Rakovan: Nabízím (opět) práci – volné místo automechanika, nástup ihned!

Najít dobrého automechanika je stále velmi složité, navzdory volným lidem na trhu práce a učilištích chrlících desítky absolventů ročně.

Je to zhruba rok, co jsem vydal článek na téma Jak je těžké najít v Čechách dobrého automechanika, pokud máte zájem, můžete na něj mrknout na níže vloženém odkazu.

Velmi poučné jsou i komentáře pod článkem, nicméně pokud číst nechcete, šlo zhruba o to, že jsem řešil, na základě informací od spřáteleného servisu, že je velmi těžké najít dobré automechanika, protože jich je jako šafránu. Nebo spíše jako volně žijících jednorožců.

Napadlo mne zhruba s ročním odstupem znovu zmiňovaný servis oslovit a zjistit, jak se situace vyvinula, co nového se stalo a zda se situace na trhu práce v tomto oboru nějak (k lepšímu) změnila. Nezměnila.

Jen pro ilustraci, jak takové jednání při komunikaci se zájemcem o práci, podle zkušeností vedoucího servisu, vypadá? Zaujalo mne jak náročné to nečekaně může být, třeba jen z pohledu prosté lidské slušnosti a vychování.

Ozvalo se určité množství zájemců.

Asi čtvrtina sama sebe vyřadila z procesu jen tím, že poslala email (či v horším případě sms) bez podpisu.

Zbytek napsal nebo (což je samozřejmě lepší) zavolal, domluvil se na zkušební směně a z jedné čtvrtiny v domluvený čas bez omluvy nedorazil.

Ten zůstatek, který dorazil, rovnou můžeme ponížit o ty zájemce, kteří přišli pozdě/opilí/jsou před nástupem trestu/s tím že pracovat vlastně nechtějí.

Definitní zbytek pak skutečně vyzkoušel práci, domluvil se na oboustranně výhodných podmínkách a platu a zůstal.

Mluvíme o třech lidech v rámci jednoho roku, ehm, dnes už v servisu nepracuje ani jeden z nich. To je opravdu velmi smutná bilance, pokud si uvědomíme, že všichni skončili, kulantně řečeno, pro špatnou (nejen pracovní) morálku. Naštěstí mimo tento postup aktivního hledání zafungovalo klasické doporučení, a tak řady servisu rozšířili lidé, kteří nepotřebovali zácvik, zkušební dobu, stačilo doporučení, které je předcházelo od známých, přátel, kolegů z oboru.

Jeden by řekl že situace je stabilní, což je, ovšem jen do té míry, že se servis natolik rozjel, že expanduje, rozšiřuje se a opět je tady volné další místo automechanika. Jen ta představa situace, ve které se teď provozovatel ocitá, mne děsí za něj, pokud se rozhodne opět aktivně hledat na trhu práce, z toho, co se ozve, se mi ježí chlupy na zádech. Třeba jako poslední reakce „Zdravím, mám zájem, pokud je to ještě volné.“ A nic víc… na „Díky, Franta Novák“ už prostor nebyl. Já osobně bych takový projev zájmu nechal bez odezvy a myslím, že se mnou v tomto ohledu souhlasíte.

Každopádně pokud vedoucí servisu vypíše inzerát, který by mohl znít třeba takto: Zavedený nezávislý servis automobilů značky Porsche na Praze 4 hledá do svého týmu mechanika. Zajímavé platové podmínky, atraktivní prostředí, možnost profesního růstu, atd…“ tak dám ruku do ohně za to, že se vše bude zase opakovat. Dobrých řemeslníků je totiž nedostatek, ti, co za něco stojí, práci mají a ti ostatní, až na výjimky, práci nemají a asi ani nechtějí. Chtějí „zaměstnání“ kam by chodili pro peníze a díly na své melouchy, ale „práce“ je nezajímá. A to ani čerstvě vyučené.

Zkusil jsem vyzpovídat lidi z branže a zjistil jsem, že jeden z mechaniků v servisu je jediný z celého tehdejšího ročníku, který se věnuje vyučenému oboru. Jeden jediný. V minulém roce proběhla nabídka ze strany servisu Porsche směrem k čerstvým absolventům učiliště oboru automechanik. Šlo o nabídku takovou, že servis přijme čerstvě vyučeného chlapce, zaučí ho, pod odborným dozorem připraví, poskytne patřičnou praxi a pak nabídne místo právoplatného mechanika. Zájem? Nula. Nikdo.

Čili mne z toho vychází, že celý jeden ročník měl buď již zajištěné místo anebo se chlapci vyučili v oboru, který nechtějí dělat. Ehm – není to tak trochu zahozená šance a zbytečně utracený životní čas? Abych ukončil toto své zamyšlení, poděkuji ještě jednou všem těm, kteří se vyjádřili k předchozímu článku. Jak v diskuzi pod textem, tak i v rámci emailové komunikace, kterou jsme spolu vedli, moc si toho vážím, jakkoli ve výsledku docházím k závěru, že pořekadlo „řemeslo má zlaté dno“ už neplatí, respektive ono pomyslné zlaté dno hledají řemeslníci asi jinde. A budu moc rád za komentáře i zde.

Tak kdyby náhodou – pokud máte ve svém okolí automechanika, kterého by práce na 911, Boxsterech, Cayennech, Caymanech a ostatních modelech Porsche zajímala, rád předám kontakt. A zase za rok se k tématu vrátím, věřím, že třetí zamyšlení už bude výrazně pozitivnější.

21.6.2016 4:34| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist