BMW X3 xDrive30d (2014)

Menší SUV z nabídky BMW se silným naftovým šestiválcem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol sází na typické atributy značky. A s úspěchem.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.6

Radosti

Silný a charakterní motor, výjimečná dynamika

Starosti

Jízdní (dis)komfort na nerovném asfaltu, přenos rázů do řízení


Souhrou náhod je tohle další SUV z mnichovské produkce v řadě, které se mi dostalo do ruky a všechno by možná dopadlo jinak, pokud by tomuto testu BMW X3 nepředcházel týden testování modelu X5, verdikt by byl z mé strany asi milosrdnější, nicméně ve srovnání se svým sourozencem musím nad Xtrojkou vynést kritičtější soud… Ehm, to by nebylo seriózní a objektivní.

To, že v porovnání s BMW X5 nedosahuje X3 takové úrovně, je logické, máme před sebou jiný, menší, levnější model a tomu nutně musí pode logiky věci odpovídat i jeho méně sofistikované vlastnosti. Za „menší peníze“ nelze očekávat stejnou kvalitu, komfort, prostornost, nebo minimálně dva ze tří těchto parametrů. Nejprve k té kvalitě, tam si nelze na co stěžovat, nejsem forenzní kriminalista, abych ze vzorku čalounění odhadl, je-li či není méně kvalitní než v X5, ale podle „uživatelského“ odhadu kvalita zpracování i materiálů zcela v pořádku.

Interiér

Prostornost je ve srovnání s X5 menší, samozřejmě, protože X3 stojí na menším rozvoru, má logicky při menších vnějších parametrech menší kufr i menší kabinu, nicméně na prostornost na sedačkách si nelze stěžovat. Tedy – místa na sezení je dostatek, zabrousím-li ale do kategorie jízdních vlastností, tak na zadních sedadlech to „více skáče“ a jako důkaz uvedu boj cestujících, o to, kdo pojede vpředu, o zadní místa nebyl evidentní zájem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

To co najdete na palubě nutně bude odpovídat investovaným prostředkům, od „běžné“ výbavy od rozhraní iDrive a navigaci až třeba po příplatky typu paketu M. Zvýšit základní cenu tak lze tradičně o desítky až stovky tisíc korun.  

Pohon

Přeplňovaný šestiválec má výkon 258 koní a slušný točivý moment 560 Nm, a i když 30d není nejsilnější motorizací – na samém vrcholu stojí BMW X3 xDrive35d – je určitě velmi, velmi rychlé, na poměry kompaktních SUV určitě. Na stokilometrovou rychlost zrychlí za 5,6 sekundy a topspeed je 232 km/h. Na dynamiku auta si nelze stěžovat, to v žádném případě.

BMW X4 xDrive35i (2014)

První jízda | vydáno 17. 11. 2014

Spotřeba

Ta tabulková je, jak je patrné, „něco kolem šesti,“ tedy přesně by se měla pohybovat mezi 5,7 až 6,1 litry nafty na sto kilometrů. A jakkoli tady obvykle říkám, že ta reálná spotřeba v mém případě byla vyšší, ale že jsem jezdil spíše rychleji než pomalu, a tak že vyšší apetit je na místě, tak právě teď musím prohlásit, že zas až tak moc jsem tentokrát těžkou nohu na plynu neměl a že spotřeba na palubním displeji byla vykreslena hodnotou 9,8 litru.

Ovladatelnost

Je rozdíl, jestli pojedete s BMW X3 xDrive30d na dokonale hladkém asfaltu – protože pak bude fungovat jako špičkové SUV se sportovním akcentem, bude se držet stopy, příjemně vrhat do zatáček a s urputnou jistotu se bude drát neochvějně vpřed. Anebo zda budete jezdit po asfaltu, který pokrývá asi 99% našich silnic, s výmoly, dírami a zlomy. Právě tam se projeví tvrdě nastavený podvozek a krátký rozvor. Zejména na podélných nerovnostech je cítit, jak auto lapeno v kolejích drží stopu vykreslenou nerovnostmi, jak je toto přenášeno do volantu, jak se auto nechává ovlivnit tím, co se právě nachází pod koly.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Příčné zlomy a prahy nejsou až takovým problémem, jakkoli při jejich přejezdu přechází do auta citelné rázy, zmiňované podélné nerovnosti jsou opravdu nepříjemné. K ovladatelnosti patří i parkování a tady zase musím poznamenat kritiku k rejdu, který by mohl být větší, zaparkovat podélně mezi dvě auta nebylo jednoduché a pokud – bez urážky – občas potkáte na ulici dámu, jak se snaží s novou X3 zaparkovávat a nejde jí to, nemusí to být nutně v rukách.

Verdikt

Neměřil jsem nové auto a neporovnával s rozměry předchozích generace, ale zkusím tvrdit, že nový vůz je větší než ten předchozí, minimálně pocitově jsem to tak vnímal. Aktuální X3, řekl bych, se auto přiblížilo na dosah X5 prví generace. Abych se ale dostal k nějakému závěru – jízdní vlastnosti na nerovném asfaltu v mých očích rušilo jinak dobrý dojem z auta, které bylo dynamické, relativně praktické, hbité, a díky paketu M vypadalo atraktivně. Čili přeneste se při poptávce pro SUV, které má mít DNA velkého X5, ale musí být kompaktnější, přes to, že na hrbolech bude auto drncat a myslím, že v X3 najdete to, co hledáte.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcešestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)90 x 84
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechny čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190/258 v 4000
Točivý moment (Nm)560 v 1500 - 3000
0-100 km/h (s)5,9
Nejvyšší rychlost (km/h)232
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 - 5,7
Objem nádrže (l)67
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4657
Šířka (mm)1881
Výška (mm)1678
Rozvor náprav (mm)2810
Provozní hmotnost (kg)1895
Ceny
Základní cena modelu1 066 000 Kč
Základní cena test. verze1 370 200 Kč
30.11.2014 1:05| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist