Pařížské dojmy: Peugeot 908 V12 HDi

Autosalon Paříž 2006 | vydáno 12. 10. 2006

Velikost textu: a a a

Kromě docela drobného Spideru se na stánku Peugeotu blýskal ještě jeho dospělejší sourozenec.

Jistě jsem nebyl sám, komu se při tom pohledu vyhrnuly zasunuté vzpomínky z doby před dvanácti, třinácti lety. V letech 1993 a 94 vyhrál slavnou 24hodinovku LeMans závodní speciál Peugeot 905 a člověk by musel mít závažnou oční vadu, aby jeho estetický odkaz neviděl i v prototypu příštího uchazeče o tento prestižní titul, Peugeotu 908.

V sozóně 2007 vyrazí na francouzskou trať s cílem porazit veškerou konkurenci, ale rozhodně to nebude mít jednoduché. Jeho plné jméno zní Peugeot 908 V12 HDi DPFS, což znalci dekódují následovně: dieselový vidlicový dvanáctiválec s filtrem pevných částic.

Peugeot není první, kdo chce vyhrát s dieselovým motorem, letos se to už podařilo Audi R10. I tak ale nebude vítězství nic jednoduchého. Naftová jednotka zvyšuje hmotnost i těžiště vozu a s tím se tým bude muset nějak vyrovnat.

Na rozdíl od 905 má nový vůz zcela uzavřenou karbonovou karoserii, která zvyšuje torzní tuhost vozu a umožňuje optimalizaci hmotnosti. Tvary vznikly v aerodynamickém centru Peugeotu začátkem letošního roku a už tři měsíce na to se konaly první zkoušky ve větrném tunelu.

Protože vůz musel vzniknout za rekordně krátkou dobu, nevymýšleli si vývojáři při sestavování podvozku žádné převratné novinky: klasickou přední i zadní nápravu doplňuje ověřené řízení s elektrickým posilovačem.

Vidlicový dvanáctiválec má rozevření řad 100° a objem 5,5 litru. To je strop, který povolují pravidla. Použití co nevyššího počtu válců umožnilo Peugeotu udržet průměr pístu blízko k hodnotám používaným u sériových dieselů, takže se mohl spolehnout na své dlouholeté zkušenosti.

Dvanáctiválce jsou také známé svými nízkými vibracemi a poměrně velké rozevření řad válců pomáhá udržet těžiště co nejníž. Dva filtry pevných částic najdete na konci výfukových potrubí, takže by za autem za žádných okolností neměla zůstávat černá clona poletujících sazí. Na každém výfukovém systému najdete jedno turbodmychadlo Garrett.

Očekávaný výkon činí 700 koní a točivý moment by měl přesáhnout monstrózních 1200 Nm. Kvůlu těmto hodnotám musela být vyvinuta také nová podélně uložená sekvenční převodovka, do které lze naskládat až šest převodových stupňů, nastavených podle konkrétního okruhu. Řazení se děje elektro-pneumaticky.

Peugeot pro svého šampiona připravuje také pokročilý elektronický trakční systém, který bude potřeba ke krocení mamutího krouťáku – pneumatiky Michelin prostě také nemohou vydržet všechno.

Honza Koubek

Komentáře ke článku

  • - bez nadpisu - Zobrazit
    12. 10. 2006, Filipes

Mercedes MLC (2015): vývoj stuttgartské X6 míří do finále, již testuje na Nordschleife

(+ video) Nové MLC si vyšlápne na BMW X6 jeho vlastními zbraněmi. Zákazníky se bude snažit přilákat nejen podobným designem, ale dost možná už i novými řadovými šestiválci.

Mercedes MLC (2015): vývoj stuttgartské X6 míří do finále, již testuje na Nordschleife

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Původní1) Pokud někdo pracuje ve více firmách, platí referentské školení řidičů sk... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

© 2013 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist