Opel Meriva (2003 – 2010)

Německý Opel Meriva je na trhu ojetých vozů ceněn především pro svou spolehlivost. Má ale i další přednosti, stejně jako nedostatky.

RADOSTI
Vysoká spolehlivost, dobré jízdní vlastnosti, solidní kvalita materiálů použitých v interiéru, variabilita interiéru, vzhledem k vnějším rozměrům dobrá prostornost.

STAROSTI
Méně ojetin na trhu, z počátku výroby montován zastaralý motor 1.6 8V, chudá základní výbava.

Německý Opel Meriva nepotkáte v autobazarech až tak často, vyloženě nedostatkovým zbožím ale není. To je dobrá zpráva, protože se těší velkému zájmu motoristů, kteří vyhledávají verze jak s výkonnými šestnáctiventilovými zážehovými motory, tak s turbodiesely.

Opel Meriva velká fotogalerie

Opel Meriva fotogalerie

Vůz se dokonce objevil na trhu i ve sportovněji laděném provedení OPC. To pohání přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 132 kW (180 koní). Mezi ojetinami ale tuto variantu potkáte jen vzácně.Malé pětimístné MPV stojí na podvozku Opelu Corsa, u něhož byl prodloužen rozvor na 2630 mm. Skutečné pohodlí tak v Merivě najde čtveřice cestujících. Přesto nemůžeme vnitřní prostornost hanit, spíše naopak.

Vzdušný interiér nabídne dostatek místa nad hlavou i pro kolena cestujících na zadních sedadlech. Vyšší posaz znamená výborný výhled z bohatě proskleného vozu a navíc usnadní nastupování a vystupování starším členům posádky.


Výhodu představují pohodlná sedadla, která oceníte zejména při cestování na delší vzdálenosti. Vzadu jsou sedadla posuvná, takže lze interiér podle potřeb přizpůsobit. Zavazadelník tak podle konfigurace sedadel nabídne objem 350 až 405 litrů v základním uspořádání.Maximálně lze dosáhnout objemu 1410 litrů, a to při sklopených zadních sedadlech. Výhodou je také falešné dno zavazadlového prostoru, pod nímž najdete přihrádky na drobnosti a povinnou výbavu.

A jak je na tom pracoviště řidiče? Jednoduchý design palubní desky není na škodu a použité plasty nevypadají zle ani po letech provozu. Měkčené materiály by však mohly vypadat ještě lépe.


Ocenit musíme do rukou dobře padnoucí volant. Středový panel má ale u lépe vybavených verzí příliš mnoho drobných tlačítek. Nejlépe se neovládá ani pod audiem a malou odkládací schránkou umístěná ventilace.Ale přesuňme se pod kapotu. Do července 2004 byla základní pohonnou jednotkou už tehdy zastaralá osmiventilová šestnáctistovka o výkonu 64 kW. Tento motor určitě nelze doporučit, je hlučnější, nezřídka nadměrně spotřebovává olej a stejně tak často trpí jeho úniky.

Avšak jeho nástupce, agregát 1.4 16V Twinport, to je jiná káva. Jednotka o výkonu 66 kW je velice ochotná a mnohým řidičům bude bez problémů stačit. Velmi dobře si vede také šestnáctiventilová šestnáctistovka pracující s výkonem 74 kW (později 77 kW). Někdy se ale u ní můžete setkat se zvýšenou spotřebou oleje, při jízdě vyšší rychlostí (při dálničních přesunech).

V nabídce byla i šestnáctiventilová osmnáctistovka o výkonu 92 kW. Na trhu je však spíše výjimkou. Důvodem je velice živý agregát 1.6 16V, který uspokojí i náročné řidiče. Proto nebyl o objemnější motorizaci nikdy takový zájem.Turbodiesely najdeme v nabídce čtyři. Nejmenším je 1.3 CDTi/55 kW, více síly mají ale sedmnáctistovky pracující s výkony 55, 74 a 92 kW. Jako ideální se zdá být verze o výkonu 74 kW, která pracuje ochotně, úsporně a navíc je na trhu početně zastoupena.


Jak jsme již psali, Opel Meriva zdobí vysoká spolehlivost. Tu potvrzují jak statistiky TÜV, tak zkušenosti prodejců ojetin. Přesto se vozidlu některé poruchy nevyhýbají. „Pozor si dejte na displej umístěný na palubní desce, někdy totiž nedopisuje,“ upozorňuje na jeden z možných problémů Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.

Známé jsou potíže s netěsnící vodní pumpou nebo praskáním žárovek ve světlometech. „Následkem opotřebení vznikají vůle v řazení, vůle se někdy vyskytují i na zavěšení předních kol,“ pokračuje zástupce Auto Diskont. Některé vozy s vyšší počtem ujetých kilometrů mají nadměrně opotřebená ložiska kol, setkat se můžete také s korozí výfuku.


Ve zpětném zrcátku
2003 – uvedení na trh se zážehovými motory 1.6i/64 kW, 1.6 16V/74 kW, 1.8 16V/92 kW a turbodiesely 1.3 CDTi/55 kW, 1.7 DTI/55 kW a 1.7 CDTi/74 kW.
2004 – v červenci nahrazena zastaralá osmiventilová šestnáctistovka moderním šestnáctiventilem 1.4 16V Twinport o výkonu 66 kW (tento motor také ve verzi na LPG)
2006 – facelift, uvedena sportovně laděná verze OPC s přeplňovaným šestnáctiventilovým motorem 1.6 T/132 kW, nový turbodiesel 1.7 CDTi/92 kW.
2010 – v květnu ukončení výroby a nahrazení druhou generací Opelu Meriva.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Opel Meriva první generace v roce 2003.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (26 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných (3 body)

Milan Jirouš

21.10.2012 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist