Dlouhodobý test – brzdové destičky Ferodo: Na začátku

Jak moc ovlivňuje brzdění výměna destiček za nové, a jak patrné jsou změny při přechodu na nový, ekologičtější materiály? Testujeme sami na sobě!

Myšlenka byla na počátku velmi jednoduchá – a souvisela se zprávou, že Federal-Mogul, renomovaný výrobce (nejenom) brzdových destiček Ferodo, přichází na trh s novým produktem, respektive že v rámci konceptu odbourání nežádoucích příměsí v brzdových deskách eliminuje jako složku měď. Otázka tedy vyvstala – pokud dojde k vyloučené dosud běžného komponentu, jak se změní chování, jak se projeví při brzdění, a bude vůbec nějaká změna – při čistě subjektivním pohledu na věc, patrná? Odpovědí by měl být dlouhodobý test brzdových destiček Ferodo a v jeho prvním díle se seznámíme se samou podstatou mědi a jejím nahrazením.

Proč tedy měď je, respektive byla v destičkách, a jak těžké je nahradit ji? Měď je jednou z šesti základních materiálových skupin používaných pro výrobu brzdových destiček, tvoří pět až dvacet procent celkové hmotnosti bezazbestových třecích materiálů v ekologických destičkách. A dojde-li na podstatu její přítomnosti, tak měď účinně snižuje jejich opotřebení, hlučnost a vibrace při provozu. Zdánlivě dokonalý materiál, naneštěstí je však velmi nebezpečný pro životní prostředí. Proto byly zavedeny zákonné normy, které jeho využití v automobilovém průmyslu omezují. Už jsme to myslím zmiňovali před časem, a zmíníme to opět.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Problém s mědí je v tom, jak dochází po jejím uvolňování z brzdových destiček k jejímu pronikání do přírodních zdrojů, vzduchu, jídla. Přebytek mědi v potravě nebo v pitné vodě má negativní dopad i na lidské zdraví a může vyvolávat řadu zdravotních obtíží včetně anémie, astmatu, akné nebo rozvoje deprese. To je jen několik z důvodů, proč mají mít výrobci brzdových systémů za povinnost dramaticky snižovat její obsah nebo úplně vyloučit měď z jejich výrobků. Toto není z naší hlavy, my nejsme odborníci na danou problematiku, čerpáme z materiálů společnosti Federal-Mogul. Ovšem právě s vědomím závazku na odbourání mědi z destiček a představení nového produktu, nás tento test napadl. Když víme, že se Federal-Mogul rozhodl reagovat na nejnovější ekologické požadavky už s několikaletým předstihem, „museli“ jsme nové brzdové destičky Ferodo Eco-Friction s nízkým nebo nulovým obsahem mědi vyzkoušet.

Zůstaňme ještě ale u teorie, na fotkách je sice patrné, že jsme v servisu a obsah balení už čeká na montáž na testovací automobil, ale o tom až příště, vnímáme jako velmi důležité pohovořit ještě o „teoretických“ věcech týkajících se destiček bez mědi. A vlastně to souvisí i s přípravou na testování, protože jsou tady další otázky, které nás v souvislosti s mědí napadají. Tak třeba – když je měď pryč, co je v materiálu místo ní?

Tušíme, že není jednoduché vyjmout materiál typu kov a nahradit jej nějakým syntetickým materiál, aby zároveň zůstaly zachovány všechny další parametry směsi. Laicky – když budeme chtít nahradit v rajské omáčce perník, a vyměníme jej za surovinu se stejnou chutí, která ale nebude stejné konzistence, ale třeba tvrdá jak broky? Nebo, když už se točíme kolem jídla, vzpomeňme na různé náhražky „nezdravých“ surovin a to, jak pak vpadá výsledný pokrm, když místo cukru použijeme při pečení stévii a těsto je sice sladké (a bez nežádoucího cukru), ale nekyne?! Je tak faktem, že během posledních několika let experti Ferodo vyzkoušeli přes 1500 možných náhražek mědi a pětadvacet z nich bylo nakonec pro výrobu nových brzdových destiček Ferodo Eco-Friction schváleno.

Odborníci vědí, že sestavení vyhovujícího složení třecích materiálů vyžaduje velkou trpělivost a mnoho zkušeností. „Každá látka má jinou charakteristiku, a dokonce i malá změna jedné z nich může významně snížit brzdný výkon. Prémiové brzdové destičky ovšem musí mít vysoký koeficient tření bez ohledu na rychlost vozidla, teplotu brzdového systému nebo počet brzdění,“ říká Silvano Veglia, produktový ředitel brzdových komponentů společnosti Federal-Mogul Motorparts. Experti Ferodo zapojení do vývoje brzdových destiček Eco-Friction s nízkým nebo nulovým obsahem mědi vypracovali tribologický model, který dopodrobna popisuje vliv dvaceti různých materiálů na hodnotu koeficientu tření (µ), opotřebení brzdových destiček a kotoučů v širokém rozsahu teplot. Přiložená tabulka je nejlepším důkazem toho, jak složitý je vývoj nového složení třecích materiálů a jaké následky může mít i náhrada jedné jediné ingredience. Průměrný třecí koeficient mědi se pohybuje od -0,1240 za nízkých teplot až po -0,2152 při vysoké teplotě. Je-li brzdová soustava chladná, je její třecí koeficient významně vyšší (0,209), což urychluje opotřebení brzdových destiček. Naopak při vysokých teplotách měď působí opačných směrem a opotřebení destiček snižuje (-0,1873). Jiný je vliv mědi na brzdové kotouče. V jejich případě je třecí koeficient nízký (-0,1354, -0,3047) bez ohledu na teplotu. Nižší opotřebení kotoučů díky použití mědi je nejméně znatelné, i když se při brzdění uvolňuje velké množství tepla. Uf, na nás až moc odborné, ale chápeme to tak, že jeden materiál (měď) byl nahrazen několika jinými, které ten původní nahradily v plném rozsahu všech důležitých vlastností.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Každopádně tady tedy máme sadu brzdových destiček Ferodo Eco-Friction Premier k testování a pilotní report uzavřeme citací z tiskových materiálů Ferodo, kde se říká, že „uplatňování nových ekologických standardů nemá pro automobilový průmysl vždy nejlepší důsledky. Řidiči si stěžují například na omezenou účinnost filtrů pevných částic v městském provozu, na měkký lak náchylný k poškrábání nebo na vysoké náklady na servis klimatizací s novými ekologickými chladicími médii.

V případě brzdových destiček Ferodo Eco-Friction s nízkým nebo nulovým obsahem mědi nicméně nová, zelená technologie v žádném případě nemůže být předmětem nespokojenosti automechaniků nebo řidičů.“ Což v přeneseném slova smyslu znamená, že tady máme ekologický produkt s lepšími vlastnostmi, než měl ten předchozí. Tak třeba ve srovnání s tradičními výrobky na bázi mědi se prý parametry brzdových destiček Ferodo Eco-Friction dokonce zlepšily, což se potvrdilo i v několika nejnovějších testech. Například vzdálenost, kterou potřebuje oblíbený Volkswagen Golf Mk6 k zastavení z rychlosti 100 km/h, se díky nim zkrátila o 10 %. Při zkouškách z rychlosti 115 km/h to bylo dokonce o 17 %. A brzdná dráha modelů Peugeot Boxer a Fiat Ducato z rychlosti 100 a 115 km/h se zkrátila o 12, respektive o 16 metrů. Což jsou přesně ty záležitosti, které nás budou zajímat. Budeme řešit jak měřitelné věci typu opotřebení, tak ale přijdou na přetřes subjektivní dojmy z brzdění v porovnání s destičkami s mědí, konfrontace se sportovním/závodním obložením, a také chování destiček v čase, v rámci dlouhodobějšího horizontu. Tak tedy na start, začínáme!

31.5.2016 7:36| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist