První jízda: Nový Lexus GS – od základu po hybrid

První seznámení s novým Lexusem GS proběhlo v rakouských Alpách. Čtvrtá generace je průkopníkem v designu i technologiích.

Od představení prvního GS uběhlo dlouhých 19 let. To, co vidíte na fotkách, je v pořadí teprve čtvrtá generace. Od těch předchozích ji poznáte zcela jednoduše. Jde o první model, do kterého se promítl nový jazyk L-finesse. Mrkněte na masku ve tvaru písmene X a jste doma. V Lexusu se mluví o tvaru vřetene, já v tom vidím spíš Predátora. Možná na mojí myšlence něco bude, protože levý pruh dálnice dokáže vyčistit podobně, jako mimozemšťan v americkém trháku.

Otázka designu je vždy otázkou osobních preferencí, ale svůj osobní pohled přidám. Zatímco zepředu se mi jeho agresivní profil líbí, zezadu mám s novým Lexusem trochu problém. Připomíná mi snad BMW 3. řady, snad IS, každopádně ve srovnání s přední částí je ta zadní hodně nudná. Naštěstí nic není ztraceno, paket F-Sport dělá celou záď trochu vyváženější a pro mě rozhodně hezčí.

Premiantem je gé-eso i v naladění podvozku, na který si odskočili konstruktéři z Toyoty GT86. Podle jejich slov by mělo jít o první Lexus, u kterého byl kladen důraz na řidiče a jeho zážitek za volantem. I proto je mezinárodní prezentace zasazena do prostředí Tyrolských Alp, plné klikatých silniček, velkých stoupání a překrásných scenérií, které jako by z oka vypadly počítačovým hrám.DOPORUČUJEME: Test Lexus GS450h (předchozí generace)

Uvnitř je vše v nejlepším pořádku. První, co vás praští do očí, je naprosto obří displej navigace. Má uhlopříčku přesně 12,3″, takže jako některé laptopy. Informace se dělí na několik oken a fonty jsou tak velké, že je dokážou přečíst i cestující ze zadních sedadel. Celý systém pracuje ve spojení s počítačovou myší, které říkají Lexus Remote Touch Interface. S první verzí systému, kterou má třeba CT200h, jsem se nedokázal sladit. Museli jste pozorně sledovat displej, jinak kurzor jen zběsile běhal po obrazovce. Otočné ovladače u Audi nebo BMW byly lepší. Jenže…

Lexus GS velká fotogalerie

Lexus GS fotogalerie

Jenže tohle je jeho druhá verze a je skvělá. Ovladač dokáže vytvořit odezvu, takže máte pocit, jakoby jezdil po kolejích, přesně podle aktuálního dění na obrazovce. Něco jako kulisa manuální převodovky, jen mnohem, mnohem dokonalejší.

Zbytek interiéru se nese v duchu evoluce, všechno je systematicky uspořádané, nikde nic neruší a neexistuje žádné místo, který by vás svým provedením nebo materiálem jakkoli urazilo. Snad jen jedno milé překvapení – zmizely ty otřesné digitální hodiny. Místo nich objevíte klasické, s ručičkami.Lexus GS 250
Při losování o klíče mi osud přiřkl verzi GS 250. Takže hezky hierarchicky, od základní verze. Tedy základní, všechny varianty mají pod kapotou šestiválec, takže posměšky stranou. Motor o objemu 2500 cm3 disponuje technologií vstřikování D-4S a proměnným časováním ventilů Dual VVT-i. S výkonem 209 koní dokáže zrychlit za 8,6 sekundy a uhánět rychlostí až 230 km/h. Převodovka je automatická se šesti stupni, samozřejmostí jsou pádla pod volantem. Na zakroucených silnicích mě auto překvapilo svou lehkostí, byť se pořád bavíme o 1640 kg těžkém autě. Zatáčkami GS proplouvalo ležérním stylem, nedostatkem výkonu netrpělo, ale na dálnici byste pár koní navíc určitě uvítali.

Lexus GS 350 AWD
Čtyřkolka na místě nebyla, takže se zmíním jen o tom, že pod kapotou najdete 3,5 litrový šestiválec, který roztáčí všechna čtyři kola výkonem 317 koní. Nemalou pihou na kráse je technické omezení maximální rychlosti. Ta je elektronicky limitována na 190 km/h, prý z důvodu přehřátí oleje v diferenciálech.

Lexus GS 450h
Změn oproti atmosférickému GS 250 je celá řada. Tak například jen hybrid dostane trojřadá LED světla, ne nepodobná těm v luxusním LS. Jiný je i zavazadelník, který sdílí prostor s bateriemi Ni-MH. Ty jsou ve schodovité struktuře přilepené na zadních sedadlech. Objem zavazadelníku je konkurenceschopných 465 litrů, nepočítejte ale s převozem lyží nebo stěhováním nábytku.

Samozřejmostí je u hybridu i zcela odlišná převodovka. Při normální jízdě působí E-CVT nerušivě, jenže když na auto začnete tlačit, zapamatujete si akorát jekot vytočeného šestiválce. Pořád hledáte těch 343 koní, které celá soustava odevzdává… a najdete je až při pohledu na displej. Rychlost naskakuje působivě, jenže z toho rozhodně nemáte sportovní zážitky. Osobně jsem si projížďku v Alpách víc užil se základním GS 250, ale pro život bych sáhl po hybridu.

Svezl jsem se i s verzí F-Sport, ta krom designového paketu a přitvrzeného podvozku nabídne i zajímavý systém natáčecí zadní nápravy, který můžete znát například z Renaultu Laguna. Tady funguje podobně, do rychlosti 80 km/h se zadní kola natáčí obráceně než ta přední, při vyšších rychlostech už se natáčí shodně. A je to poznat. Zadek auta je takový čiperný, nemáte pocit že ho za sebou vlečete, ale připomíná spíš jízdu po kolejích.Nový Lexus GS se rozhodně povedl. Skvěle doplňuje evropské konkurenty, kterým na čele způsobil několik čerstvých vrásek. Chápu absenci dieselu jakožto otázku firemní politiky, ale v naftově zaměřené Evropě to nebude mít lehké.

15.6.2012 2:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist