Opel Astra ST 2.0 CDTi Bi-Turbo (2013)

Nejsilnější vznětový motor z Rüsselsheimu se v rámci modernizace nastěhoval i do Astry. Přemožitele s ním bude hledat jen těžko.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Výkon dostupný ve vysokém spektru otáček; vzhledem k výkonu solidní spotřeba; dobře řešený zavazadelník;

STAROSTI
Odhlučnění motoru; příliš nízký podvozek

Modernizace Opelu Astra se dotkla nejen vizuálního provedení, ale i pohonných jednotek pod kapotou. Z větší Insignie zamířil nad přední kola dvěma turby přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu dvou litrů, mnohem více vám ale napoví nápis Bi-Turbo, který Astra hrdě nosí na své zádi.


Motorem se ještě budeme zabývat, pojďme nejprve sfouknout drobné retuše karoserie, které se týkají předního nárazníku. Ten dostal, alespoň s nejsilnější naftovou motorizací v nabídce, i sportovní nárazník podobný Astře OPC. Za zmínku dále stojí nová maska chladiče s chromovanou příčkou, na zádi pak v případě kombíku Sports Tourer nechybí vodorovná chromovaná lišta a dvojice koncovek výfuku. Do kompletního výčtu novinek zbývají decentně přepracované svítilny, nové odstíny laku a další typy kol. A to je vše, alespoň co se exteriéru týče.

Jakkoli to možná z výčtu změn vypadá, že jde o pár drobností, díky kterým se bude Astra moci honosit titulem „Nová“, přinejmenším jiný nárazník autu vizuálně hodně pomohl, vypadá dravě a mně osobně se líbí. Pár drobností přibylo i uvnitř, nic z toho ale nevyřešilo svéráznou ergonomii, s tichým mlčením tak přejdu středový panel a tiše zašeptám, že místa na zadních sedadlech rozhodně není tolik, kolik umí nabídnout u konkurence. Všechno Astra dohání v chytře řešeném zavazadlovém prostoru o objemu 500 litrů, který po sklopení zadních sedadel naroste až na 1500 litrů.

Podstatným unikátem je u Opelu možnost spojit takový zavazadelník se silným naftovým motorem. Až na jednu výjimku (kterou vidíte o kousek výše) nikdo z konkurentů nenabídne takovou kombinaci, ať už z pohledu karoserie nebo potentního motoru. Tabulkovými parametry Astra neoslní, sprint z klidu na stovku zvládne za 8,9 sekundy, kouzlo agregátu ale vězí docela někde jinde.

Díky dvojici turbodmychadel umí Astra příjemně nabírat rychlost prakticky už od volnoběhu, naplno se síla 400 Nm opře do předních kol jen co se ručička otáčkoměru mihne okolo 1750 ot./min a největší výkon 195 koní přijde ve 4000 otáčkách. I potom má ale smysl motor točit až k nějakým pěti tisícům, což v praxi znamená, že máte pod pravým kotníkem pořád dost síly na předjíždění, a to prakticky v jakékoli rychlosti.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

Jen ve městě se Astra Bi-Turbo cítí jako ryba na suchu, auto kvůli masivnímu točivému momentu a tím i předimenzované spojce nezvladatelně poskakuje a kvůli sníženému sportovnímu podvozku škrtá přední gumové lízátko nejen o většinu retardérů, ale i při nájezdu do větších kopců. Ani převodovka se neřadí k těm, se kterými je radost pracovat. Řazení je nepříjemně gumové a do ruky mi nešla ani plastová rukojeť. Mnohem lepší je tedy vyrazit na okresku, kde není potřeba tolik řadit, nebo rovnou na dálnici a užívat si (téměř) nekončícího přívalu točivého momentu, který dvojice turbodmychadel poskytuje. Ani při dálničním tempu není nutné podřazovat, stačí zatlačit na plynový pedál a Astra začne velmi ochotně akcelerovat.

Astra Bi-Turbo je přitom velmi úsporné auto. Na tabulkových 4,4 litrů nafty na sto kilometrů jsem sice ani zdaleka nedosáhl, ale okolo 7 – 8 litrů se dá jezdit svižným tempem, dlouhodobě na palubní počítači svítilo nějakých 6,8 l/100 km. To je na kombi s motorem o výkonu 195 koní velmi dobrá hodnota. Mně osobně se bohužel spotřebu nepodařilo moc srazit dolů, ale nepochybuji, že s lehkým sebezapřením a jen minimálním využíváním potenciálu auta půjde jezdit i za rovných šest litrů.

Pak ale pozbývá smyslu si vrcholnou naftovou motorizaci pořizovat, mezi nejlevnější nepatří. Základ pořídíte od 655 900 Kč, přičemž je pro tuto motorizaci lehce specifická i výbava, která částečně vychází z vrcholné Cosmo, jinde zase přebírá prvky z téměř základní Enjoy. Příkladem budiž třeba zadní okna na kličku, za elektricky ovládaná u Opelu necháte 11 600 Kč.

Verdikt
Astra Sports Tourer s nejsilnější naftou nad předními koly je skvělá na dlouhé cesty a rozpačitá při poskakování ve městě. Nic jiného jsem osobně ani nepředpokládal, podstatné je, jak je vznětový motor povedený. Jeho pružnost je příkladná a v této třídě bezkonkurenční, problém může představovat jen horší odhlučnění. Dunění motoru se ale ve vyšších rychlostech téměř spolehlivě ztratí v aerodynamickém hluku, důvody proč při potřebě silného kombíku neskončit v náruči Opelu se proto hledají jen velmi těžce.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování dvěma turbodmychadly
Zdvihový objem (cm3)1956
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 90,4
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)143 kw / 195 k v 4000 ot./min
Točivý moment (Nm)400 Nm v 1750 - 2500 ot./min
0-100 km/h (s)8,9
Nejvyšší rychlost (km/h)224
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2 / 4,4 / 5,1
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4698 mm
Šířka (mm)1814 mm
Výška (mm)1535 mm
Rozvor náprav (mm)2685 mm
Provozní hmotnost (kg)1393 - 1613
Celková hmotnost (kg)1960 - 2155
Zavazadlový prostor (l)500 / 1550
Ceny
Základní cena modelu389 900 Kč (1.4 Ecotec)
Základní cena test. verze655 900 Kč
3.11.2013 11:59| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist