autoweb.cz > Mini > Mini Cooper > Mini Cooper D Paceman All4 (2015)
Mini Cooper D Paceman All4 (2015)
Dynamika 6
Chování na silnici 7
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 8
Celkové hodnocení 6.6
Radosti
Koktejl velmi příjemných ingrediencí (čtyřkolka, automat, „kupé,“ diesel), …
Starosti
… který ovšem nemusí dohromady ladit a nabízet vyváženou „chuť“
Bílý lak karoserie s černými kontrastními doplňky Mini Paceman sluší, auto vypadá vcelku dovře. Tedy pokud nepatříte mezi zaryté odpůrce velkých Mini typu Paceman a Countryman, pak asi zajímavé barevné schéma vaši averzi nezmění. Mě se ale takto auto líbí. Mohu hned na začátku pohovořit o tom, že Paceman je typický splývavou střechou a jedním párem dveří, což z něj dělá spíše stylovou záležitost než ryze praktického společníka, ovšem musím dodat, že jsem s ním podnikl pár cest s rodinkou a když přejdu obtížnější manipulace s dětskou autosedačkou, které se na zadní sedačky nechtělo, tak si nemám na co stěžovat.
Interiér
Interiér se nese v tradičním duchu velkých Mini, což lze chápat jako dobré materiály, dobrou kvalitu zpracování, vzhledem k příslušnosti k rodině velkých Mini více prostoru k životu než v klasickém trojdveřovém zakladateli rodu. Nicméně v přímém porovnání s novým Mini jsou patrné některé věci, které už čekají na modernizaci. Jedna za všechny – ovládání uživatelského rozhraní. Zatímco nová auta už mají velké kolečko iDrivu, tak jako sourozenci BMW, tak Paceman si zatím stále musí vystačit pouze s původním malým kolíčkem.
Fotogalerie Mini Cooper D Paceman All4 2015
Pohon
Pokud „rozložíme na činitele“ hnací soustavu, na jednotlivé komponenty nelze říct křivého slova. Pohon všech kol funguje výtečně, naftová šestnáctistovka by měla snoubit dohromady dobrou dynamiku a ještě lepší spotřebu… A realita byla v rámci mého testu taková, že pohon všech kol fungoval opravdu výtečně.
Když jsem vyrazil na nezpevněný povrch, abych zbytečně netrápil pneumatiky, tak jsem zřetelně cítil, jak se zadní kola opírají do cesty, hrají prim, s vytočenými koly na přední nápravě pak pod plným plynem ztrácejí přilnavost a auto jde do řízeného smyku. Stejně tak jsem ale registroval, že pohon všech kol ubírá ne právě potentní pohonné jednotce na síle a „za studena“ to bylo ještě markantnější, nerad bych se pouštěl do nějakých rádoby vtipných literárních postupů, ale plavání v bazénu naplněným medem by mohlo být trefným přirovnáním. Naftová jednotka má výkon 112 koní a točivý moment 270 Nm a já si myslím, že by si při napojení na automat a následně pohon všech kol zasloužila víc.
Souvisí s tím i dynamika jako taková, maximální rychlost je 183 km/h a to na naše poměry stačí – a více než stačí na teritorium okresek, o kterém si řekneme v odstavci Ovladatelnost za pár okamžiků – ale zrychlení z nuly na stovku zvládne Paceman za 11,2 sekundy a to myslím není pro auto s jedním párem dveří a sportovním charismatem ta nejlepší vizitka. Znovu – na vině je downsizing a naftový motor 1,6 litru.
Spotřeba
Malý naftový motor by měl být zárukou nízké spotřeby, ta tabulková je pro město 7,2 až 7,3 l/100 km, mimo město by mělo Mini ukazovat na palubním displeji podle oficiálních informací 4,8 až 5,0 l/100 km, což odpovídá (teoretické) kombinované spotřebě 5,6 až 5,8 l/100 km. Já jsem jezdil (přiznávám jako vždy velmi, velmi rychle) za 8,1 až 8,2 l/100 km. Což ve výsledku asi není špatné vzhledem k tempu, do jakého jsem Paceman nutil.
Fotogalerie Mini Cooper D Paceman All4 2015
Ovladatelnost
Je tady čtyřkolka a s ní je auto možná tupější, určitě pomalejší, a automat tomu jen přispívá, ale na druhou stranu přilnavost je ukázková, s autem se dá jezdit velmi rychle, Tedy, ehm, je způsob, jak jezdit s takto naspecifikovaným Pacemanem svižně, ale není právě příjemný a zaklínadlo zní „nebrzdit.“
Dostat Mini do tempa totiž chvíli trvá, viz předminulý odstavec, ale když už se dostanete na požadovanou rychlost, umí se jí Mini držet, nesmíte ale zpomalit. Jakmile se dotknete brzdového pedálu, jen velmi těžko se do tempa zase vrátíte. Něco jako změna kvaltu a následný příval točivého momentu, razantní pružné zrychlení tady neexistuje.
Verdikt
Nemá smysl dál se probírat negativy, které vycházejí z použité motorizace, pokud už chci Mini Paceman s pohonem všech kol, tak já osobně doporučuji s benzínovým motorem – pak bude Paceman jako skutečný John Cooper Works (od kterého si propůjčil vizuální paket) jistě skvělý. Nicméně pokud někdo chce vzhledově atraktivní auto s pohonem všech kol a nezáleží mu na dynamice, bude i s touto specifikací spokojen.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 82/112 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 270 v 1750 - 2250 |
0-100 km/h (s) | 11,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 183 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,7 |
Objem nádrže (l) | 47 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4109 |
Šířka (mm) | 1786 |
Výška (mm) | 1518 |
Rozvor náprav (mm) | 2596 |
Provozní hmotnost (kg) | 1405 |
Zavazadlový prostor (l) | 330 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 605 800 Kč |
Základní cena test. verze | 650 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 735 800 Kč |