autoweb.cz > Nissan > Nissan Quest > Nissan Quest 3.5 V6: Trable americkýho fotra
Nissan Quest 3.5 V6: Trable americkýho fotra
Dynamika 9
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.8
Radosti
- Poctivej motor, kterej strčí do kapsy kdejakej turbodiesel
- Vysokej výkon v kombinaci se slušnou spotřebou
- Bezstupňová převodovka, která neni otravná, ale funguje skvěle
- Komfortní podvozek a pohodlnej posez jako v obejváku
- Vnitřní prostor, odkládací schránky a variabilita interiéru
Starosti
- Primitivní interiér z lacinejch materiálů
- Odumírající druh auta, kterej už dneska nikoho nezajímá
- Neprodává se už ani v USA, natož u nás
Co to vůbec je? Pravej americkej minivan. Až na to, že je ve skutečnosti japonskej a vlastně neni vůbec mini. Nicméně pokud se zrovna nejmenujete Peter McCallister, ale máte stejně velkou rodinu, tohle je přesně auto, po kterym šáhnete. Je postavený podle tradičního americkýho receptu, kdy vezmete velkou krabici, nacpete do ní velkej motor, velký sedačky a hlavně velký držáky na půlgalonový kelímky z mekáče. Víc ke štěstí vlastně plodnej americkej fotr nepotřebuje.
Má to chybu? Nemá. To je vlastně důvod, proč o tomhle autě píšu. Původně jsem se samozřejmě chtěl posadit do tradičního americkýho muscle-caru, jenže domluvit něco takovýho je docela oříšek. A v autopůjčovnách maj jen základní modely se čtyř- a šestiválcem. Abych vypadal jako floridskej zubař na penzi v přihřátym pony-caru se čtyřválcem, to radši budu chodit pěšky. Osud mě nakonec usadil do Nissanu Quest, kterej mě nakonec dokonale přesvědčil o tom, že všechno, co tady v Evropě děláme, děláme špatně.
Interiér
Je to ošklivý? Takovym tim správnym americkym způsobem. Máme tendenci bejt zhejčkaný koženym interiérem, dřevěnym obloženim a dokonalym zpracovánim, a jakmile uvidíme hadrový sedačky, plastovej vořech a palcový spáry mezi plastama, tak se můžeme zbláznit. Nic z toho ovšem neni vůbec podstatný. Hlavní je, že vás tady přivítaj velký křesla s nastavitelnejma područkama jako z dodávky a zaboříte se do huňatýho potahu ve stylu béžovýho kanape z osmdesátek. Víte který myslim? Určitě ho měl i váš dědeček… Ten pocit, kdy vám zadnici vcucnou měkoučký polštářky a rozvalíte se jako v kině, je zkrátka k nezaplacení.
Je to velký? Přímo gigantický. Pohodlně si natáhnete nohy v kterýkoliv ze tří řad sedaček a přitom do kufru i v sedmimístný konfiguraci naložíte dost věcí – na týdenní dovolenou v sedmi lidech to neni, ale rodinnej vejlet s tchýní na den zvládnete v poho. Vlastně vám nic nechybí, i když tu nejsou obrazovky, stolečky, ledničky a všemožný další harampádí. Stačí vám USB zásuvky na tablet, držáky na XXL kelímky a monstrózní schránka, ve který se ztratí i desetipalcovej Smith & Wesson model 29. Zbytek interiéru je veskrze obyčejnej lacinej plasťák, kde místy najdete dokonce otřepky, za který by se styděli i v rumunský továrně, ale všechno působí bytelně a hlavně to funguje. Tlačítka jsou velký, přehledný a logický. Zkrátka se vyznáte a nic vás neotravuje. Ani šaltpáka, která trčí hezky z palubky, takže máte hromadu místa na kolena.
Pohon
Jede to? Docela slušně. Vlastně si nepamatuju, kdy jsem řídil rychlejší minivan nebo dodávku. Taky žádná neměla 260 koní a 325 Nm a neuměla stovku pod osm sekund. Slabší ani silnější motor nedostanete, tohle je jediná možnost, kterou Quest nabízí. V době, kdy u nás těžko najdete něco většího než dvoulitrovej turbodiesel, tady je jedinou volbou vidlicovej šestihrnek o objemu tři a půl litru. Sympatický. Odměnou je až možná zbytečně svižná dynamika. Zbytečná v americkejch podmínkách, kdy vás zavřou, jenom co pomyslíte na Vina Dýzla. Maximálku 120 mil za hodinu radši vůbec nezkoušejte. Je ovšem hezký mít rezervy. Třeba v momentě, kdy plně naložíte auto a zaháknete plaťák, bydlík, jachtu…
Má to zvuk? Odmění vás i příjemnej charakter motoru se zastřenym chraplákem a chutí po otáčkách. Podrobnějšim zkoumánim odhalíte, že je motor podčtvercovej a chybí mu přímý vstřikování. To už se dneska nevidí. Prostě stará škola. Že je to motor ze stodoly? V roce 2016 postoupil do nejlepší desítky motorů ankety Ward’s. Takhle zajímavou strojovnu dneska těžko najdete i v pravověrnym sporťáku. Skoro si řikáte, že by to chtělo manuál a zadokolku… A víte co? Stačí říct, stejnej motor najdete i v Nissanu 350Z! Quest nicméně jezdí jenom s variátorem. Můžete hejtovat, ale někdo prostě umí, o tom mě přesvědčil už třeba současnej Nissan X-Trail. S většim a silnějšim motorem funguje bezstupňová převodovka ještě líp. Vlastně jsem si musel otevřít technický údaje, abych se přesvědčil, že to neni klasickej automat. Tak dobrá je to převodovka!
Spotřeba
Žere to? Papírový hodnoty spotřeby můžou kdejakýmu zelenýmu pomatenci přivodit zažívací problémy, nicméně v reálnejch podmínkách je spotřeba adekvátní. Americkej provoz, kde se couráte stodesítkou po dálnici a nejvyšší kopec na Floridě je vysokej 105 metrů nad mořem, je s našima podmínkama trochu nesrovnatelnej, nicméně ve svý domovině Nissan Quest nezklame.
Takže to nežere? Po širokejch městskejch bulvárech se budete plynule pohybovat za předepsanejch 12 litrů, mimo město pak klidně srazíte spotřebu k hranici deseti litrů, konkrétně na 22,1 mil na galon, v přepočtu 10,64 l/100 km. Kombinaci obojího jsem pak zvládal za 20,9 mpg, teda 11,25 l/100 km. Prostě pohoda. Ono se to kecá, když benál v USA stojí polovinu, nic vám ale nebrání, abyste od našeho nenasytnýho státu, kterej uvaluje na paliva extrémní spotřební daň, nepožadovali zlepšení.
Ovladatelnost
Zatáčí to? Ono vlastně neni moc kde zatáčet. Zní to jako otřepaný klišé, jenže než abyste na Floridě narazili na pořádnou zatáčku, to spíš vyhrajete jackpot. Vážně, za dva tejdny jsem jednou jedinkrát rozpískal gumy, a to ještě na křižovatce, když jsem na poslední chvíli stíhal oranžovou na semaforu. Takže vlastně neni vůbec důležitý, jestli to zatáčí. Volant to má a přední kola se natáčej, takže do garáže trefíte. A tu jednu křižovatku podvozek zvládnul v nezáludný nedotáčivosti. Řízení je takový vágní a pomalý, ale celkem přesný, takže filmový scény před plátnem, kdy herci kroutěj volantem ze strany na stranu, by tu natáčet nešly. A když jsem to jednou na tajňačku rozhulákal na stovku (v majlích, samozřejmě), podvozek se choval stabilně.
Je to aspoň pohodlný? To si pište! Myslim, že z předchozích slov musí bejt jasný, co bylo prioritou při ladění podvozku. Teda… no… ladění… těžko říct, jestli je možný koňskej povoz, kterýmu je podvozek technicky nejblíž příbuznej, vůbec nějak odladit. Prostě na to ve fabrice šoupli šestnáctky balóny, protože nebylo nad čim špekulovat. Na ty vaše dvacítky, který rozlámete na první díře, tady neni nikdo zvědavej…
Verdikt
Chci to? Jasně, bral bych to hned všema deseti! Nissan Quest je totiž druhem auta, který už pomalu vymírá. A vlastně se neni čemu divit. Žijeme v době, která tomuhle druhu auta prostě nepřeje. Prorůstající byrokracie nám pořád zmenšuje motory až na úroveň, kdy auto pomalu neni schopný uvést samo sebe, natož po střechu naloženou rodinu s přívěsem za zádama. Módní trendy stojej u zrodu kříženců SUV a MPV, který neuměj bejt pořádně ani jednim, ani druhym – v lese se ztratěj už u závory a uvnitř se mačkáte jak sardinky v konzervě. A povrchní zákazníci chtěj, aby auto hlavně dobře vypadalo na velkejch kolech, než aby bylo skutečně konejšivě pohodlný.
Máte si to koupit? Těžko. Nissan Quest se už nevyrábí. Přitom je to skvělý auto, který poctivě plní svoje zadání. Pořádnej motor zvládne rozpohybovat tenhle minivan po střechu naloženej krámama hodně neslušnym způsobem, aniž by zafuněl nebo snad chlemtal benál po kýblech. Uvnitř nabídne prostor, ve kterym nepoztrácíte jenom drobnnosti, ale zatoulá se vám tu i kočka. A předevšim komfort na palubě je absolutně bez kompromisů, pokud vám vyloženě nevadí trochu devadesátkovej nádech v interiéru. Nepamatuju si, kdy jsem naposled řídil víc uklidňující a pohodový auto. Range Rover? Výtečnej, ale trochu jinym způsobem. Citroën C5? Možná. Ford Crown Victoria? Jo, to bude ono.
Pokud teda máte v rodině problémy s prostorem, VW T6 je na vás moc krabice, ale všechno pod nim zase neni ono, nezbyde vám, než si dotáhnout Nissan Quest. Uděláte dobře.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicovej šestihnek |
Palivo | benál |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférický sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 3498 |
Kompresní poměr | 10,3 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 95,5 x 81,4 |
Převodovka | bezstupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | víceprvkový zavěšení |
Brzdy vpředu | kotoučový s vnitřnim ofukem, 290 mm |
Brzdy vzadu | kotoučový s vnitřnim ofukem, 307 mm |
Pneumatiky vpředu | 225/65 R16 Bridžestounky Turanza |
Pneumatiky vzadu | 225/65 R16 Bridžestounky Turanza |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 191 / 260 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 325 v 4400 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 131 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 193 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,8 / 8,7 / 10,2 |
Objem nádrže (l) | 76 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5100 |
Šířka (mm) | 1971 |
Výška (mm) | 1816 |
Rozvor náprav (mm) | 3000 |
Provozní hmotnost (kg) | 1990 |
Celková hmotnost (kg) | 2639 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | nepíšou |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1588 |
Zavazadlový prostor (l) | 728 / 3070 |
Ceny | |
Základní cena modelu | už to neprodávaj |