Toyota GR Yaris: Ostrý městský prcek dostal do vínku pohon všech kol a 257 koní

Ostrý verze malého Yarisu poslouží jako homologační vůz pro závody WRC. Rozdíly oproti běžným verzím budou opravdu značné.
titulka-toyota-gr-yaris-1100x618.jpg Zdroj: Toyota

Nová generace Toyoty Yaris se představila loni v létě a zahájení jejího prodeje se chystá v následujících měsících. Pod kapotou předvede docela standardní nabídku pohonných jednotek dnešní doby plnou tříválcových motorů – k dispozici bude atmosférický motor o 1,0l s výkonem 70 koní, dále rovněž atmosférický motor 1,5l tentokrát s výkonem 120 koní, a nakonec od něj odvozený hybrid.

No a pak zde bude Toyota GR Yaris, nástupce skutečně ostré a tvrdé limitky Yaris GRMN, která si svým starosvětským jízdním chováním získala nejednoho milovníka aut. Nový ostrý Yaris tak má co překonávat, v Toyotě se k tomu ale postavili čelem a všechno nasvědčuje tomu, že Toyota GR Yaris bude skutečně výjimečným autem.

Jde o první homologační speciál Toyoty od poslední Celicy GT-Four představené v roce 1994 a máme tak trochu dojem, že Toyota ze standardního modelu použila jen to nejnutnější. Pod kapotou verze GR bude vrnět turbem přeplňovaný tříválec o objemu 1,6 litru produkující 257 koní. Jen tak mimochodem jde o nejvýkonnější tříválec na trhu – dosud nejvýkonnější byl tříválec o objemu 1,5 litru s výkonem 231 koní částečně pohánějící BMW i8.

Výkon bude v případě GR Yarisu skrze šestistupňovou manuální převodovku přenášen na všechna čtyři kola. Systém pohonu všech kol by měl teoreticky zvládnou poslat všechen točivý moment na zadní kola, ale v praxi se to bude odvíjet od softwarového nastavení. Ve standardním módu Normal bude poměr 60:40 ve prospěch předních kol, okruhový mód Track nabídne vyvážený poměr 50:50 a v režim Sport pak bude preferovat zadní nápravu v poměru 30:70.

Kompletního přepracovaní se samozřejmě dočkalo odpružení vozu, byť Toyota o detailech zatím mlčí. Je však známo, že v případě zadní nápravy bude použit systém kombinující systém MacPherson a dvojité lichoběžníky. O zpomalení se budou starat přední čtyřpístkové brzdy zakusující se do disků s průměrem 356 mm, vzadu pak budou k nalezení dvoupístkové třměny a disky o průměru 297 mm. Na 18“ kola se pak nastěhují pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx o velikosti 225/40. V případě příplatkového Circuit packu pak vůz obuje pneumatiky Michelin Pilot Sport 4s a navíc dostane samosvorný diferenciál zadní nápravy.

Nejvýraznější změnou vozu oproti standardu je pak výrazně jiná karoserie. Zatímco standardní verze se bude prodávat v pětidvéřovém provedení GR Yaris bude výhradně třídvéřový. Dveře vozu dostanou bezrámová skla a střecha bude o 91 mm nižší. Navíc bude střecha vozu vyrobena z lehkého plastu vyztuženého karbonem (materiál CFRP).

I přes pohon všech kol si GR Yaris nakonec zachová váhu 1 280 kg. V kombinaci s 257 koňmi pod kapotou to znamená stovku za 5,5 vteřin a elektricky omezenou maximálku 230 km/h. Tohle auto prostě nebude žádné ořezávátko.

A to jsme se ještě nedostali k tomu nejlepšímu. Toyota potřebuje GR Yarisů prodat docela dost, aby mohla vůz homologovat, tudíž jeho výroba nebude na rozdíl od předchozího Yarise GRMN nijak výrazně omezena. Navíc se dá očekávat, že cena bude nastavena docela konkurenceschopně – ostatně v Japonsku se předobjednávky na speciální edici RZ First Edition pohybují v přepočtu kolem 830 tisíc korun včetně daní. Na kapesní raketu, jakou Toyota GR Yaris bezesporu bude, to nezní vůbec zle.

13.1.2020 12:08| autor: Martin Kusyn | zdroj: Carthrottle

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist