Jaký řidičský průkaz je třeba na motorku?

Jaký řidičský průkaz je třeba na motorku?

Rady a tipy | vydáno 10. 8. 2007

Velikost textu: a a a

S ohledem na záplavu dotazů týkajících se druhů řidičského oprávnění, které je vyžadováno k řízení motorek, mopedů, čtyřkolek apod., budou další řádky věnovány právě této problematice.

Nejprve rozdělení motocyklů, resp. vozidel kategorie L do skupin:

mopedy

a) dvoukolové mopedy jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) tříkolové mopedy jsou tříkolová vozidla s jakýmkoli uspořádáním kol, s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

c) lehké čtyřkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu je menší než 350 kg, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel, dále, jejichž nejvyšší konstrukční rychlost nepřesahuje 45 kmh-1 a jejichž zdvihový objem motoru nepřesahuje 50 cm3 u zážehových motorů nebo pro jiné druhy motorů maximální čistý výkon nepřesahuje 4 kW,

motocykly

a) motocykly jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) motocykly s postranním vozíkem jsou vozidla s třemi koly uspořádanými nesouměrně vzhledem k střední podélné rovině, s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

motorové tříkolky a čtyřkolky

a) motorové tříkolky jsou vozidla s třemi koly uspořádanými souměrně vzhledem ke střední podélné rovině s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,

b) čtyřkolky jiné než lehké tříkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě nákladů, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel a dále, u nichž maximální čistý výkon motoru nepřesahuje 15 kW,

motokolo

jízdní kolo s trvale zabudovaným motorem s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 25 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu.

Skupina A

Se skupinou A je možno řídit všechny shora uvedené motocykly.

Skupina A1

Se skupinou A1 je možno řídit lehké motocykly o objemu válců nepřesahujícím 125 cm 3 a o výkonu nejvýše 11 kW.

Skupina A1 je rovněž vydávána ke skupině B, a to s omezením na 50 ccm (označení kódem 150).

Skupina AM

Se skupinou AM, která je také součástí skupiny B, je možno řídit mopedy a malé motocykly s maximální konstrukční rychlosti do 45 km/h.

Skupina B

Se skupinou B lze řídit motocykl

jehož výkon nepřesahuje 25 kW

nebo s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg,

Skupina B1

Se skupinou B1 lze řídit motocykl

v podobě motorové tříkolky a čtyřkolky obecně se shodnými parametry jako pro skupinu B, avšak současně s tím, že maximální konstrukční rychlost může převýšit 45 km.h-1 nebo jsou poháněny spalovacím motorem o objemu válců převyšujícím 50 cm 3 nebo jsou poháněná jakýmkoli jiným zařízením srovnatelného výkonu. Pohotovostní hmotnost těchto vozidel nesmí být vyšší než 550 kg.

