autoweb.cz > Chevrolet > Nový small block pro Chevrolet Corvette je tady
Nový small block pro Chevrolet Corvette je tady
Šéf vývoje Tadge Juechter ovšem připouští, že i vidlicový šestiválec s turbodmychadlem byl mezi původními kandidáty. Nakonec se ale ukázalo, že klasický small-block bude lépe vyhovovat všem požadavkům na výkon, efektivitu a především očekávání zákazníků.
V přídi ovšem nebude žádná osvěžená verze starého osmiválce, ale od základu nový motor. Pátá generace ikonického small-blocku od General Motors dostala jméno LT1, bude mít (vskutku skromný) objem 6,2 litru, přímé vstřikování paliva, možnost deaktivace válců, plynule proměnné časování ventilů, výkon minimálně 450 koní a točivý moment přes 610 Nm.
Přestože s minulou generací má společnou doslova jen hrstku dílů (dva šrouby od startéru, závlačku pístu a pár dalších drobností), zachovává si některé typické prvky klasického small-blocku, motoru, vyráběného už 57 let. Například má stále ještě rozvod OHV. Hlavním důvodem je prý fakt, že kdyby se vačkové hřídele přesunuly do hlav válců, zvětšilo by to výšku motoru o 10 cm a tudíž by se musela zvednout i celá příď Chevroletu Corvette C7.Z tohoto konceptu mimo jiné plyne, že časování ventilů nebude tak vymakané, jako na některých motorech DOHC. Motor sice může pootočit hřídel až o 62°, ale nemůže ovládat sací a výfukové ventily nezávisle. Časování se tedy jednoduše posune „dopředu“ pro vyšší točivý moment a „vzad“ pro nižší spotřebu.
Spotřebu paliva ovšem více ovlivní deaktivace válců, díky které se Corvette bude moci chovat jako vidlicový čtyřválec o objemu 3,1 litru, když zrovna nebude potřebovat plný výkon. Automobilka tvrdí, že zapnutím tohoto systému (bude se jmenovat Active Fuel Management) klesne spotřeba o celých 20 %.
Zatím se nemluví o výkonnějších variantách pro nástupce modelů Z06 a ZR1, ví se ale, že pro LT1 bude k dispozici systém mazání se suchou olejovou vanou. Další informace se pravděpodobně dozvíme při představení Chevroletu Corvette C7 na detroitském autosalonu v lednu 2013.
Honza Koubek