Toyota Yaris (výroba 2005 – 2011)

Yaris druhé generace stejně jako předchůdce zdobí vysoká spolehlivost, za níž si jsou motoristé ochotni připlatit. Malý vůz má navíc i další klady.

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, nabídka místa pro posádku, posuvná zadní sedadle zlepšují využitelnost vozu, vysoká spolehlivost, nízká spotřeba paliva.

STAROSTI
Menší nabídka ojetin, nepovedená převodovka MMT, přístrojová kaplička uprostřed palubní desky, nepřesný palivoměr, vyšší ceny ojetin.

První generace modelu Yaris slavila na trhu velký úspěch. Opravdu malý, ale i nečekaně čilý a velice úsporný automobil si získal srdce mnoha řidičů. Druhá generace uvedená v roce 2005 tedy neměla lehký úkol, když měla nahradit svého velice úspěšného předchůdce.

Model však povyrostl a celkově dospěl, což se ukázalo jako cesta správným směrem. Na trh dorazil jak se tří, tak pětidveřovou karoserií typu hatchback a čtveřicí pohonných jednotek. To je pro malý automobil zcela dostačující počet. V USA a Japonsku se v roce 2006 objevila také varianta sedan, do Evropy se ale nikdy nedovážela.

Zdejší motoristé se tak musejí spokojit s hatchbackem, jehož nevelký zavazadelník disponuje objemem 270 litrů – to je v rámci třídy zcela běžná hodnota. Důsledně obestavěný prostor pro posádku ale nadchne nabídkou místa, výhodu představují zadní posuvná sedadla. Ne všichni řidiči ale budou nadšeni ztvárněním palubní desky s centrálně umístěnou přístrojovou kapličkou.


Toyota tímto řešením šetří náklady, když vyrábí jeden typ palubní desky jak pro domácí či britský trh, kde se jezdí vlevo, tak pro Evropu. V praxi toto řešení ale není dobré, protože přístroje nejsou v ideálním zorném poli řidiče a nelze je sledovat periferně, pokud je zrak zaměřen na dění před vozem.

Naopak potěší dostatek odkládacích míst nebo naladění podvozku, který zdatně tlumí nerovnosti vozovky. Přitom současně zajišťuje i velice dobré jízdní vlastnosti vozu. Pokud je však vybaven převodovkou MMT s automatickou spojkou, počítejte s citelným úbytkem temperamentu a také s hrubým řazením. To je problém třeba při parkování do řady podélně stojících vozidel, kdy chce řidič jen po kouskách popojíždět, nebo popojíždění v koloně – na výběr je z nepříjemného poskakování nebo plného záběru automatické spojky, kdy vůz vyrazí zběsile vpřed.

Ani škubání při řazení za jízdy není nijak příjemné, samočinné řazení navíc trvá déle a při manuálním (sekvenčním) řazení je jen o trochu rychlejší. Převodovka MMT se zkrátka nevyvedla a tak je manuální řazení výrazně lepší volbou.

Nabídka pohonných jednotek čítá čtyři zážehové motory a jeden turbodiesel. Základ představuje litrový tříválec s překvapivě minimálními vibracemi a dostatkem sil v nižších rychlostech. Ani při jízdách na delší vzdálenosti vyloženě nepropadá, navíc potěší skutečně nízkou spotřebou.

Komu 51 kW nestačí, může sáhnout po čtyřválcové třináctistovce s výkonem 64 či 74 kW. Háček je v tom, že se stejně jako další motorizace objevuje jen zřídka. Drtivá většina vozů má pod kapotou litrový agregát. Třeba patnáctistovka s výkonem 80 kW je vyloženě vzácnost a omnáctistovka o výkonu 98 kW pohání výhradně sportovně laděné provedení Yaris T-Sport.

Turbodiesel 1.4 D-4D o výkonu 66 kW je taktéž výjimkou na trhu. Velice povedený zážehový litrový motor zkrátka nedával důvod k volbě jiné motorizace, ani zážehové, natož naftové.

Fotogalerie ojetá Toyota Yaris (výroba 2005 – 2011)

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ať už vám padne do oka ojetý Yaris s litrovým motorem nebo náhodou natrefíte na jinou pohonnou jednotku, vždy si můžete být jisti, že máte před sebou velice nadprůměrně spolehlivé vozidlo. V tomto směru totiž Toyota Yaris exceluje.

„Známé je vrzání pedálu spojky, což nemá vliv na funkčnost, ale rozhodně není příjemné,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Nepotěší ani častější praskání žárovek v potkávacích světlometech, jejichž výměna není z důvodu omezeného prostoru nijak snadná. Hlavně do pravého světla se dostává obtížně.

„Kratší životnost mají ložiska kol, které se hlásí o výměnu typickým hučením. Občas se objeví problémy s centrálním zamykáním,“ zakončuje výčet závad zástupce AAA AUTO. Jen dodejme, že vyloučit nelze ani vůle na podvozku, avšak jejich nadměrným výskytem Toyota Yaris druhé generace netrpí. Podvozek spíše vykazuje dobrou odolnost.

Ve zpětném zrcátku
2005 – uveden tří a pětidveřový hatchback se zážehovými motory 1.0 VVT-i/51 kW (tříválec), 1.3 VVT-i/63 či 64 kW, 1.5 16V/80 kW a s turbodieselem 1.4 D-4D/66 kW.
2006 – v závěru roku nová sportovně laděná varianta Yaris T-Sport s atmosférickým motorem 1.8 VVT-i/98 kW, v Japonsku a USA uvedena verze sedan.
2008 – nabídku rozšiřuje nová šestistupňová přímo řazená převodovka.
2009 – nový benzinový motor 1.33 VVT-i/73 či 74 kW.
2011 – ukončení výroby a nahrazení novou generací.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Nárazový test Euro NCAP absolvovala Toyota Yaris při svém příchodu na trh v roce 2005. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal vůz plný počet hvězd, tedy pět. Bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách byla hodnocena třemi hvězdičkami z pěti možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem Yarisu patří dvě hvězdičky z maximálních čtyř.

31.10.2016 4:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist