Zájem o velká auta mezi Čechy roste. Proč se nám líbí SUV?

Obliba sportovně-užitkových vozů SUV, off-roadů a pick-upů strmě roste jak v České republice, tak v Evropě. Podíl SUV na celkových prodejích nových vozů se v tuzemsku za poslední tři roky zvýšil o deset procentních bodů na téměř 32 procent. Každý třetí prodaný nový osobní automobil bylo SUV. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a jednotlivých výrobců.
toyota_land_cruiser_per.jpg Zdroj: MilanJ

Výrobci musejí plnit stále přísnější ekologické limity. Výsledkem je, že v současnosti nabízená SUV jsou úsporná jako nikdy před tím. Vozy SUV nabízejí vyšší posez, jednodušší nastupování, pocit bezpečí i vizuálně větší prostor. Mají lepší jízdní vlastnosti mimo silnice a díky pohonu 4×4 (pokud jím jsou vybaveny) a větší světlé výšce si často poradí i s terénem různé obtížnosti.

Modely jednotlivých značek většinou doprovází bohatá doplňková výbava, která odpovídá primárnímu určení pro trávení volného času nebo jako pomocník při práci. Díky silnějším motorizacím není problém za SUV nebo off-road zapřáhnout obytný přívěs nebo například vlek třeba s koněm či motorovou lodí. I proto jsou velké vozy vyhledávány.

Trend je jedno auto na hory, do práce, i do školy

Většina velkých výrobců vychází zákazníkům vstříc širokou nabídkou velkých modelů. Například japonská Toyota má v nabídce tři modely různého určení. Zatímco RAV4 je klasickým rodinným SUV pro každodenní cesty do práce či školy i aktivní trávení volného času, větší off-road Land Cruiser je všestranný a spolehlivý pomocník na horách, v těžkém terénu nebo při převážení těžkého nákladu. Pick-up Hilux je znám jako pracant a pomocník lidí pohybujících se mimo silnice, a jako dopravní prostředek, který strpí i extrémní podmínky a drsnější zacházení při převozu materiálu nebo v zemědělství.

„Trendem je využívat jedno auto pro práci i pro volný čas. Český zákazník teď chce větší auto, se kterým ráno odveze děti do školy, auto využije následně i v práci, a odpoledne vyrazí s rodinou na chalupu nebo na výlet,“ říká manažer Toyota Česká republika Petr Korecký. Zájem o SUV ale není jen na trhu nových vozů. „Také na trhu s ojetými automobily neustále roste zájem o SUV. V současné době je to nejdynamičtěji se rozvíjející kategorie ojetin,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel AAA AUTO.

Velké auto i na dovolenou

Větší vozy lidé využívají i pro cesty na dovolenou. Podle průzkumu agentury NMS více než polovina Čechů jezdí na dovolenou autem. Důležitým kritériem je přitom velikost úložného prostoru. Proto lidé častěji vyhledávají například větší vozy SUV.

Větší robustnost, rozměry a tedy i hmotnost v případě SUV vozů přitom neznamená, že provoz jejich majitele zruinuje. Například již zmiňovaná Toyota RAV4 nabízí úsporný hybridní pohon s kombinovanou spotřebou 4,5 litru benzínu na 100 km (dle údajů výrobce). Existuje ale celá řada dalších SUV, která těží z úsporného naftového motoru. Díky tomu zde existuje velice zajímavá nabídka jak na trhu nových vozidel, tak v případě trhu s ojetými automobily.

13.8.2019 8:34| autor: Milan Jirouš | zdroj: Toyota

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist