redakci ho máme rádi. Jak je na tom verze s hybridním pohonem - čím zaujme, když cena mu nehraje příliš do karet?

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

Spotřeba; jízdní komfort; dynamika

Starosti

Cena; neplynulý projev pohonné soustavy


Během doby se hybridy staly nedílnou součástí automobilového průmyslu a nabídky ve škále osobních aut. Některé automobilky na nich postavily prodejní strategii, například Lexus, jiné je mají jako nutný „doplněk“ v modelové řadě anebo způsob, jakým snížit emisní průměry a dostat své vozy do míst, kam by se jinak, díky své ekologické nepřizpůsobivosti, nedostaly. A to je právě, podle mého názoru, případ Range Roveru Sport Hybrid.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Mluvit o Range Roveru, to znamená skloňovat a používat slova jako opulentní, majestátní, sošný… a to platí nejen pro klasický Range, ale i „menší“ Sport. Zvenku rozdíl mezi verzí se spalovacím motorem a hybridním pohonem na první pohled nepoznáte, neberu-li v potaz nápisy a loga – pokud uvidíte Hybrid třeba ve zpětném zrcátku, než mu uhnete ke krajnici, rozhodně jeho speciální pohonný trakt neodhalíte. Mám pohledem se nijak zásadně neliší od dalších, běžných Range Roverů Sport.

Interiér

O opulentnosti, přepychu a noblese bych chtěl mluvit i poté, co se pomyslně i reálně přenesu zvenku do kabiny auta, ale nemohu. Vnitřek vypadá parádně, o tom žádná, ale na omak už tak jásat nemohu. Některé materiály bych nenazval prémiovými, odpovídajícími značce a ceně. Bakelit nebo co to je za hmotu imitující dřevo mi nepřijde jako vhodný a důstojný vozu typu Range Rover.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

A pokud už vypočítávám negativní dojmy, tak zmíním volič převodovky, který mi připomněl svým vzhledem a koncepcí volič v BMW, ovšem jeho schopností nedosahoval. Ne vždy zařadil požadovaný mód – tím chci říct, že pokud u BMW X5 posunuji voličem dopředu či dozadu, přesně vím, jaký režim právě aktivuji a ten také ve výsledku aktivovaný je. U Range Roveru se mi několikrát stalo, že jsem chtěl jet a nemohl se zbavit neutrálního N a jednou jsem vyděsil řidiče za mnou, když jsem namísto D navolil R a zasvítil na něj couvacími světly.

Jinak pohodlní za volantem, pohodlní v sedačkách v druhé řadě, kufr a tak dále… Tak jak jsem už zmiňoval u Range Roveru se spalovacím motorem. 

Pohon

O pohon se stará ústrojí složené z naftového šestiválce a elektromotoru o celkovém výkonu 340 koní a točivém momentu 700 Nm, kdy na elektrickou jednotku připadá 35 kW a 170 Nm. A rychle rovnou k věci – opět se mohu odrazit od předchozích zkušeností s V8, pokud bych chtěl mluvit o pohonu všech kol, schopnosti jet terénem, nabídnout grip offroadu a pohodlí limuzíny. Rozdíl mezi výkonem osmiválce a hybridu? Range Rover Hybrid je silný a rychlý a to velmi a nabízí-li se srovnání s osmiválcem, tak já jsem zásadní rozdíl nevnímal. Označit Range Rover Hybrid za slabý by bylo troufalé jako zpochybňovat pěvecký um Karla Gotta, takže v této rovině nelze jinak než dát Hybridu pomyslnou jedničku…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Spotřeba

… a stejnou známkou bych ohodnotil apetit vozu, kdy jsem jezdil v průměru za nějakých 10 litrů a to pokládám vzhledem k rozměrům auta, hmotnosti za slušné. Chtěl bych zmínit také čistě elektrický režim, na který umí Hybrid jezdit a znovu se vrátím k Lexusu, který zvládá, „pohrajete-li si“se stylem jízdy, najet pouze na elektřinu řádově kilometry a kilometry. Já toto s Range Roverem nezvládl, nepočítám-li metrové „přískoky“ velmi pomalou rychlostí, tak jsem v čistě elektrickém režimu nejezdil.

Ovladatelnost

A u hybridního pohonu zůstanu i v kapitole Ovladatelnosti, byť se týká záležitosti v širším smyslu, nechci mluvit teď o nějakém vymetání zatáček. Jízda s Range Rovereme Hybrid nebyla v mém podání plynulá, při zpomalení mi převodovka nešla na ruku, tedy nepodřazovala tak, abych při akceleraci měl zařazený správný rychlostní stupeň a mohl pokračovat v jízdě. Pokud nerozumíte, co přesně myslím, tak zde je konkrétní příklad (a nejde o jednorázovou záležitost, stačí si představit třeba jízdu napříč Prahou a vynásobit počtem přechodů pro chodce a semaforů). Když jsem dojížděl na přechod pro chodce/semafor s červenou, logicky jsem brzdil – a jakmile se přechod uvolnil anebo padla zelená, šlápl jsem na plynový pedál… A v tu chvíli se nedělo nic, stále nic, nic…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Což intuitivně vedlo k většímu prošlápnutí plynového pedálu. Pak se naráz automat vzpamatoval, podřadil a Range vyrazil vpřed s přílišnou dynamikou (to bylo to druhé šlápnutí na plyn). Musel jsem tedy obratem sundat nohu z plynu, leckdy i přibrzdit, čímž jsem zpomalil (jako před přechodem/semaforem pár sekund nazpět) a celý cyklus se opakoval. Hybridní systém nepomáhal při rozjezdech, nepracoval plynule a já osobně, pokud bych chtěl hybridní vůz, tak bych toto považoval za důvod hledat buď u zmiňované japonské značky, anebo vyrazit – sice k ne tak prestižnímu – nicméně lépe fungujícímu hybridu koncernu VW s jeho představou dokonalého využití symbiózy elektřiny a fosilního paliva. Jinak ohledně užšího pojetí ovladatelnosti a jízdních vlastností mohu opět odkázat na svůj předchozí test Range Roveru Sport a smeknout před schopnostmi inženýrů nastavit podvozek a vnuknout velkému vozu jízdní schopnostmi mnohem kompaktnějšího dopravního prostředku.

Verdikt

Závěrem bych asi řekl, že chápu důvod, pro který Range Rover Sport Hybrid vznikl a už jsem ho naznačil na začátku. Tento model umí v rámci nabídky Range Roveru snížit emise a předpokládám, že ve státech na západ od našich hranic, kde je znevýhodněn vjezd velkých a silných aut do měst a jejich center, právě hybridní pohon umožní majiteli Range Roveru průnik do jinak zapovězených míst. V našich podmínkách mi Hybrid s cenou 2 459 930 Kč – při částce 2 367 970 Kč, kterou zaplatíte za osmiválec – velký smysl nedává.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec a elektromotor
Palivonafta
Plněnípřeplňování turvodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,1:1
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)250/340 v 4000
Točivý moment (Nm)700 v 1500–3000 ot./min
0-100 km/h (s)6,7
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2
Objem nádrže (l)80
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4850
Šířka (mm)2073
Výška (mm)1780
Rozvor náprav (mm)2923
Provozní hmotnost (kg)2372
Zavazadlový prostor (l)784
Ceny
Základní cena modelu1 738 528 Kč
Základní cena test. verze2 459 930 Kč
31.8.2015 7:35| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist