autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > BMW 330Ci
BMW 330Ci
V automobilovém světě obvykle platí, že si zákazník za další pár dveří navíc připlácí. V BMW ale toto pravidlo neuznávají, protože je napadlo prezentovat dvoudveřová kupé jako exkluzivnější zboží, u něhož je nutnost základní akrobatické průpravy cestujících vykoupena mimořádně kvalitním estetickým působením. A v případě trojkového kupé E46 dosahuje estetická úroveň takové výše, že je toto auto některými fanoušky dokonce považováno za dokonalé dílo. Přidá-li se k atraktivnímu zevnějšku ještě technická stránka věci s klasickým pohonem zadních kol a podélně uloženým řadovým šestiválcem, stroj rozdávající radost z jízdy je na světě.
Má to ale háček. Jak je u BMW zvykem, zákazníci lačnící po radovánkách s novotou vonícím kupé E46 museli přinést pořádnou finanční oběť, často navýšenou o drahou příplatkovou výbavu. Po několika letech lze však takové auto pořídit za nepoměrně příznivější cenu. A to je i případ tohoto testu.
Motorizace
BMW trojkové řady kupé bylo na trhu od roku 1999, faceliftu se auto dočkalo v roce 2003. Zorientovat se ve velmi rozsáhlé nabídce motorů ale není nejjednodušší úkol. V nabídce figurovaly verze 318Ci se čtyřválcem 1,9 litru (118 k), od roku 2001 pak dostal model 318Ci silnější dvoulitr (143 k), 320Ci poháněl zpočátku dvoulitr (150 k), který byl v roce 2000 nahrazen šestiválcem 2,2 litru (170 k). Model 323Ci s šestiválcem 2,5 litru (170 k) se vyráběl pouze v prvních dvou letech. Model 325 Ci s šestiválcem 2,5 litru (192 k), vyráběný od roku 2000, nahradil počáteční 328Ci s motorem 2,8 litru (193 k). Tím se dostáváme ke dvěma nejvyšším verzím: 330Ci s třílitrovým šestiválcem (231 k) bylo součástí nabídky od roku 2000, stejně jako vrcholná M3 s famózním šestiválcem 3,2 litru (343 k). Od roku 2003 existovaly i dvě dieselové verze, konkrétně 320Cd s dvoulitrovým čtyřválcem (150 k) a 330Cd s třílitrovým šestiválcem (204 k).
Bílý krasavec…
V AAA Auto jsme si vypůjčili druhou nejvyšší verzi kupé E46 – BMW 330Ci z roku 2001 se 113 tisíci najetými kilometry, které je v bazaru k mání za 429 tisíc korun, což je přibližně třetina pořizovací ceny. Sportovní vizáž tohoto kupé podtrhuje kromě atraktivních 17-palcových kol ještě tuningový kit od firmy AC Schnitzer, který sestává z nástavců obou nárazníků, prahů, spoileru na kufru a malých závodních zrcátek. Bílá barva sice nepatří mezi mnou vyhledávané, ale musím připustit, že v tomto případě má určité kouzlo (shodou okolností nyní přichází do módy u některých tuningových firem).
Testovaná třistatřicítka měla i bohatou výbavu, v níž nechyběly například xenony, polokožená sedadla, kvalitní audiosystém harman/kardon nebo dešťový senzor, který jsem vzhledem k nepřetržitému dešti po první tři dny testu vyzkoušel opravdu důkladně. Po zatažení za kliku dveří s bezrámovou konstrukcí se sklo spustí asi o 5 mm a člověku se naskytne libý pohled do interiéru, stvořeného v duchu nejlepších tradic BMW. Ke sportovní atmosféře přispívá logo M na volantu i řadicí páce. Svírat tříramenný volant s velmi tlustým věncem je jedna radost, takže přirozeným způsobem odpadají problémy se známým nešvarem mnoha řidičů – „odkládáním“ rukou na řadicí páku nebo loketní opěrku, případně ještě o kousek dál. Kupé E46 na tom není špatně ani po praktické stránce, protože nabízí překvapivě dostatek místa pro dvojici pasažérů na zadních sedadlech a objem kufru nelze ani přes pohon zadních kol označit za nedostatečný.
Jízda
Kupé s pohonem zadních kol a pořádně výkonným motorem – opravdu ďábelská kombinace. Po nalezení optimální polohy sedadla a volantu otáčím klíčem v zapalování a poprvé se ozývá silně návykový zvuk řadového šestiválce, který dělá z každého nastartování svátek, jenž se jen tak neomrzí. Třílitrový motor v BMW 330Ci zvládá díky výkonu 231 koní a točivému momentu 300 Nm sprint z klidu na stovku za 6,5 sekundy a umožňuje dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h. Sametově hladký motor plynule zatahuje od 1000 otáček až do červeného pole a přitom oblažuje posádku takovým zvukem, že v miniduelu s audiosystémem často vítězí.
Trojková řada E46 je vyhlášena vynikajícím podvozkem. 330Ci ale není tím pravým autem na několikasekundové slidy, jak by se možná mohlo zdát z kombinace pohonu zadních kol a vysokého výkonu. Podvozek je naladěn sportovně, ale s ohledem na maximální bezpečnost. Systém DSC má všechno pod kontrolou, takže se nemusíte bát ani ostřejší jízdy na mokru. 330Ci výborně drží i s vypnutým DSC – ani potom není jednoduché utrhnout záď a rozhodně se z auta nestává žádné přetáčivé monstrum, se kterým se bojíte každé prudší zatáčky. Široké pneumatiky profilu 225/45 se nepříjemně chytají do vyjetých kolejí, takže v postižených úsecích máte dvě možnosti – být neustále ve střehu nebo zpomalit na úroveň povolených rychlostí.
Velmi příjemným překvapením byla spotřeba, která ani při ostré jízdě nepřekračuje 11,5 l/100 km což je na třílitrový objem výborná hodnota. Při běžném zacházení si motor řekne o přijatelných 9 až 9,5 l/100 km a nepochybuji o tom, že nějaký buddhistický mnich nebo masochista by spotřebu dokázal stlačit i pod tuto úroveň.
Testované kupé mělo i pár neduhů. Ve vyšších rychlostech se chvěje sklo v levém předním zrcátku, do interiéru proniká aerodynamický hluk od levých dveří a lehce vychozené řazení vyžaduje trochu pomoci například při podřazování z pětky, kdy se řadicí páka nevrací až do neutrálu.
Jaké zkušenosti mají v bazaru?
„BMW 330 je populární vůz zvláště u mladé generace. Je tomu tak díky jeho výborným jízdním vlastnostem a spolehlivosti. Verze kupé je na trhu vyhledávána, ale je těžké sehnat zachovalý kousek, protože se většinou bohužel jedná o dovoz bouraných kusů ze zahraničí. Mezi klady můžeme řadit propracovaný interiér, kvalitní dílenské provedení a výborné jízdní vlastnosti. Mezi zápory je nutné zmínit závady na displejích palubního počítače a na centrálním zamykání. Nejčastějšími závadami tohoto BMW pak bývá poruchová spojka, poruchy diferenciálu a na ložiscích. Obecně ale platí, že BMW 330 je téměř neporuchový automobil,“ říká Tomáš Lachout, manažer výkupu AAA Auto.
Co říci závěrem? Za 429 tisíc korun dostanete stále vynikající auto, které nabízí ryzí požitek z jízdy a navrch zajistí závist sousedů, jen je třeba počítat s dražším provozem. BMW 330Ci je auto, díky kterému se těšíte na každou další cestu jako malé dítě a cítíte smutek, když ho opouštíte.
Testovaný model: BMW 330Ci, rok výroby 2001, najeto 113 tisíc km, cena 429 000 Kč
Výbava: ABS, DSC, automatická klimatizace, 6 airbagů, litá kola, el. okna, el. zrcátka, tempomat, palubní počítač, dešťový senzor, xenony
Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů z roku 2001:
Mercedes Benz C 280 – 380 000 Kč
Honda Accord Coupé 3.0i – 230 000 Kč
Audi A4 2.8i – 280 000 Kč
Obvyklá cena BMW 330Ci podle Eurotax:
2003: 650 000 Kč
2002: 563 000 Kč
2001: 488 000 Kč
2000: 403 000 Kč
Jan Cacek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,5 |
Motor | |
Konstrukce | zážehový řadový šestiválec, 2979 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 231 koní |
Točivý moment (Nm) | 300 Nm |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |