BMW 335d GT xDrive (2014)

BMW 335d GT xDrive tak trochu mate tělem. Má velký přeplňovaný motor a karoserii s elegantně splývavou zádí, nařknout ho z vysoké spotřeby či nepraktičnosti ale nelze.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.4

Radosti

Silný motor versus nízká spotřeba, styl, charisma v kabině, zavazadelník

Starosti

Tužší podvozek, volba odstínu karoserie

Benzínový atmosférický šestiválec, manuální převodovka a pohon zadních kol. To jsou, nebo možná byly, atributy vyzdvihované určitou skupinou příznivců BMW jako zásadní pilíře a silné stránky, pro které je třeba mnichovskou značku až fanaticky zbožňovat. Auto, které máme v testu, má přeplňovaný diesel, pohon všech kol, automat, který má rychlostí víc než by se někomu před pár lety mohlo zdát a karoserii, která není ani kupé, ani sedan a určitě ne kombi.


Přesto to neznamená, že nejde o dobré auto, o dobré BMW. Začnu možná tím, že mně osobně se GT líbí víc než BMW řady 3 Touring, tedy kombi, to má na můj vkus příliš malý zavazadlový prostor, GTčko ho má větší (520 versus 495 litrů), širší a navzdory splývavé střeše praktičtější. Vypadá elegantně. A protože nejsem typický příznivec značky, tak na zmiňovaných pozitivech, tak často vyzdvihovaných, nebazíruji. Raději než vysoké otáčky si užiji nízkou spotřebu, než se hnát do zatáčky s ujíždějícím zadkem raději vyrazím v zimě bez obav každý víkend na lyže. Mluví samozřejmě o autě, které bych měl využívat na každodenní ježdění, s rodinou, psem, anebo sportovním vybavením v kufru.

Sportovně laděné auto bych určitě definoval podle jiných preferencí a deklarovat to mohu tím, že v rámci řidičských víkendových aktivit jezdím něčím, co má dlouhodobou spotřebu 13,6 l/100 a to si stále říkám, vzhledem k tankování, že palubní počítač sprostě lže. Ideál rodinného auta, s nadsázkou „SUV,“ je Mercedes Benz E 350 CDI 4Matic Kombi, a BMW 3 GT xDrive by mohlo být k tomuto vozu jistou, stylovější – alternativou. Vycházím z následujícího předpokladu – chci auto s pohonem všech kol, silným naftovým motorem a velkým kufrem (a nechytejte mne za slovo ohledně kufru, který má E Kombi vážně obrovský). Jde mi o celkový pohled na auto v daném segmentu a v ceně kolem 1,5 milionu Kč.

Interiér

Popisovat interiér BMW 3 GT znamená mluvit o typickém prostředí současných bavoráků. To znamená, že tady jsou prvky, které už notoricky známe z jiných aut, například displej palubního rozhraní tak trochu jako pěst na oko vytrčený ze středové konzole, ovšem funkční, v zorném poli řidiče. Na přístrojové desce digitální budíky, strohé, ale funkční a přehledné. Kvalitní materiály, designové prvky, které ve své podstatě lahodí oku… Ovšem vzhled asi není až tak důležitý, jako to, že auto stojí – vzhledem k řadě 3, na delším rozvoru náprav, takže je zde více místa, což ocení cestující na zadních sedačkách, které jsou prostorné a pohodlné. Spolujezdec vpředu, respektive řidič, mají pod zadnicí velmi dobré sedačky s příjemným tuhým čalouněním a jistým bočním vedením nastavitelné tak, jak je potřeba. Chtěl bych interiéru BMW 3 GT něco vytknout? Ehm, ne, na nic nepřijdu, jako životní prostředí a dlouhé cesty se mi líbí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Funkčně kabina souvisí s řidičským charakterem vozu, vypadá reprezentativně

Pohon

Představíme-li si pohon všech kol xDrive plus silný šestiválec s výkonem nad třemi sty koni jako jednu stranu rovnice, tak za pomyslným rovnítkem je pak neuvěřitelná dynamika a masivní přilnavost. Motor má výkon 313 koní a točivý moment 630 Nm dostupný v nejnižším možném spektru otáček, což díky osmistupňové automatické převodovce znamená brutální zátah v jakémkoli okamžiku. A to doslova, pokud přepnete do sportovního režimu a auto okamžitě z ledabylého plutí krajinou přeskočí do nastavení, ve kterém čeká na ostřejší zacházení jako hladový pes na morkovou kost. Pružné zrychlení je fantastické, sprint s pevným startem na stokilometrovou metu proběhne za parádních 4,9 sekundy. Chápete?

Je až neuvěřitelné, že auto primárně určené pro klidné a komfortní cestování nabízí dynamiku sportovně laděných, až ryze sportovních aut

Pod pět sekund s autem, které má být komfortním naftovým korábem. Slušná práce. Přilnavost je příkladná, bohužel kladně se nemohu vyjádřit o komfortu jízdy, od vozu tohoto stylu bych očekával měkčí, pohodlnější, příjemnější nastavení podvozku. Jsem si ale vědom, že vyměnit nízkoprofilové runflaty ze klasické obutí s vyšším profilem, jízdní vlastnosti by byly na jedničku s hvězdičkou. Volant, který jde dobře do ruky sice nenabízí nijakou zásadní zpětnou vazbu, podle realistického očekávaní, ale prostřednictvím přesného řízení lze vodit auto v zatáčkách s chirurgickou jemností. O síle motoru už jsme mluvili, s pohonem všech kol není předek auta tak agilní jako u zadokolky, ale to je konstrukční vlastnost pohonu všech kol a ne chyba a já osobně bych čtyřkolku preferoval oproti zadní hnané nápravě, protože ji svým jízdním stylem využiji.

Spotřeba

Trochu zábavné matematiky ještě jednou, znovu na jedné straně silný šestiválec (a auto, která hravě dosáhne na maximálku 250 km/h) a na druhé straně rovnice tentokrát spotřeba. Ta tabulková by měla být nějakých 5,6 litrů v kombinovaném režimu, což byla v mém případě fikce. Já jsem jezdil v průměru za nějakých 8, resp. 8,4 litru dlouhodobě. Což je myslím velmi dobré, neboť pomalu jsem nejezdil, to v žádném případě, a když bych chtěl jezdit s nižším apetitem, vnímal jsem prostor, v rámci kterého bych mohl spotřebu ponížit. Za mne tedy zcela v pořádku.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Šestiválec s nízkou spotřebou, jadrným zvukem pod plynem a tichý při klidné jízdě

Ovladatelnost

Nastínil jsem to už v části několik řádků nazpět, a tak jen připomenu, že s pohonem všech kol je 3 GT možná malinko tupější, než by bylo jako zadokolka, ale pořád nejde o něco ve stylu Volvo AWD, trojka s nafouklým kufrem je hbitá, ovladatelná a dynamická. A v pomalých rychlostech, abych neřešil jen nějaké dovádění na silnici, tedy třeba na parkovišti je tady parkovací asistence pro přehled a schopnost slušného manévrování. Kdybych něco chtěl BMW 3 GT vyčítat, horší ovladatelnost to určitě nebude.

Verdikt

Nejprve ryze subjektivně. Mně se auto, tak jak je, líbí, až na jeden detail a tím je barva karoserie. Měli jsme na tet už trojku GT v bílé barvě anebo v modré a obě, při určité extravagantnosti, kterou tento kříženec sedanu, liftbacku a stylového kombi nabízí, se mi stříbrná jeví jako zbytečné fádní. Na barvu ale auto nejezdí a je to jen o preferencích toho, kdo auto objednává. Já jako potenciální kupec bych volil výraznější lak. Musím zmínit i cenu, která v této motorizaci začíná na 1 427 400 Kč, což beru jako odpovídající značce a modelové řadě, a jsem si vědom toho, že divokým zaškrtáváním v seznamu příplatkové výbavy by se mohl člověk dostat hravě za hranici dvou milionů.

BMW 335d GT xDrive nenavazuje na historické odkazy značky, vytváří ale nové, stejně silné pilíře pro rozšíření klientské základny

Objektivnějším pohledem – BMW 335d GT xDrive je elegantní auto, se silným a relativně úsporným motorem, velmi dobrými jízdními vlastnostmi a velkým kufrem, který přesto nepasuje vůz do kategorie „rodinka na cestách,“ ale spíše „pár co má smysl pro výrazný styl.“ Vedle Audi A5 Sportback, jakkoli jde o otázku osobního vkusu, se může BMW jevit jako noblesnější a méně uniformní, a má větší zavazadelník. Zákazník, které mu jsou zcela volné nostalgické vzpomínky na někdejší rysy BMW, jak bylo naznačeno v úvodu a má jasně stanovené priority, by měl být s BMW 335d GT xDrive po všech stránkách spokojený.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcešestiválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování trubodmychadly
Zdvihový objem (cm3)2993
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechny čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)230/313 v 4400
Točivý moment (Nm)630 v 1500 - 2500
0-100 km/h (s)4,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)5,6
Objem nádrže (l)57
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4824
Šířka (mm)1828
Výška (mm)1508
Rozvor náprav (mm)2920
Provozní hmotnost (kg)1820
Zavazadlový prostor (l)520
Ceny
Základní cena modelu993 200 Kč
Základní cena test. verze1 427 400 Kč
15.9.2014 8:36| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist