Infiniti FX30d S

S příchodem nového šestiválcového turbodieselu se značka Infiniti konečně zbavila svého hendikepu, ale dělá první diesel v dějinách značky čest jejímu renomé?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Už na první pokus se motorářům Infiniti podařilo vyrobit diesel, který se nemusí před etablovanými soupeři za nic stydět…

STAROSTI
…ale zároveň nad nimi v ničem nevyniká.Značka Infiniti patří k nejmladším na automobilovém trhu – Nissan ji založil teprve v roce, kdy se u nás cinkalo na náměstí klíči. Do Evropy pak oficiálně přišla teprve nedávno a třebaže modely jako sedan Infiniti G37x nebo velké SUV řady FX nepostrádají specifický druh přitažlivosti, jejich zakořenění v americké motoristické kultuře je znát z každého aspektu, designem interiéru počínaje a skladbou pohonných jednotek konče. Vzhledem k tomu, že základní motorizací pro všechny evropské modely Infiniti je benzínový vidlicový šestiválec 3,7 l o výkonu hodně přes 300 koní, byla značka od počátku odsouzena do role outsidera. Tomu je ale teď konec.První diesel v dějinách značky by měl Infiniti posunout z pozice okrajového hráče mnohem blíž k hlavnímu proudu prémiové části trhu. Protože zdaleka nejprodávanějším evropským modelem Infiniti je velké SUV řady FX (v minulosti jsme testovali jak osmiválcové Infiniti FX50S, tak šestiválec Infiniti FX37S), bylo pro debut nové naftové jednotky zvoleno právě ono. Infiniti nepopírá, že motor konstrukčně vychází z existujícího šestiválce Aliance Renault Nissan, ale oproti verzi pohánějící Renault Laguna Coupé doznal několika důležitých změn. Modifikován byl mimo jiné blok válců, kliková hřídel, plnicí potrubí, vstřikování paliva, turbodmychadlo, olejová vana i katalyzátor.Vysokotlaké vstřikování common-rail pracuje s piezoelektrickými injektory, které rozprašují naftu do spalovacích komor pod tlakem 1800 barů. V rozporu s některými staršími zprávami není motor přeplňován sekvenčně, ale pouze jedním turbodmychadlem. Výsledných 238 koní v nízkých 3750 ot./min. neohromí, ale působivý točivý moment 550 Nm v 1750 ot./min. je stejný jako třeba u Porsche Cayenne Diesel.Výrobce udává nejvyšší rychlost 212 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 8,3 s, ale na křivolakých silničkách a stoupajících dálnicích v okolí slavné hory Montserrat poblíž Barcelony, kam nás české zastoupení pozvalo na mezinárodní tiskovou prezentaci nového Infiniti FX30d, auto působilo jen jako adekvátně rychlé – stejně jako všechna velká SUV s třílitrovými turbodiesely. Ostatně vzhledem k udávané pohotovostní hmotnosti 2150 kg se není čemu divit – dieselová verze je tak dokonce o třicet kilo těžší než osmiválec FX50.

Luxusní SUV prémiové značky nemusí být oslnivě rychlé, ale mělo by být příkladně kultivované – a v tomto směru dokázali motoráři Infiniti uspět hned napoprvé. Jen při nejprudší akceleraci ve stoupání se krátce ozve charakteristický zvuk vznětového motoru, ale při cestovním tempu zůstává šestiválec příjemně tichý a zrychlování je většinou provázeno příjemně muskulárním bručením na způsob mnichovských naftových šestiválců. Také se sériově montovanou sedmistupňovou převodovkou – ano, nedávno jsme ji tu měli pod kapotou Nissanu 370Z Roadster – si rozumí dobře. Stejně jako u většiny automatů je na silnici s mnoha zatáčkami lepší přepnout na sportovní režim, aby převodovka při každém výjezdu z oblouku nemusela podřazovat o jeden či dva stupně. A pokud patříte k lidem, kteří i v autech se samočinnou převodovkou řadí raději sami, může vás občas zaskočit, že svéhlavý software reaguje na stisk horčíkových „pádel“ pod volantem dle vlastního uvážení.I přes obrovité rozměry se Infiniti FX30d svižně proplétá i úzkými pruhy asfaltu, namotanými okolo skal nad Barcelonou, a řídit ho je na poměry SUV relativně příjemné. Vděčí za to poměrně „analogovému“ volantu se schopností srozumitelně hlásit počátky nedotáčivosti a také adaptivním tlumičům a pasivnímu řízení zadních kol, které jsou do sportovně střižené verze S montovány standardně. Pohon všech kol odvádí dobrou práci a nebojí se upřednostnit zadní nápravu, když je to v zájmu hladkého opuštění zatáčky. Trochu se ale bojím, co udělají jednadvacetipalcová kola verze S (Infiniti se chlubí tím, že větší ráfky standardně montuje jen Rolls-Royce na model Phantom) s jízdním komfortem na českých silnicích.

Spolu s novou motorizací uvádí Infiniti na trh také vlastní systém pro udržení v jízdním pruhu, který nezasahuje do řízení, ale k mírnému stočení vozidla žádoucím směrem používá přibrzdění kol na jedné straně. Systém s obchodním označením LDP funguje pouze v rychlostech přes 72 km/h a po každém nastartování je nutné ho zapnout tlačítkem na volantu, ačkoliv související funkce akustického upozornění na nechtěné vyjetí z pruhu je naopak standardně zapnuta.

LDP se dodává v rámci výbavy Premium, kam patří také například soustava kamer poskytující 360stupňový obraz okolí vozu, audio systém Bose s jedenácti reproduktory a 10 GB diskem nebo samozacelovací lak. To všechno může být vaše za 1 117 300 Kč, popřípadě za 1 674 400 Kč, pokud se smíříte s modelem Infiniti FX30d GT Premium a oželíte tak natáčení zadních kol, adaptivní tlumiče a jednadvacetipalcová kola verze S.

Verdikt

První diesel v dějinách značky Infiniti sice nenastavuje žádná nová měřítka – ale za těmi současnými v žádném důležitém ohledu nezaostává. Svými objektivními (výkon, točivý moment, spotřeba) i subjektivními (kultivovanost, odezva) vlastnostmi se FX30d může bez zaváhání postavit autům jako BMW X5 3.0d, Audi Q7 3.0 TDI nebo Porsche Cayenne Diesel a odejít když ne vítězně, tak tedy určitě neporaženo. To je pro Infiniti skvělá zpráva. Vždyť podle předpokladů automobilky připadne 85 procent evropských prodejů řady FX na diesel – a to jen jenom začátek. V blízké budoucnosti se stejný motor objeví také v crossoveru EX a sedanu řady G. Infiniti je možná na evropském trhu s luxusními auty nováčkem, ale učí se velmi rychle.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování common-rail
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)2993
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuNezávislé, dvojité lichoběžníkové závěsy s vinutými pružinami a tlumiči, stabilizátor. Modely S a S Premium: elektronická regulace tlumičů (CDC – Continuous Damping Control)
VzaduNezávislé víceprvkové zavěšení, tlumiče s dvojokruhovým tlumením (DFP – Dual Flow Path), stabilizátor. Modely S a S Premium: elektronická regulace tlumičů (CDC – Continuous Damping Control) a aktivní řízení zadních kol (RAS – Rear Active Steering)
Brzdy vpředuodvětrávané kotoučové, 355 mm, čtyřpístkové třmeny
Brzdy vzaduodvětrávané kotoučové, 350 mm, dvoupístkové třmeny
Pneumatiky vpředu265/45 R21 W
Pneumatiky vzadu265/45 R21 W
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)175/238 v 3750 ot./min.
Točivý moment (Nm)550 v 1750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)111
0-100 km/h (s)8,3
Nejvyšší rychlost (km/h)212
Spotřeba paliva (l/100 km)9,0 l/100 km
Objem nádrže (l)90 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4865
Šířka (mm)1925 (bez zrcátek)
Výška (mm)1680
Rozvor náprav (mm)2885
Provozní hmotnost (kg)2150
Zavazadlový prostor (l)410 až 1305
Ceny
Základní cena modelu1 437 000 Kč (FX37 GT)
Základní cena test. verze1 489 600 Kč (FX30d GT)
Cena testovaného vozu1 717 300 Kč (FX30d S Premium)
12.7.2010 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist