autoweb.cz > Fiat > Fiat Linea > Fiat Linea 1.3 Multijet Emotion
Fiat Linea 1.3 Multijet Emotion
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Fiat se v poslední době sakra snaží. Bravo vypadá k světu, Fiat 500 samozřejmě také a tohoto trendu se drží i Linea. Ze všech úhlů je bezpochyby povedeným kouskem. Masivní mřížka chladiče se k celkovým proporcím a k výšce auta skvěle hodí. A s litými koly o velikosti 17 palců a nízkoprofilovými pneumatikami vypadá ještě o kus lépe.
Interiér také patří k těm zdařilejším, a ani když je pod kapotou diesel, nepronikají sem jeho pazvuky. U Fiatu použili docela příjemné materiály a plasty, které ale mají svou rezervu. Alespoň že na sebe nenarážejí a nevržou.
Před uvedením Liney Fiat hlásal, že bude vůz vybaven systémem Blue & Me, který umožňuje snadnou komunikaci s mobilními telefony přes Bluetooth. Zároveň poskytuje další funkce, pokud používáte komunikátor se systémem Windows Mobile. Pak můžete importovat svůj adresář přímo do systému vozu a za pomoci ovládání na volantu nebo hlasových povelů pohodlně telefonovat.
Za volantem lze bez problémů přežít i dlouhou cestu, posaz je příjemný a veškeré ovládací prvky najdete tam, kde byste je čekali. Až na palubní počítač. Jeho obří tlačítka jsou na levé straně palubní desky, téměř u dveří. Tam jednak nevidíte, druhak nedosáhnete. Možná na tuto funkci u Fiatu zapomněli a byla přidána na poslední chvíli – jinak se takový prohřešek snad nedá vysvětlit.
Ostatním cestujícím se zde necestuje špatně, vzadu je dost místa a subjekty, které jsem tomuto pokusu podrobil, si nestěžovaly. Kufr má velmi slušných 500 litrů – na vůz, který svým profilem připomíná Ford Focus CC velmi slušná hodnota. Ale menší víko kufru a hlavně jeho otevírání možnost využití trochu komplikuje. Klasický liftback by se hodil víc. A když už mluvíme o pasažérech a nákladu – s těmi má přeplňovaný diesel o objemu 1,3 litru a výkonu 66 kW (90 koní) menší problém. Pokud sešlápnete plyn, dostanete klasickou „herdu“ do zad v určitých otáčkách, ale jinak pod zátěží příliš nezvládá. A to k autu s obrovským kufrem a spoustou místa trochu nesedí.
Pokud se rozjedete, citelně chybí šestý rychlostní stupeň. Okolo 130 km/h Linea točí přes 3000 otáček a po čase Vás tlumené, ale přesto slyšitelné dunění začne obtěžovat. Linea je také dost úzká, v kombinaci s výškou je pak citlivější na boční vítr. A přes velké ráfky sem tam ucítíte nerovnosti více, než by se slušelo. Ve vyšších rychlostech, zvlášť na dálnici začíná být Linea nervózní okolo 150 km/h.
Oproti zavedené konkurenci může Linea nabídnout atraktivní design, hodně místa a v případě dieselového motoru Multijet i příjemnou spotřebu (kombinovaná 4,9 litru na 100 km). V nejvyšší výbavě Emotion s testovaným motorem navíc stojí po slevě 414 900 Kč. Za tyto peníze neseženete ani Octavii 1,4 MPI. Kia Cee’d Sporty Wagon sice nabídne více místa v kufru (ano, je to kombi), ale i v základní výbavě Vás přijde na nejméně 429 980 Kč. V tomto ohledu má Linea jasně navrch.
S takovouto cenovkou můžete zapomenout i na některé nedostatky, které jsme Vám tu naznačili. Otázkou však je, zda se smíříte s dieselem pod kapotou. Pokud vás neláká benzínový T-Jet o výkonu 88 kW (120 koní), stojí Linea 1.3 Multijet minimálně za testovací jízdu.
Richard Herbich
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Fiat Linea 1.3 Multijet Emotion |
---|---|
0-100 km/h (s) | 13,8 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | 2 OHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1248 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66 kW/90 koní v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 200 Nm v 1750 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5/4,0/4,9 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4560 |
Šířka (mm) | 1730 |
Výška (mm) | 1494 |
Rozvor náprav (mm) | 2603 |
Zavazadlový prostor (l) | 500 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 434 900 Kč |