autoweb.cz > Fiat > Fiat Linea > Fiat Linea 1.4 T-Jet LPG
Fiat Linea 1.4 T-Jet LPG
Dynamika 7
Chování na silnici 6
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 3
Celkové hodnocení 6.4
RADOSTI
Teoreticky málo peněz za velký výkon a užitnou hodnotu
STAROSTI
Prakticky si verzi se 120 koni nekoupíte, LPG si s turbem ani trochu nerozumí
Všichni mluví o LPG. Jeden známý si chce na zkapalněnou směs propanu s butanem předělat dvoulitrový Hyundai Coupé. Jako sportovní auto prý super, ale moc žere. To je důvod k zamyšlení. Pro nás oba. Vyplatí se dát třicet tisíc za přestavbu, která vám zmenší kufr, přidá hmotnost a ubere výkon? Litr LPG nestojí ani sedmnáct korun, a přestože upravené auto zpravidla žere víc než výchozí model, vyjde provoz na LPG výrazně levněji. Ale jaké jsou skryté náklady přestavby?
Nikdy dřív jsem auto na LPG neřídil, ale Fiat Linea se zdá být vhodným prostředníkem na první seznámení. Laciný sedan, který staví dostupnou praktičnost vysoko nad výkony, totiž dává s nádrží na LPG místo rezervy smysl. Tedy až na to páté kolo pohozené v kufru. Na přání a bez příplatku dostanete sadu na opravu pneumatik, jenže co když rezervu prostě chcete? Problém je to samozřejmě symbolický, přesto ne bezvýznamný: proč byste totiž Lineu měli chtít, když ne kvůli místu v kufru? A opravdu chcete jezdit bez rezervy? To je první kompromis, který LPG žádá.Jestliže karoserii vybral Fiat novinářskému kočáru na LPG správně, s motorem tak dobře nesáhl. Můžu jmenovat mnoho důvodů. Předně se Linea 1.4 T-Jet v České Republice už neprodává, takže ať by byla sebelepší, stejně si ji nekoupíte. Nemusíte plakat. Čtrnáctistovka FIRE s turbem je dobrý motor, ale přestavba na LPG mnohé změní. V životě jsem nezažil nic horšího. Při jízdě konstantní rychlostí nepoznáte, co motor zrovna pálí, jenže jakmile v režimu LPG pohnete pravým pedálem jen trochu rychleji, auto sebou začne zběsile škubat.
Nevím, jestli se motoru na víc než půl plynu nedostává paliva, nebo nejsou při spalování LPG na lopatkách turbíny správné tlakové poměry, každopádně motor posílá na kola silné rázy. Soudě podle kmitání ukazatele plnicího tlaku na přístrojovém panelu dostává slušně za vyučenou také křehké a drahé turbo. Na jeho trvanlivost bych za takových podmínek nevsadil ani korunu. Pokud se navíc z cukání rychle nepoučíte a plyn opět nepovolíte, ozve se rána, auto pustí do válců benzín a na přepínači LPG začnou zběsile blikat světélka. Tím by se Fiat změnil v běžné italské auto, nebýt neuvěřitelně hlasitého pískání, které koncert kontrolek doprovází. Takový poplach bych čekal při explozi nádrže, ale ne po každém selhání systému. Ten totiž selhává často, například při každém předjíždění a rychlejším rozjezdu z křižovatky.
Vzorně italský je také ukazatel množství LPG v nádrži. Má pět kontrolek a neváhá je využívat tvořivě. Bohužel tak nedává ani orientační představu o množství zkapalněného plynu v nádrži. Abychom však nenadávali jen českým strůjcům přestavby na LPG, podobně chaotický je i standardní palivoměr. Když po stovkách kilometrů konečně dolezl hlemýždím tempem k rezervě a zamrkal hladovým okem, nahlásil palubní počítač dojezd nula (skokem z devadesáti) a ručička sebou praštila o dolní zarážku. Odhanout ve Fiatu Linea dojezd na kterékoli z paliv je problém.Dál bych tématům souvidejícím s LPG raději nevěnoval. Jde v tomto případě nejvýš o špatný vtip, ať už za to může špatná volba dodavatele, motor, nebo jen konkrétní auto. Kolísání plnicího tlaku naznačuje, že problémy mohou (a vůbec nemusí) souviset s přeplňováním. Osmiventilový motor se 77 koni by si mohl vést lépe. Vzhledem k předpokladům ve druhém odstavci stejně dává kombinace se slabší jednotkou daleko víc smyslu, což ostatně potvrzují i zákazníci: verze T-Jet z nabídky zmizela proto, že ji nikdo nechtěl s LPG ani bez něj.
Možná že zákazníci dělali chybu. Za tři sta tisíc je totiž Linea se 120 koni kompetentní auto. Vznikla primárně pro trhy v rozvojových zemích, a tak si výborně rozumí s naší rozvinutou silniční sítí. Je pohodlná, a přitom překvapivě rychlá nejen díky vysokému výkonu. Měkký podvozek totiž neztrácí přilnavost na rozbitém povrchu. Výrazné přenosy hmotnosti přirozeně znamenají, že se nikdy nedočkáte skutečné hbitosti a rychlá jízda bude cvičením v citlivé práci s přední nápravou, ale auto se nechá vodit rychle. Jen si nepleťte pojmy rychle a sportovně. Agresivní práce s plynem vám dokonce umožní pracovat se zádí, i když přetáčivosti se vážně nedočkáte.Také převodovka funguje překvapivě dobře. Není vzorem přesnosti, ale ta je stejně přeceňovanou ctností. Fiat jí má méně než ti nejlepší ze soupeřů, přesto pořád dost. A na rozdíl třeba od Volkswagenu převodovka z Itálie nezadrhává a dokáže řadit velmi rychle. Proč Linea nedostala šestku, když už má relativně moderní motor (T-Jet byl průkopníkem downsizingu), je otázkou pro Fiat a ne pro mě. Hodila by se, jistě by dokázala dál snížit už tak příznivou spotřebu. Na druhou stranu se bez ní zákazníci obejdou, čtyřválce FIRE patří k těm kulturnějším.
Mnoho vám nepovím o spotřebě auta. Jednak vůbec nevěřím počítačům a jednak auto žralo na LPG výrazně víc než na benzín, takže všechna má pozorování jsou nutně zkreslená. Při jízdě na plyn se čísla pohybovala mezi sedmi a osmi litry na sto, když do válců proudil benzín, poslušně klesala pod sedm.LPG neberte, ale co zbytek?
Z prodejce jsem vymámil cenu 299 900 korun. Platila do března a byla nejspíš akční. Přestavba stála dalších 30 600 korun, ale ani to už není důležité. Předělání slabší Liney s osmiventilovou čtrnáctistovkou a 77 koni vyjde na 27 600 korun a samotný Fiat pořídíte v akci už od 229 900 Kč, což jsou za takový kus auta velmi slušné peníze. Jenže se 77 koni bude Linea úplně jiné auto. Zdaleka ne tak bezstarostné jako novinářský 1.4 T-Jet, a také o poznání hůř vybavené.
Pokud vám opravdu, ale opravdu nezáleží na výkonech, skočte se k Italům podívat. Za nějaký čtvrtmilion dostanete dobře namíchaný koktejl užitných vlastností a výbavy. Kromě nižšího stropu nad zadními sedadly nemá Fiat Linea žádné problémy s místem. Kvalita interiéru je výrazně nižší než u hatchbacků segmentu B, ale proti Dacii Logan si Linea stojí přímo skvěle a takový Renault Fluence je zase o poznání dražší.
Co se LPG týče, napoprvé na mě neudělalo dobrý dojem. Předělaný T-Jet byl jedním slovem tragický a těch pár ušetřených korun nestojí za námahu, za trochu místa v kufru ani za rezervu. A už vůbec nestojí za předčasnou smrt motoru.
Martin Plaštiak
Druhý pohled: Zapomeňte na Logan
Já nebudu k Fiatu Linea na LPG tolik kritický jako Martin a klidně se přiznám, že se mi Fiat docela líbil. Je sice cítit, že je to levné auto, ale rozhodně bych ho měl raději než Logan, Thalii, Fujlence (ehm, Fluence) nebo jiné podobné neštěstí. Dokonce bych s ním jezdil raději než z vykvedlanou Octavií TDI z bazaru. Dobrá, pohon LPG si moc nerozumí s přeplňováním, ale velký reálný dojezd a výrazně nižší provozní náklady by mne přesvědčit dokázaly. A zmatené ukazatele stavu paliva? To je přece součástí italského charakteru.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | Benzín nebo LPG |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1368 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 88 / 120 v 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 206 v 1750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 101,7 |
0-100 km/h (s) | 9,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,2 / 5,2 / 6,7 |
Objem nádrže (l) | 45 l na benzín, cca 40 l na LPG |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4560 |
Šířka (mm) | 1730 |
Výška (mm) | 1494 |
Rozvor náprav (mm) | 2603 |
Provozní hmotnost (kg) | 1180 |
Celková hmotnost (kg) | 1700 |
Zavazadlový prostor (l) | 500 - 870 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 229 900 Kč (1.4 77 k) |
Základní cena test. verze | 299 900 Kč + 30 600 Kč za přestavbu na LPG |