JUDr. Tomáš Beran

Komentáře ke článku

  • Mohu řídit? Zobrazit
    10. 8. 2007, Tichomini
    • Re: Mohu řídit? Zobrazit
      10. 8. 2007, Honza U.
    • Re: Mohu řídit? Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
  • můžu Zobrazit
    10. 8. 2007, Andy
  • Skupina A + B Zobrazit
    10. 8. 2007, Kuba
    • Re: Skupina A + B Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
  • Zavadejici tvrzeni Zobrazit
    10. 8. 2007, kokos
    • Re: Zavadejici tvrzeni Zobrazit
      12. 8. 2007, petr
    • Re: Zavadejici tvrzeni Zobrazit
      11. 9. 2009, Lhotský
    • Re: Zavadejici tvrzeni Zobrazit
      28. 12. 2011, Honza
  • 10. 8. 2007, dopplerradar
    • Re: B 1 Zobrazit
      12. 8. 2007, Honza Zapletal
  • tttttttttttttttttttttttttttttttttt... Zobrazit
    11. 8. 2007, bourák
  • - bez nadpisu - Zobrazit
    11. 8. 2007, Petr
  • Motorka nad 125 ccm a pod 11 kW Zobrazit
    12. 8. 2007, Zvědavec
    • Re: Motorka nad 125 ccm a pod 11 kW Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
  • - bez nadpisu - Zobrazit
    12. 8. 2007, John
    • Re: - bez nadpisu - Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
      • Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
        15. 8. 2007, John
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          15. 8. 2007, Jirka
        • Re: Re: Re: - bez nadpisu - Zobrazit
          28. 12. 2011, Honza
  • Skupina B Zobrazit
    13. 8. 2007, Kuba
    • Re: Skupina B Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
  • 15. 8. 2007, Petr Friedel
    • Re: ... Zobrazit
      15. 8. 2007, Jirka
    • Re: ... Zobrazit
      17. 8. 2007, PETR
      • Re: Re: ... Zobrazit
        22. 8. 2007, matyprosim vyjadreni dr berana
        • Re: Re: Re: ... Zobrazit
          22. 8. 2007, Aladin
    • Re: ... Zobrazit
      24. 8. 2007, Tomáš Beran
      • Re: Re: ... Zobrazit
        24. 8. 2007, Aladin
  • skupina B Zobrazit
    24. 8. 2007, chlebik
    • Re: skupina B Zobrazit
      24. 8. 2007, Aladin
      • Re: Re: skupina B Zobrazit
        28. 8. 2007, chlebik
        • Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
          29. 8. 2007, Aladin
          • Re: Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
            30. 8. 2007, chlebik
            • Re: Re: Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
              1. 9. 2008, xburda
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
                6. 7. 2009, Karel
          • Re: Re: Re: Re: skupina B Zobrazit
            28. 12. 2011, Honza
  • 28. 8. 2007, Jiří
  • kompletni "preskouseni&am... Zobrazit
    2. 9. 2007, Tony
  • 50ccm +45km/h Zobrazit
    12. 9. 2008, Stanley
    • Re: 50ccm +45km/h Zobrazit
      15. 9. 2008, Pepik
  • A1 s kodem 150 Zobrazit
    30. 12. 2008, Petr
    • Re: A1 s kodem 150 Zobrazit
      28. 9. 2010
  • Dotaz na sk. A Zobrazit
    24. 4. 2009, Zdeněk
  • skupina B Zobrazit
    6. 7. 2009, Karel
    • Re: skupina B Zobrazit
      20. 1. 2011, Sparr
      • Re: Re: skupina B Zobrazit
        20. 1. 2011, Sparr
  • B zahrnuje i AM! Zobrazit
    17. 8. 2009, Evička
  • 11. 8. 2011, Hodan
  • ŘP skupiny B s kódem 150 Zobrazit
    25. 10. 2011, luboš
  • dotaz Zobrazit
    29. 12. 2011, Nalepic
  • 23. 1. 2012, tomas
  • A1 s omezením 50ccm kód 150 Zobrazit
    3. 2. 2012, Jarda
    • Re: A1 s omezením 50ccm kód 150 Zobrazit
      24. 3. 2016, jarin
  • 15. 2. 2012
  • Mužu řidit motocykl kdyz mam jen B Zobrazit
    29. 2. 2012
  • SIMSON Zobrazit
    6. 3. 2012, Mošna
  • 9. 4. 2012, mahony
  • Ř P na elektroskútr Zobrazit
    28. 5. 2012, Naďa
    • Re: Ř P na elektroskútr Zobrazit
      23. 6. 2014, mami
  • hledam odpoved Zobrazit
    27. 6. 2012, robertinok
  • lze řídit skutr 125 ccm už v roce2... Zobrazit
    20. 7. 2012, pepa
  • prvni ridicak Zobrazit
    14. 8. 2012, medan,22
  • prvni ridicak Zobrazit
    14. 8. 2012, medan,22
  • chci se optat Zobrazit
    10. 9. 2012, kiw7
  • 21. 1. 2013, nojbas
  • Řidičák sk. B Zobrazit
    18. 4. 2013, Luboš
  • Mohu Řídit Zobrazit
    13. 4. 2014, Pája_Krlin
  • ridicke opravneni Zobrazit
    17. 5. 2014, Vasek
  • super Zobrazit
    2. 10. 2014, ella
  • JAWA 50/23 Mustang Zobrazit
    21. 5. 2015, Luboš
  • Dotaz Zobrazit
    22. 1. 2017, Adam

Britové zakázali reklamu na BMW, prý glorifikuje rychlost

Německá automobilka řešila stížnost na reklamu, propagující M760Li xDrive

Britové zakázali reklamu na BMW, prý glorifikuje rychlost
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, prosím o radu. V listopadu 2016 jsem prodal staré auto. Mám kupní( prod... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist