autoweb.cz > Ford > Ford bronco > Američané přijíždějí do ČR s drsným offroadem, který se tu neměl vůbec prodávat
Američané přijíždějí do ČR s drsným offroadem, který se tu neměl vůbec prodávat
Již od roku 1966, kdy byl v USA představen první model, ztělesňuje Bronco dokonalou svobodu, zábavu a schopnost jízdy ve volné přírodě. Když Ford v roce 2020 po 25 letech znovu představil kultovní model Bronco v Severní Americe, zůstal věrný původní DNA a současně zavedl zcela nové, inovativní prvky zvyšující funkčnost vozu v terénu.
Nyní Bronco přichází také do Evropy, a to v přísně omezeném počtu pro outdoorové nadšence. Krátké převisy, výrazné linie a nápadité funkční detaily udělují Broncu účelný a robustní vzhled, který zároveň přispívá i k jeho výjimečným terénním schopnostem.
Přídi dominuje široká maska s kruhovými světlomety a velkým nápisem. Hranaté tvary karoserie umožňují řidiči vidět, kde vůz „končí“, a výrazně tak usnadňují manévrování mezi překážkami v terénu.
Bronco má také mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů, jako jsou nacvakávací plastové lemy blatníků nebo terénní „mířidla“ – vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kg. To usnadňuje přepravu větších předmětů, například kánoí.
Čtěte také:
Ford začíná přijímat objednávky na drsnější a silnější Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor nové generace přepisuje pravidla hry v kategorii sportovních off-roadů
Ford Ranger nové generace přináší hi-tech funkce, lepší užitné vlastnosti a naftovou V6
Bronco má odnímatelnou pevnou střechu s odhlučněným stropem, aby se v něm cestovalo pohodlněji. Pevná střecha je rozdělená na čtyři samostatné díly, z nichž dva lze uložit do speciálních vaků přímo ve voze.
Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat za pouhých osm minut, aby si posádka mohla při jízdě v terénu dopřát ještě více svobody na čerstvém vzduchu a řidič měl ještě lepší výhled.
Díky bezrámovým oknům jsou dveře dost lehké na to, aby je mohli demontovat majitelé prakticky jakékoli tělesné konstituce. Zatímco zákazníci běžných vozů 4×4 s odnímatelnými dveřmi řeší otázku, co s nimi, Bronco nabízí speciální úložné vaky, které umožňují dveře bezpečně uložit na palubě a během několika minut je opět nasadit. Konstrukční tým také umístil zpětná zrcátka před čelní sklo, kde zůstanou na místě i po odstranění dveří.
Bronco má i několik dalších demontovatelných prvků, umožňujících přizpůsobit vůz pro ještě lepší výkony v terénu. Přední masku i nárazník lze sejmout a vyměnit za alternativní verze, zatímco plastové lemy blatníků se v případě nárazu v terénu oddělí bez poškození a lze je snadno a rychle vyměnit.
Po celém Broncu se nachází několik designových „Easter Eggs“ – skrytých detailů, které oslavují historii modelu a jsou navrženy tak, aby je majitel objevil při používání svého vozu. Příkladem jsou skrytá loga Bronco, grafika ilustrující původní modelovou řadu z roku 1966, otvírák na lahve v interiéru nebo skryté GPS souřadnice míst, na nichž se Bronco během vývoje testovalo.
Základem off-road technologií Bronca je Terrain Management System™, který řidiči usnadňuje výběr nejvhodnějšího režimu pro aktuální podmínky. Vedle silničních režimů Normal, Eco, Sport a Slippery (kluzko) jsou zde také speciální G.O.A.T. režimy Mud/Ruts (bláto/vyjeté koleje), Sand (písek) a v některých specifikacích ještě režim Baja, inspirovaný pouštními závody. V závislosti na zvoleném režimu se mění odezva motoru, převodovky i řízení.
Bronco může být vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou s možností řazení za jízdy nebo dvoustupňovou mechanickou rozvodovkou se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby.
Uzávěrka zadního diferenciálu se dodává standardně, na přání je k dispozici také uzávěrka předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který umožní dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav.
Dále Bronco nabízí Trail Toolbox, sadu sofistikovaných terénních technologií, které řidiče podporují a umožňují mu bez obav vyzkoušet možnosti vozu. Trail Control™ 2funguje podobně jako tempomat; řidič může zvolit rychlost až do 31 km/h a vozidlo automaticky řídí akceleraci a brzdění tak, aby udržovalo zvolenou rychlost, zatímco řidič se soustředí na směrové vedení vozu v obtížném terénu.
Systém Trail Turn Assist2 zmenšuje poloměr zatáčení při manévrování v terénu až o 40 %. Využívá k tomu vektorování hnací síly pomocí brzdové soustavy. Systém Trail One-Pedal Drive 2 umožňuje zrychlovat a zpomalovat pouze prostřednictvím plynového pedálu, což řidiči při jízdě v náročných podmínkách usnadňuje přesnou regulaci rychlosti. Součástí stabilizačního systému AdvanceTrac™ jsou také funkce ochrany před převrácením a stabilizace přívěsu.
Bronco stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ a současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování, jimž Bronco částečně vděčí za fenomenální průchodnost terénem.
Přední náprava sestává z nezávislého zavěšení trojúhelníkovými rameny a z dlouhozdvihového odpružení vinutými pružinami. Zvolené řešení přináší oproti tuhé nápravě o 20 procent nižší neodpruženou hmotnost, lepší komfort odpružení a konzistentní kontakt pneumatik s povrchem.
Vzadu se objevuje tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením a progresivními dlouhozdvihovými pružinami. Kola z lehké slitiny mají průměr 17 nebo 18 palců a jsou obuta do pneumatik typu All-terrain, jež vozu zajišťují dobré vlastnosti na silnici i jisté ovládání v terénu.
Zákazníci požadující maximální odolnost v terénu si mohou objednat robustní zakrytování spodních partií vozu od motoru přes převodovku a rozvodovku až po palivovou nádrž. Na přání dodávané boční nástupní lišty jsou natolik odolné, že se o ně může vůz při překonávání extrémních překážek opřít.
Tažná oka vpředu i vzadu jsou dobře přístupná. Do střešního rámu z vysokopevnostní bórové oceli jsou integrované okenní airbagy, jež doplňují ochranu poskytovanou v případě nehody čelními a bočními airbagy.
Design interiéru nového Bronca je v souladu s odolným a účelným exteriérem vysoce funkční, nabitý technologiemi, ale zároveň robustní a navržený tak, aby dobře snášel používání v nepříznivých podmínkách.
Palubní deska se ve svém designu inspiruje první generací Bronca, barvy jsou inspirovány přírodními paletami a outdoorovým vybavením a materiály jsou zvoleny s ohledem na odolnost.
Do palubní desky i středové konzoly jsou integrovaná madla, aby se měl spolujezdec při jízdě v terénu vždy čeho držet. Středová konzola je vybavena podložkou pro bezdrátové nabíjení, zkonstruovanou tak, aby udržela mobilní telefon na místě i v extrémních úhlech náklonu, povrchy jsou otíratelné a fyzické spínače v kabině jsou utěsněny silikonem a opatřeny pryžovými dotykovými ploškami, aby byly chráněny před povětrnostními vlivy a snadno se čistily.
Přestože je Bronco stavěno do těch nejtěžších podmínek, v oblasti komfortu nedělá žádné kompromisy. Přístrojový štít je částečně tvořen osmipalcovým TFT displejem a na 12palcové středové dotykové LCD obrazovce běží nejnovější generace komunikačního a zábavního systému SYNC 4, který se díky bezdrátovým aktualizacím Ford Power-Up bude v průběhu času dále zlepšovat.
Bronco také nabízí na horní straně palubní desky úchyty pro držáky elektronických zařízení typu kamer a mobilních telefonů, pro něž jsou k dispozici i 12V a USB napájecí vstupy. Apple CarPlay a Android Auto jsou součástí standardní výbavy, stejně jako prémiový audiosystém B&O® s 10 reproduktory včetně subwooferu.
Nechybí snadná integrace s aplikací FordPass. I když jde do tuhého, Bronco dává pozor – standardně dodávaná soustava 360° kamer poskytuje pohled na kola, který není ze sedadla řidiče možný, a přispívá tak k lepší orientaci řidiče při zdolávání extrémních překážek.