Jaký řidičský průkaz je třeba na motorku?

Jaký řidičský průkaz je třeba na motorku?

Rady a tipy | vydáno 10. 8. 2007

Velikost textu: a a a

S ohledem na záplavu dotazů týkajících se druhů řidičského oprávnění, které je vyžadováno k řízení motorek, mopedů, čtyřkolek apod., budou další řádky věnovány právě této problematice.

Nejprve rozdělení motocyklů, resp. vozidel kategorie L do skupin:

mopedy

a) dvoukolové mopedy jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) tříkolové mopedy jsou tříkolová vozidla s jakýmkoli uspořádáním kol, s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

c) lehké čtyřkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu je menší než 350 kg, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel, dále, jejichž nejvyšší konstrukční rychlost nepřesahuje 45 kmh-1 a jejichž zdvihový objem motoru nepřesahuje 50 cm3 u zážehových motorů nebo pro jiné druhy motorů maximální čistý výkon nepřesahuje 4 kW,

motocykly

a) motocykly jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) motocykly s postranním vozíkem jsou vozidla s třemi koly uspořádanými nesouměrně vzhledem k střední podélné rovině, s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

motorové tříkolky a čtyřkolky

a) motorové tříkolky jsou vozidla s třemi koly uspořádanými souměrně vzhledem ke střední podélné rovině s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) čtyřkolky jiné než lehké tříkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě nákladů, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel a dále, u nichž maximální čistý výkon motoru nepřesahuje 15 kW,

motokolo

jízdní kolo s trvale zabudovaným motorem s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 25 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu.

Skupina A

Se skupinou A je možno řídit všechny shora uvedené motocykly.

Skupina A1

Se skupinou A1 je možno řídit lehké motocykly o objemu válců nepřesahujícím 125 cm 3 a o výkonu nejvýše 11 kW.

Skupina A1 je rovněž vydávána ke skupině B, a to s omezením na 50 ccm (označení kódem 150).

Skupina AM

Se skupinou AM, která je také součástí skupiny B, je možno řídit mopedy a malé motocykly s maximální konstrukční rychlosti do 45 km/h.

Skupina B

Se skupinou B lze řídit motocykl

jehož výkon nepřesahuje 25 kW

nebo s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg,

Skupina B1

Se skupinou B1 lze řídit motocykl

v podobě motorové tříkolky a čtyřkolky obecně se shodnými parametry jako pro skupinu B, avšak současně s tím, že maximální konstrukční rychlost může převýšit 45 km.h-1 nebo jsou poháněny spalovacím motorem o objemu válců převyšujícím 50 cm 3 nebo jsou poháněná jakýmkoli jiným zařízením srovnatelného výkonu. Pohotovostní hmotnost těchto vozidel nesmí být vyšší než 550 kg.

JUDr. Tomáš Beran

Komentáře ke článku

  • Mohu řídit? Zobrazit
    10. 8. 2007, Tichomini
    • Re: Mohu řídit? Zobrazit
      10. 8. 2007, Honza U.
    • Re: Mohu řídit? Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
  • můžu Zobrazit
    10. 8. 2007, Andy
  • Skupina A + B Zobrazit
    10. 8. 2007, Kuba
    • Re: Skupina A + B Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
  • Zavadejici tvrzeni Zobrazit
    10. 8. 2007, kokos
    • Re: Zavadejici tvrzeni Zobrazit
      12. 8. 2007, petr
    • Re: Zavadejici tvrzeni Zobrazit
      11. 9. 2009, Lhotský
    • Re: Zavadejici tvrzeni Zobrazit
      28. 12. 2011, Honza
  • 10. 8. 2007, dopplerradar
    • Re: B 1 Zobrazit
      12. 8. 2007, Honza Zapletal
  • tttttttttttttttttttttttttttttttttt... Zobrazit
    11. 8. 2007, bourák
  • - bez nadpisu - Zobrazit
    11. 8. 2007, Petr
  • Motorka nad 125 ccm a pod 11 kW Zobrazit
    12. 8. 2007, Zvědavec
    • Re: Motorka nad 125 ccm a pod 11 kW Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
  • - bez nadpisu - Zobrazit
    12. 8. 2007, John
    • Re: - bez nadpisu - Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
      • Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
        15. 8. 2007, John
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          15. 8. 2007, Jirka
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          28. 12. 2011, Honza
  • Skupina B Zobrazit
    13. 8. 2007, Kuba
    • Re: Skupina B Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
  • 15. 8. 2007, Petr Friedel
    • Re: ... Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
    • Re: ... Zobrazit
      17. 8. 2007, PETR
      • Re: Re: ... Zobrazit
        22. 8. 2007, matyprosim vyjadreni dr berana
        • Re: Re: Re: ... Zobrazit
          22. 8. 2007, Aladin
    • Re: ... Zobrazit
      24. 8. 2007, Tomáš Beran
      • Re: Re: ... Zobrazit
        24. 8. 2007, Aladin
  • skupina B Zobrazit
    24. 8. 2007, chlebik
    • Re: skupina B Zobrazit
      24. 8. 2007, Aladin
      • Re: Re: skupina B Zobrazit
        28. 8. 2007, chlebik
        • Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
          29. 8. 2007, Aladin
          • Re: Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
            30. 8. 2007, chlebik
            • Re: Re: Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
              1. 9. 2008, xburda
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
                6. 7. 2009, Karel
          • Re: Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
            28. 12. 2011, Honza
  • 28. 8. 2007, Jiří
  • kompletni "preskouseni&am... Zobrazit
    2. 9. 2007, Tony
  • 50ccm +45km/h Zobrazit
    12. 9. 2008, Stanley
    • Re: 50ccm +45km/h Zobrazit
      15. 9. 2008, Pepik
  • A1 s kodem 150 Zobrazit
    30. 12. 2008, Petr
    • Re: A1 s kodem 150 Zobrazit
      28. 9. 2010
  • Dotaz na sk. A Zobrazit
    24. 4. 2009, Zdeněk
  • skupina B Zobrazit
    6. 7. 2009, Karel
    • Re: skupina B Zobrazit
      20. 1. 2011, Sparr
      • Re: Re: skupina B Zobrazit
        20. 1. 2011, Sparr
  • B zahrnuje i AM! Zobrazit
    17. 8. 2009, Evička
  • 11. 8. 2011, Hodan
  • ŘP skupiny B s kódem 150 Zobrazit
    25. 10. 2011, luboš
  • dotaz Zobrazit
    29. 12. 2011, Nalepic
  • 23. 1. 2012, tomas
  • A1 s omezením 50ccm kód 150 Zobrazit
    3. 2. 2012, Jarda
    • Re: A1 s omezením 50ccm kód 150 Zobrazit
      24. 3. 2016, jarin
  • 15. 2. 2012
  • Mužu řidit motocykl kdyz mam jen B Zobrazit
    29. 2. 2012
  • SIMSON Zobrazit
    6. 3. 2012, Mošna
  • 9. 4. 2012, mahony
  • Ř P na elektroskútr Zobrazit
    28. 5. 2012, Naďa
    • Re: Ř P na elektroskútr Zobrazit
      23. 6. 2014, mami
  • hledam odpoved Zobrazit
    27. 6. 2012, robertinok
  • lze řídit skutr 125 ccm už v roce2... Zobrazit
    20. 7. 2012, pepa
  • prvni ridicak Zobrazit
    14. 8. 2012, medan,22
  • prvni ridicak Zobrazit
    14. 8. 2012, medan,22
  • chci se optat Zobrazit
    10. 9. 2012, kiw7
  • 21. 1. 2013, nojbas
  • Řidičák sk. B Zobrazit
    18. 4. 2013, Luboš
  • Mohu Řídit Zobrazit
    13. 4. 2014, Pája_Krlin
  • ridicke opravneni Zobrazit
    17. 5. 2014, Vasek
  • super Zobrazit
    2. 10. 2014, ella
  • JAWA 50/23 Mustang Zobrazit
    21. 5. 2015, Luboš
  • Dotaz Zobrazit
    22. 1. 2017, Adam

Škoda slaví na asijský způsob, v Číně prodala dvoumiliontý vůz

Čína není synonymem pro dalekou asijskou zemí oplývající rýží a bojovníky kung-fu, ale také velkým trhem. Na kterém slaví úspěchy i mladoboleslavská automobilka.

Škoda slaví na asijský způsob, v Číně prodala dvoumiliontý vůz
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore. Prosím o Váš názor: Pokud auto stojí 10m za značkou B29 -... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2016 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist