Rakovan: Nabízím znovu práci – volné místo automechanika, nástup ihned!

Jak složité je najít dobrého automechanika? Velmi, velmi složité. Nejsou lidi, zájem či adekvátní mzda?

Rok se s rokem tak nějak sešel a já tady mám další, již třetí zamyšlení na téma Jak složité je najít automechanika.

Tedy jinak, jak složité je najít dobrého automechanika. Pokud si vzpomenete – nebo kliknete na odkaz na předchozí článek z loňska a předloňska, tak přijdete na to, že jsem se před pár lety pokusil zmapovat aktuální situaci na trhu práce v oboru automechanik.

A to z důvodu, že jsem řešil danou věc a potřebu našeho partnera, nezávislého prodejního a servisního centra vozů značky Porsche sídlícího v pražském Braníku. Prostě tradiční práce automechanika, ať v obecné rovině, nebo specialisty elektrikáře či klempíře… Mrkněte prosím na první a pak na druhý článek, ať pochopíte souvislosti a víte, na co navazuji.

Jaká je situace letos? Stále velmi podobná, servis opět hledá nové zaměstnance, pod vlivem expanze a vytvoření nových pracovních pozic vyvstala potřeba nových automechaniků a je dobré si uvědomit, že díky dané historii už to není tak tristní jako na začátku, teď už se ozývají sami mechanici a ptají se na práci.

Respektive není to tak růžové, lidé se ptají na práci, ale automechaniků je jen zhruba polovina z nich. Ta druhá jsou lidé, kteří hledají práci v autoservisu, ale nejsou vyučení. Asi pětina z této množiny je zručná, jak ukazuje zkušenost, zbytek je nevyučený a bohužel ne právě šikovný. Polovina, která prošla učením a má výuční list oboru automechanik se pak dělí zhruba ve stejném poměru, jedna pětina si může stoupnout ke zvedáku, geometrii, postu elektrikáře či klempíře a začít hned pracovat, zbytek je, navzdory vyučení, překvapivě pro práci nevhodný. Polovina zbytku je sice vyučená, ale práci nikdy nedělala, polovina je vyučená, má praxi, ale není zručná.

Budeme-li mluvit o „našem“ servisu, tedy o servisním centru Porsche Park, tak tam samozřejmě hledají aktuálně „hotového“ automechanika, který může přijít a začít pracovat, stejně tak ale dokáží přijmout člověka s minimem praxe, pokud je zručný a loajální a chce se učit, a mechanika z něj vychovat. Pro zajímavost a bez sarkasmu, protože si vážím lidí, kteří hledají práci a chtějí pracovat, ty nejvzdálenější obory zájemců dotazujících se v Porsche Parku na práci byly asi – hotelnictví (přišel jeden recepční), IT (programátor který celý život neměl v rukách nic jiného než počítač a myš) a zahradnictví (pán po padesátce s praxí s pěstováním okrasných dřevin). Jakkoli lidsky prý byli tito zájemci sympatičtí, odborně nikoli.

Přidám ještě poznámku o tom, že je zde poptávka po automechanicích, jak ji vnímám, velmi silná, vídám inzeráty v novinách, nabídky na internetu, dokonce denně jezdím kolem žoviálního bilboardu, který nabízí práci automechanika, jak jsem ale zjistil, je to také otázka peněz – schválně jsem si udělal rešerši, někam zkusil zavolat, něco poptal a přišel jsem na to, že řada nabídek je nereálná, respektive odrazující a nezajímavá po finanční stránce.

Nebo jinak, myslím si, že zavolat na nabídku práce automechaniku a zjistit, že mi nabízejí 14.000 Kč měsíčně jako plat, dál se angažovat nebudu. Myslím, že zručný automechanik si zaslouží jiné ohodnocení, pokud pracuje tak, jak má, a to vyšší… na druhou stranu očekávat plat špičkového manažera z nejvyššího vedení Microsoftu by bylo nepatřičné.

Jaký je tedy závěr tohoto letošního zamyšlení? Obecně bych řekl, že situace je pořád stejná, taková, jakou jsem ji popsal vloni a předloni. Optikou dotčeného servisu Porsche Park pak lepší v tom, že se servis etabloval, získal zvučné jméno, přesvědčil nejenom své klienty o svých kvalitách a kompetencích, ale také potencionální zaměstnance. Ti, pokud by tady byl aktuálně zájemce o práci v Porsche Parku, pak ví, že nastupují do rozvíjející se firmy s pracovní náplní na zajímavých vozech, možností růstu, přátelského, až rodinného prostředí.

Jinak ale obecně mám obavu, že se, podobně jako v gastronomii, situace v oboru automechanik, počínaje odchodem čerstvě vyučených v oboru odcházejících z učnňáku rovnou mimo branži, a konče vyčpělými pokoutními garážovými hazardéry slepujícími jedno auto ze tří bouraček „bez dokladu“, nijak nelepší.

foto: Shutterstock.com

28.3.2017 7:29| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist