fotogalerie-lada-1500-vs-skoda-125-l-vs-trabant-601_4-352x198.jpg

Test Lada 1500 vs. Škoda 125 L vs. Trabant 601: Díky bohu, že je to za námi

Lada

Výkvět socialistického plánování přežívá už jen silou vůle. Proto se jím pojďme naposledy projet, než poslední z nich shnije na smetišti dějin.

Diskuze

119 komentářů

    BoBik

    Moc hezke poctenicko!

    De Tomaso

    Jak se vyráběl Trabant aneb ukázka nebývalé zručnosti pracovníků závodu ve Zwickau:

    http://www.youtube.com/watch?v=tRX7E0yZxh0

    Lookyn

    cože? =D tak to museli bejt hodně velký borci tohle!!!

    ted si představte že by se v dnešní době takle rovnala maska chladiče šlapánim botou, slícování dvěří kladivem a kusem klacku přes kerej se těma dveřma bouchne =D =D =D no fakt mazec video!

    Pavel

    Mel by ses nekdy podivat treba do Mlade Boleslavi, porad se to dela kladivem

    jirka

    kdyby byla škudka tak špatná,tak moc závodů nevyhrála.trabi byl mladší bratr golfa,a najděte si krash testy,tam si myslím,že dopadl velice dobře.Hlavně to byly auta originál a ne opajcovaný fiat.

    můj trabi jezdil 180 km v hodině a se škodovkou jsem vyjel v zimě na Mísečky.

    Hanit dokáže každý honza,ale jezdit?

    jpor

    tvoj Trabi 180 km/h nešiel ani náhodou.

    Vojt

    Moc slabý počteníčko 🙁 Co trochu popsat auta zevnitř, prostor, udělat z toho trochu recenzi na tři nejčastější auta našich silnic naštěstí dob dávno minulých. Tohle je jen žvatlání malých dětí s nostalgickým náhledem, něco typu Whow, ty voe to byly teda věci. Šlo z toho dostat mnohem víc, ale to by chtělo více citu pro psaní..

    valdert

    První auto co jsem řídil byla 100-vka, Dále 120L, ale nejlepší bylo 1000MB.Byla pěkná, jela nejlíp. Mnohem lépe jezdil Olcit z roku 1988 (ještě kovový nárazník). Byl pohodlný, hodně toho vydržel.Akorát ukazatel směru bylo peklo ovládat. Zapnout, vypnout, jinak jste blikali pořád 🙂 . S ostatními vozy byl pojezd takový průměrný. Ovšem nejvíce srandy bylo s Trabantem. je to takové miloučké autíčko na klíček s pár kilowaty.Když jsme s nimi jezdily tak brzdy nám připadali normální. Ovšem přesedlat s moderního vozu s ABS do takového veteránu je o držku. To opravdu máte pocit, že to vůbec nebrzdí 🙂

    Michal

    Ta Lada fakt dela stovku za 14,5s? Neni to preklep?

    V ty dobe to teda byla celkem raketa

    karel66

    Jo dělala , z kopce a s větrem v zádech . Podle testu Světa motorů měla Lada 1500 deklarovaný výkon 55 Kw ale skutečně naměřených bylo 47 Kw . Maximálku měla 152 Km/h a z nuly na sto se dostala za 15.9 s Díky zpřevodování byla pro zajímavost rychlejší než silnější šestnáctistovka . Škoda 120L jela něco málo řes 130 Km/h a  udělala stovku za 21,8 s . Traboš když byl v kondici se na stovku rozdráždil za rovnou minutu a jel závratných 105 Km/h

    J.

    Nemohu souhlasit. Vlastnil jsem 1500 a teď mám 1600, přečtěte si nějaké tabulky, 16ka má "delší" převodovku a také rychlejší diferenciál. A to právě kvůli tomu, že má níže posazený kroutící moment. Stovku patnáctka zvládne opravdu v daném čase, pokud není vylágrovaná a oněch 55kW není výmysl. To by potom v porovnání měla Škoda 120 (mimochodem, také auto, které si zaslouží místo v síní slávy našich silnic) něco málo přes 30kW.

    mnbvc

    Samotny clanek bych oznacil za velice neinformujici. Cekal jsem, ze ho pan Zak udela sylove a bude vypadat jako clanek od testovanych aut – probere tam poradne jizdni vlasnosti, zvazadlovy prostor……zkratka tohle bylo orezano vzdy par vetami, nejic ta Skoda, te ani nemel delat zvyraznenej nadpis. Na druhou stranu to chapu, proc zbytecne psat a premyslet nad vlastnostmi aut, kdyz komercne vyhodejsi je Kritizovat – to maji Cesi prece nejradsi. Uz vidim ty komentare jak lidi chvali clanek – to bylo bezva pocteni, jeste, ze uz u nas nejsou komunisticky auta, ja sice nemam Lexusa, ale rozdíl poznávám jasně i na své Fabii 1.2 htp, se kterou aspon vim, ze napriklad oproti zigulu aspon tahne, malo zere, je bezpecna………..Proste je ten svet s dnesnima autama s klimatizacema, posilovacema, dotykovejma displayema atd. proste nadhernej. Stejne jako tento clanek pro masu ctenaru autowebu. Pane Zaku, ale co tech par nas, kteri se o rizeni zajimaji opravdu a ctou Vase recenze novych vozu a protoze se staryma auama nemaji uz moznost jezdit, tak se tesili na opravdovy clanek, ne na par komercnich vetach, jejichz uspech prmeni v kritice nedostatku komunismu. Navic at tady driv vladly, Komunisti, Kapitalisti, Kosmonoati nebo treba delfini, si myslim, ze ted nam muz byt jedno a, ze ty Skodarny zas takovej shit oproti zapadnim autum nebyly – jo byly treba horsi v necem, ale v dnesni dobe je na slnicich taky spousta kontrastu. Nebo vy myslite, ze Dacia Logan dosahuje kvality, tech. vyspelosti, spolehlivosti, bezcnosti a dalsi kupy veci co treba BMW X5?……..Dalsi vec je, jak jste rad za pohodli a vychytavek Lexuse, kdyz presednete z Zigulika, ale byl by jste za to rad i kdyby jste presedl z Caterhamu? Podtrzeno, secteno – Clanek velkym sklamanim pro malou skupinu ctenaru, ktera rada ridi a cekala informace a velkym nadsenim pro dramatickou vetsinu, kteri clanek vychvali az k nebesum. Jinak komercne dobrej tah.

    BoBik

    To jako opravdu cekate, ze pan Zak bude auta pujcena od fanousku, kteri je opecovavaji (asi vyjimkou te Skodovky), honit na limitu, porovnavat na decimetru brzdne drahy, tocit video s driftujicim zigulikem a podobne?

    Ale vite co, mam pro Vas takovy navrh – zkuste ten udelat sam: sezente si par starych aut a napiste to dle svych predstav. Pokud to bude kvalitni, tak s uverejnenim na nekterem webu jiste nebude problem.

    A mimochodem to srovnani Dacie Logan s BMW X5 je opravdu hodne mimo misu. Srovnavate totiz absolutni low-end s autem, ktere lezi v tech temer nejvyssich patrech automobilove produkce. Zatimco v osmdeatych letech, kdy byla Skoda 105/120 typickym rodinnym vozem socialistickeho Ceskoslovenska, v takovem Nemecku (zapadnim), predstavovala tuto ulohu napriklad Ford Sierra. A mezi temito dvemi auty je zatraceny rozdil, nemyslite?

    Takze priste nekritizovat, ale myslet. :o)

    tRISk

    nejde o to tahat auta na limit, ale pokusit se udelat srovnani z vice hledisek, nez jen z pohledu cire optiky Lexusu a na zaver zhodnoceni, ze je dobre, ze tu uz tyto auta nepotkavame – to je trosku zaver o nicem.

    Ale co bych chtel hlavne podotknout je fakt, ze tomu seznamovani se s auty autor moc nedal, protoze pak by si jiste vsiml, ze vychodonemecti konstrukteri byli tak prozretelni, ze ovladani palivoveho kohoutu (Trabantu) dali do kabiny a tak se kvuli nastartovani do motoru lezt nemuselo.. 😉

    howgh

    Franta

    1,2 HTP tahne a malo žere? Jak jsi na to přišel?

    Z rakouska jsem jel firemní Fabii HTP a brala si 9 při 150 km/h… děs

    dan

    z německa sem jel osmiválcovým mercedesem E 500 cca 150 km/h a bral taky 9 🙂

    Franta

    Trošku rozdíl, nemyslíš ?:))

    Plechovka

    A ty se divíš? Vždyť je to základní motor, krátká převodovka, tudíž otáčky musely být brutální …

    majklef

    jestli ono to nebude tím že pro 1,2 nebude 150 asi zrovna cestovní rychlost…

    Ono kdyby jstel jel jakýmkoliv jiným autem na jeho limitu rychlosti asi taky bude o dost víc žrát než je udávaná…

    Yaroukh

    > kdyz komercne vyhodejsi je Kritizovat – to maji Cesi prece nejradsi

    No to sou strašný bláboly. Obávám se, že právě podobný cinty, žvásty, hloupý pindy (či jak to jinak nazvat) jsou pro Čechy typický. 🙁

    tRISk

    souhlasim s Vami.. a k nize psanemu prispevku jen dodam, ze nejde o to, aby autor honil auto na limitu, ale aby se na ne zkusil podivat trosku jinak, nez zkrze optiku Lexusu..;) a treba je mezi sebou porovnal ve vice kategoriich, nez jen ze je dobre, ze to uz v provozu nepotkate. Ale co jsem chtel rict hlavne je to, ze autor tomu jezdeni asi moc nedal, protoze na nastartovani Trabantu se skutecne haubna otevirat nemusi. Konstrukteri totiz dali ovladani palivoveho kouhoutu inteligentne do kabiny.. 😉

    jaroslav

    Děkuji za Vámi rozumné zhodnocení velmi povrchniho článku pana Žáka. Není zřejmé, kdo ho za takovou práci platí. Jezdil jsem v životě s mnoha ještě horšími vozidly ze (tenkrát západního světa), ale o těch se psát panu Žákovi asi nechce.

    Pan Žák také zapoměl na mnoho roků které uplynuly od zavadení těchto vozidel. Přirovnání, jako by chtěl zavolat z mobilního telefonu v té době.

    Veverka

    Žiguli 1500 táhne rozhodně lépe a je rychlejší než HTP,které je oproti němu lenoch.

    P

    Pár aut sem už řídil jak novějších tak starších, v současnosti vlastním LADU 2101 (jde o první model vycházející koncepčně z Fiatu s upraveným podvozkem a jiným motorem o obsahu 1,2L) a můžu svědomitě říct že mi poskytuje to co žádné z ostatních mnou řízených aut, RADOST Z JÍZDY.

    Srovnávání s dnešními vozy je z mého pohledu naprosto bezpředmětné, protože automobilový průmysl postupuje kupředu takovímy kroky že mi to připomíná srovnání IQ neandrtálce s homo sapiens sapiens.

    Lada je v dnešní době jen auto pro fanouška jako veterán nebo jako auto pro zábavu (hlavně díky jednoduchosti úprav a zadní pevné, hnané nápravě), do uspěchaného provozu ve městě se nehodí (hlavně kvůli výkonu a podvozku), pro dojíždění do práce na vesnici postačuje, pro zábavu je víc než dobrá.

    O výkonech a vlastnostech Trabanta ani Škodovky se vyjadřovat nebudu, zase tolik sem s nimi nenajel.

    Uwe

    No s tou dostupností Škody 125L bych zas tak nepřeháněl – fronty byly a na všechno. Do okresního města jednou za 3-6 měsíců přijelo 60 aut a mohli jste si vybrat i barvu, pokud to byla šedá. Do pořadníku jste se bez úplatku nedostali a tehdy to auto stálo 2-3 roční platy – porovnejte s dneškem… To jen tak na okraj, jinak parádní sonda do historie – za volantem Schade to byla dobrá škola 😉

    Honza

    No nevím, kupoval jsem dvě škodovky 120 v roce 85 a 87 a frontu jsem nestál. dodací lhůty byly podobné, jako dnes, když zrovna nekoupíte auto stojíci v showroomu. S barvou to, pravda, byl problém. Vyráběli čtvrt roku asi 3 barvy a pak to změnili, takže jste měl vobu ze tří rychle nebo pát měsíců čekání, když jste trval na barvě jiné.

    Dokonce zřejmě potřebovali posílit odbyt a na tu první mi dali i půjčku.

    Pořadníky v té době snad mohly být na výkonnější modely – třeba 130ku a na konci výroby, když se 125ky dělaly v souběhu s Favoritem a bylo jich asi málo.

    Lookyn

    opět stejně jako minule u článku o Golfu Mk.1 se nestíhám divit, že i žigul se dodnes vyrábí někde v Egyptě =D možná se někomu tenhle web přestává líbit, ale myslim si, že někoho neznalýho jako mě by ani ve snu nenapadlo googlit po netu s nadějí, že by se snad moh žigul ještě vyrábět!

    ..jinak sme šáde 105 L měli tky =D ale když sme si koupili v roce 04 nový auto, tak jí jí prodal… v tý době mi bylo 15 a tatík tehdy řekl, že to nebude 3 roky živit abych se na tom moh učit a pak abych se v tom někde zabil… takže sem s naší slavnou šáde jel jen jednou někdy ve 14 =D a pamatuju si na tatíkova památná slova, když mi říkal, že kdo umí řídit škodovku, tak umí řídit všechny auta =D těžko porovnávat, páč sem fakt zkušenost měl hodně malou ale v kontextu s dnešnim článkem si myslim, že nebyl až tak daleko od pravdy 😉

    ..jen doufám, že mě tady ted nebude někdo mastit že sem houby řidič, že mi je teprv 20 a že nemám ani zaschlí razítko na řidičáku a podobný =P

    Honza

    Předem podotýkám, že se mi po starých časech nestýská! Naopak! Dnes, když si občas sednu do 120ky, jsem také zděšen "fórovostí" dveří, volantu, karoserie, obtížností řazení.

    Jinak docela dobrý humoristický článek – nic víc. Co chcete, když dnes sedáte do vozů koncepčně pocházejících ze začátku 60tých let. Jsou to v podstatě veterání. Jen mi v tom srovnání chybí ještě Dacia, Moskvič a Fiaty 125 a 126 z Polska, pak by i ta 120ka vyšla mnohem líp.

    Stálo by také za to srovnávat s podobnými západními vozy ze 60tých a 70tých let. To ještě ta propast nebyla tak veliká (nemluvím o kvalitě materiálu v kabině, to byla tragédie už tehdy).

    Tragické spíš bylo, že se ty vozy skoro beze změn vyráběly 25 let. V 80tých letech už to opravdu na silnicích nemělo co dělat.

    Ještě tragičtější bylo, že se tady zabily a ukradly nadějné projekty, které ve své době byly opravdu na špici. Namátkou – Aero Minor I a II (který v NDR "znovuobjevili" jako IFA a Trabant), Tatraplan (násilně převedený do Škodovky, která ho úmyslně zk…, aby mohla dál vyrábět své Tudory a Š1200), Tatra 603 a pár dalších.

    Možná by stálo za to, věnovat se v budoucnu těmto projektům a ukázat, kde jsme mohli být, nemít tady komunismus.

    Xander_Cage

    No nevím jak tady píšete že by byla Škoda 120 mnohem lepší než Polský Fiat 125. Polský Fiat byl společně s žigulíkem nejlepší auta co v té době šly koupit. V rodině jsme měli 2 a aby byly držáky a jezdily. Fiat měl dobrý motor 1500 měl 75 koní (55.2kw) a měl kotoučové brzdy na všech nápravách! Zrychlení z 0 na 100km/h mělo podle údajů za 15,5 sekund. A taky byl dražší než škodovky. Navíc 125 jezdily i v rally v roce 1972 vyhrál rally Monte Carlo. Bylo to na svou dobu moderní auto a určitě lepší než Škodovky trabanty atd.

    Honza

    To vám neberu – svezení ve 125P bylo v té době opravdu luxusní. Karoserie byla o třídu výš i oproti Žigulíku. Na rovné silnici to pěkně jelo.

    Na závodění to ale moc nebylo. Konstrukčně to byl Fiat 1300/1500 z roku 61 včetně OHV motoru. Originální 125ka alespoň dostala posílený OHC motor ze 124ky. Žigulík byl konstrukčně o generaci dál. Zadní náprava 125ky na listových perech bez Wattova stabilizátoru nebyla nic moc. V zatáčkách se to hodně naklánělo a Žigulíky i moje obstarožní Simca 1300 tomu spolehlivě ujížděly.

    Co se rally úspěchů týká, pro závody se dnes i tenkrát auta hodně upravovala takže to nemuselo odrážet kvalitu originálu. Rally tenkrát vyhrávaly i Škodovky 130 RS. Dalším dobrým příkladem jsou Citroeny vyhrávající dnes rally šampionát, které v civilní verzi nejsou zrovna etalonem agilního sportovního auta.

    Yaroukh

    Že to vyhrálo rallye zní sice hezky, ale ono tam je tři p*dele kategorií.

    tonča

    Původní a originální Fiat 124 byl OHV. Takže originální a původní italská verze 125 z něj těžko mohla mít motor OHC, že. Co se týče ujíždění v zatáčkách, měl jsem postupně obé, jak 125 P /1500, tak Lada 2103. Troufám si tvrdit, že byl větší rozdíl v tom, na jakých gumách auto bylo, než které to bylo. Jinými slovy, po ojetí originálních diagonálek z lisovaných sazí a obutí auta na tehdy relativně slušné OR 6, případně OR 66, si byla obě auta celkem rovna. Simcu 1300 posoudit nemůžu, kamarád měl Simcu 1501 a zřejmě obě ruce levé a nohy olšové, protože na frak dostal spolehlivě vždycky. Jinak k tomu pohodlí. Oba, tedy F125P i Lada 2103, měly velmi nízká opěradla. F125P měl navíc celá sedadla potažená koženkou. Oproti nim, byla látkou potažená sedadla ve Škodovkách 120 i 125 pohodlná královská křesla. Takže na delších cestách si člověk mezi těmi auty težko vybral, které bylo lepší. Z Lady a F125P bolela záda, ze škodovek hlava z rámusu. V zimě škodovka vyjela skoro všude, ale na druhou stranu zase topila jentaktak. Jak F125P, tak Lady sice topily, ale to co škodovka, stejně jako ostatně všechna auta, ať už z východu nebo ze západu, prostě nevyjela. Navíc tehdy platily trochu jiné uživatelské priority než dnes. Akcelerace a maximální rychlost zajímaly jen pár individuí. Základní požadavek tehdy byl hlavně dostupný zdroj náhradních dílů, malá spotřeba, nízká pojistka a především možnost oprav svépomocí. A z tohoto hlediska se rozhodně dělá snadněji výměna lamely spojky na škodovce než na F125P nebo Ladě.

    Honza

    Máte pravdu, původní 124 byla OHV, motor 125ky byl ze 124 Spider resp. Special. Ověřoval jsem to na několika místech.

    The Fiat 125 is a large family car introduced by Fiat in 1967. The chassis was based on that of the outgoing model, the Fiat 1300/1500 (the longer variant), the body was a further (lengthened) development of the Fiat 124 – both had the same passenger compartment and doors, whilst the engine was derived from that in the 124: a 1608 cc DOHC with 90 bhp.

    Jen s tou kabinou a dveřmi je mi to trochu divné – Žigulík se mi zdál uvnitř mnohem stísněnější.

    A co se té Simky týká, děkuji za kompliment, asi jsem tedy byl super řidič, když jsem ujížděl těm 125P 🙂 Tedy v zatáčkách, na rovinkách už to bylo slabší …

    eman

    Záhada velikosti dveří a vnitřního prostoru spočívá v rozdílu rozvorů obou aut. Zvenku to je patrné tak, že přední spára předních dveří je za výkrojem předního blatníku pro kolo u 125 dál, jak u 124/Lada. Analogicky i vzadu je opět zadní spára zadních dveří od výkroje zadního blatníku dál u 125, než u 124/Lada. Zevnitř se to má tak, že mezi sedadly první řady a motorovou stěnou, potažmo pedálům, je ve 125 dál, jak ve 124/Lada. A mezi sedadly první a druhé řady je ve 125 větší vzdálenost než ve 124/Lada.

    Honza

    To, jak skvělá auta F125P a Žiguli byly proti Škodovce si jen namlouváte, tak jako dnes BMW to tenkrát byly "posilovače erekce".

    Že to s jízdními vlastnostmi F125P ani Žigulíka nebyla žádná sláva a i kvalita výroby Škodovky byla lepší dokazuje i tento klip z dob, kdy se ještě vyráběly …

    http://www.youtube.com/watch?v=LMKRhMBvkOc

    Johny.Rico

    Mohli jsme se mít opravdu skvěle, nebýt komunismu!!! Proto nesnáším komunisty a socialisty, kteří se s nimi paktují. Jen usilují o to, aby naši zem zadlužili a poslali tam, kde byla před "50 lety"… na blití:-/

    Yaroukh

    Jj, lidi strašně rádi zapomínaj na to, že (Záp.) Němci a taky Japonci startovali po WW2 z daleko větších sra4ek než my. Díky Rusku a komunistickým sviním nás ovšem Marshallův plán "minul", takže dnes můžuo důchodci nadávat, že v Německu se maj líp. A samozřejmě to příčítaj "podnikatelům a státu, kterej nedělá nic pro lidi; to za komunistů…!".

    🙁

    hamann

    niesom žiadny komunista, ale to trhové hospodárstvo je čím ďalej tým horšie a každým rokom mám silnejší pocit, že po revolucii sa to až tak veľmi k lepšiemu nezmenilo…

    dan

    jaký tržní hospodářství, když všechno reguluje stát a "únyje"???

    Volnej trh, rovný daně a nulový zásahy státu do ekonomiky jsou jediným způsobem ku prosperitě.

    V týhle ekosocialistický době se ale dostaneme zpátky do středověku. Sice budem mít splachovací záchod, ale svoboda a spravedlnost nikde.

    hamann

    no neviem si predstaviť čo by sa stalo, keby sa štáty na to vysrali a nechali ekonomiky bez zásahov napríklad teraz keď je kríza… ty áno ???

    Yaroukh

    Kdyby stát (US) nenutil banky dávat rizikový hypotéky, tahle kr… recese by s největší pravděpodobností ani nenastala. Takhle se lidi naučili, že zodpovědnost neexistuje, stát to zacáluje i v budoucnu.

    hamann

    ano, ale každy ekonom ti povie, ze krizy boli, su aj budu.

    a čo sa tyka tej prosperity… len rovna daň, voľný trh a nulové zásahy do ekonomiky zďaleka nestačia 🙂

    lubosov

    Vlastnil som LADU 1500 8 rokov a môžem povedať, že v spolahlivosti prevádzky, technického spracovania, najmä podvozku, môže ešte aj dnes kľudne súťažiť s niektorými podstatne modernejšími vozidlami.Dá sa povedať, že okrem benzínu, oleja, vody a vzduchu do pneumatík som do nej nič neinvestoval. Ešte aj batéria juhoslovanskej výroby zn. Trpča vydržala 7 rokov. Zlaté časy……

    komouš

    starej komouš………

    Vojta210

    S většinou uvedenými vozidly jsem jezdil,nebo vlastnil.Mohu konstatovat,že ten kdo článek psal,byl v té době ještě v plenkách.To co napsal je absolutní nesmysl.Osobně jsem si byl koupit jak 120,tak Favorit.Musel jsem sice čekat v pořadníku,ale spacák jsem nepotřeboval.

    Vozidla té doby byla vyráběna v součinnosti s RVHP hlavně v zájmu SSSR.Škodovka jako taková by dávno vyráběla vozidla nového trendu,jinak motoricky stavěná(viz odbor.články v SRN,USA apod.)Vzhledem k nemožnosti výroby jiných typů aut,neměla automobilka na výběr.

    Co se týče klimatizace,elektroniky ta byla zvládnuta už dávno,ale nesměla se v té době montovat.

    Taktéž díky RVHP,maloměšťáctví vlády té doby a odchodu inženýrů a návrhářů vozidel do zahraničí(68,69 rok),malé finanční dotace i přes výraznou prosperitu závodu,je škodovka neustále na průměrné úrovni i když v současné době je nová octavia II. a superb combi na světové úrovni.

    Peter

    Tak ja som donedavna vlastnil Trabant. Spotreba 6-7litrov. Otočil som 4 krat Taliansko, Nejake Rakuske Alpy a okolite krajiny. Bola to moja hračka za 4tis. NEBER TO. Bol spolahlivy, stacilo liat olej 1:50 a hotovo. Otec mal kedysi Skodu 105, kupoval ju novu, bola OK. Inak Taliani postavili v Togliati fabriku na Ziguli, čo bola kopia Fiatu 124, Lada 1500 bola uz dalsi model.

    tonča

    Lada 2101 nebyla kopií Fiatu 124 ale úplně jiným autem, které mělo s Fiatem 124 shodnou většinu tvarů karoserie.

    Základními rozdíly bylo, že Fiat 124 měl motor OHV, Lada OHC. Fiat 124 měl tuhou zadní nápravu vedenou prodlouženou skříní diferenciálu, Lada dvěma podélnými paraleogramy a Panhardskou vzpěrou. Přední népravy byly sice vizuelně velmi podobné, ale díly se lišily tak, aby Lada měla větší světlost. Původní Fiat 124 měl jednookruhové brzdy, Lada dvouokruhové. Další rozdíly pak byly již méně nápadné, zato jich bylo dost.

    Karnik

    Jedině Trabant 601,a hurá na silnici.Pepa

    olso

    K tej bezpecnosti, crashtest Trabanta dopadol lepsie ako Skody

    Veverka

    Hranatý žigul 2105-2107 se nevyrábí jenom v egyptě,ale i na ukrajině a hlavně v togliatti dodnes-nejprodávanější auto v RF.

    Redakce by to měla opravit!

    Milan

    Redaktor totiž srovnává nesrovnatelné,ze škoda 120 do Lexusu.Kdyby ednul třeba do Fabie HTP v základu,bylo by to jinak.Mimo jiné škoda 136L-46 kilowat,850 kg.Fabie HTP 40 kw,1100 kg cca.Jo to je dynamika jízdy.Kolik aut ze západu mělo před 30 lety klimu nebo ESP či ABS myslim lidových ne Mercedes třídy S).Nemluvě o jiných věcech,např. Škoda nezávislé zavěšení vzadu,Fabie vlečená ramena.Redaktor je trochu mimo,alespoň částečně.

    Shadow

    Redaktor mimo není, snažil se jen poukázat na absoruditu

    PepaSFI

    autor by si měl sednout do škody 100, ta by byla věkem srovnatelná s trabantem. To by teprv viděl co to je když to nebrzdí a navíc neřídí. Vlastně by stačila i mnohem mladší š105 bez posilovače. Jo když je někdo zhejčkanej Lexusem…. Taky není pravda že by se na trabantovi nic nezměnilo. Motor několikrát zvýšil výkon, byla přestavěná elektrika, elektronické zapalování, nezávislé topení, měřič spotřeby paliva, velká změna konstrukce pérování, taky pár takových drobností jako kontrola funkce světel přívěsu nebo antikorozní ochrana skeletu v dobách kdy se o tom škodovce ještě asi dvacet let ani nezdálo. Jo a místo na rádio měl jestli se nepletu už model 600.

    DH

    Tato auta nelze srovnávat s dnešními. Byla vyráběna za jiné doby, bez možností jaké jsou dnes, značně omezované a řízené "z vrchu" osobami, které věcem často nerozuměli, nebo ani nechtěli.

    Trabant, auto nejnižší kategorie bez jakýchkoliv zbytečností plnil svůj účel a na to, že vývoj téměř zkončil v roce 65, tak ještě poměrně zdařile. Že zdánlivě nebrzdí je prostě tím, že nemá posilovač jak novější auta. Je to jen o zvyku. Bezpečnost při čelním nárazu taky není tak katastrofální, jak se říká, viz. crash test na youtube. Ve své době jezdily auta s mnohem horší bezpečností.

    Š120 vznikla jako levný upgrade ze Š100, téměř shodné ze Š1000 pocházející někdy z roku 1964. Mírného pokroku bylo docíleno i přes zastaralou konstrukci, víc režim nepotřeboval.

    Žigulík byl relativní luxus, který byl taky zaplacen. Velký převod řízení byl nutností, kvůli velké váze motoru vepředu.

    Dnes jsou auta dělaná tak, aby i anorektická blondýna na 15cm vysokých podpatcích s autem odjela, nerozcuchala si vlasy a nezlomila nehet. Ale pro všechna auta platí stejné fyzikální zákony, při rychlosti 100km/h v těchto autech si člověk uvědomí, že to opravdu je rychlost. V dnešních autech se zdá, že 150km/h je nic a auto stojí, ale následky při vyjetí ze silnice, havárii ap. jsou špatné a řidiči nových aut si to mnohdy ani neuvědomují, protože auto je tiché a vše se zdá ok.

    Michal B.

    Hrozné, tak pejoratívny a dehonestujúci článok od niekoho, kto si celý život zrejme sedí len na riti a zo zosmiešňovania minulosti má ohromnú zábavu.

    Zdenál

    určitě by bylo zajímavé objektivní srovnání vozů 70. a 80. let – byly by to Škoda 105/120, Lada 2101, Moskvič 2140, Polski Fiat 125p, Dacia 1300, Wartburg 353 W, Trabant P601 a Volga.
    Já osobně nejvíc fandím Fiatu 125p. Kdysi jsme tento vůz vlastnili – asi 10 let v provedení MR 75 s motorem 1300ccm, dodnes na něj vzpomínám v dobrém.
    Pro doplnění – motor měl rozvod OHV, Lada měla OHC.
    \“Poláček\“, jak se mu lidově říkalo, překonal dokonce v roce 1973 světový rekord na 25 000 km a vytvořil další dva rekordy – na 25 000 mil a na 50 000 km, to by se podle mě poruchovému a pomalému autu nestalo, rekord byl překonán o dobrých 20 KM/H. A to s tím Rally Monte Carlo je taky pravda, překonání světového rekordu však považuji za lepší úspěch než Rally Monte Carlo.
    Nejhůře z této galerie socialistických aut bych ohodnotil asi Moskvič 2140.
    Jaké jsou vaše názory a zkušennosti ?

    --

    Výkony motorů byly různé s ohledem na seřízení konkr.kusu, nižší byl u 21053,které měly ekologičtější katalizátor. Osobně jsem měl 2101 a 2106, 06 jela dobře i na dnešní dobu,mnohé by to překvapilo. Jinak hodnocení vozidel v tomto srovnání mě přijde trochu amatérské,jako když za volant posadíte ženskou začátečnici a ta se všemu diví… Ale nic ve zlém 🙂

    --

    Výkony motorů byly různé s ohledem na seřízení konkr.kusu, nižší byl u 21053,které měly ekologičtější katalizátor. Osobně jsem měl 2101 a 2106, 06 jela dobře i na dnešní dobu,mnohé by to překvapilo. Jinak hodnocení vozidel v tomto srovnání mě přijde trochu amatérské,jako když za volant posadíte ženskou začátečnici a ta se všemu diví… Ale nic ve zlém 🙂

    David

    Hodnocení vozů mě přijde dost amatérské,jako když posadíte do auta ženskou začátečnici a ta se všemu diví..

    Hawkins

    Teda, je sice hezké, že tady rozebíráte kvalitu článku po technické stránce, ale ti, kteří s těmito auty jezdili moc dobře vědí co a jak. A ti, kteří se už učili jezdit na \“novějších\“ strojích už jen stěží pochopí kouzlo startovaní v zimě a výhodu auta, které spravíte kladivem a drátkem. Tady nelze popisovat technický stav. Já sem se učil jezdit se škodou 120LS. A dodnes mě mrzí, že sem ji dal pryč. Ono ta plechovost měla i své výhody. Člověk se nebál, že za každý škrábanec zaplatí majlant a auto nebylo zdaleka tak citlivé jako dnešní modernější a lepší vozy. Škodovka byla jako rodiné auto, malý traktor a bůhvícoještě v jednom. A vzhledově se mi líbí daleko víc než žigul. Má takový nestárnoucí vzhled. Alespoň pro mě. Ale tak to má být. Myslím, že na tyhle stařešiny máme daleko víc vzpomínek než na nové oktávky, mercedesy atp. Rozhodně veselejší.

    Hawkins

    Jo, a zahlédnul sem tady někde údaj 130km/hod. u škodovky. Jen doplňkové info, naše škoda 120ls jezdila přes 130 i na konci svého funkčního období. Já i rodiče sme s ní jezdili po dálnici a měli ste vidět ty výrazy řidiču ve feliciích, když kolem nich prosvištěla zářivě oranžová stodvacítka. :-)Maximálka byla přes 140km/hod, samozřejmě ne do kopce, ale byla.:-)

    Tomáš H.

    To bude tím, že tady NENÍ tržní hospodářství, ale míšené, které se navíc čím dál tím víc zase přibližuje centrálnímu.

    Tomáš H.

    To bude tím, že tady NENÍ tržní hospodářství, ale míšené, které se navíc čím dál tím víc zase přibližuje centrálnímu.

    Kamarád

    To je jako srovnávat 25 letou ženu s 50 letou. Ta druhá bude asi umět pouze lépe vařit, vzhledové chyby se najdou. Testovat neudržovaná, technicky zanedbávaná auta je o ničem. Totéž můžeme říci o počítačích a řadě spotřebních věcí. Nedávno jsem si sjel s Fordem Ka první generace v dobrém stavu. Přesedl jsem do něho z auta o 2 třídy výš. Nechápu, jak si to mohli lidé kupovat.

    qwerqwrer

    To sem opravdu musíte na hlavní stranu cpat články, kteý jsou dva roky starý? Proč nenapíšete radši něco novýho? Jinak, kromě novýho auta s nafťákem a předním pohonem mám Rapida, na kterýho nedám dopustit a jízda s ním je o moc zábavnější a dobrodružnější, neš s novýma autama!

    Tycoon

    a) Co se týče dostupností aut za \“socialismu\“. Dovoz Trabantů byl, pokud vím, zakázán v roce 1985.
    b) \“Centrál, klima, palubní počítač? Zapomeňte!\“ Nevím, co na tom autorovi přijde zajímavého. Tyhle věci neměla v 80. letech ani většina \“západních\“ aut. Konec konců, v ůevných verzích Fabie nejsou ještě ani dnes.

    jan

    Měl jsem v životě hodně aut…také Trabanta,10let.
    Takže jsem mohl srovávat.Jeho hodnocení v článku je
    typické pro někoho,kdo o Trabantu ví ho…,neví nic.Trabanty určitě brzdily lépe,než Fiat UNO s posilovačem,jejich dílenské zpracování a hlavně opravitelnost byly lepší,než většiny současných vozů. Dnes je módou hanět všechno,co bylo před r.´89,ikdyž o tom vím prd….

    Andrew

    Co tam chceš popisovat? Vždyť tam nic není!

    Lada 2107 (nástupce 2106 – hranatý světla atd.)se pořád vyrábí i v Rusku a je nejprodávanější

    Bismarck

    Doma sme dlhu dobu jazdili na Lade 2103 1500ccm a bolo to super auticko. Priznam sa, ze by som ho velmi rad uvital v garazi aj teraz, lebo to bolo spolahlive a nenarocne auto, pohodlne, dost zive, nezralo olej a spotreba sa pohybovala okolo 7 litrov, velky kufor a vela miesta vpredu aj vzadu. Len ta karoseria keby mala lepsiu protikoroznu ochranu. Bolo to naozaj super auticko a na tu dobu aj dost bezpecne…

    Bismarck

    Nikdy sme to nemerali, ale v zrychleni bola stara dobra 2103 1500ccm naozaj velmi dobra, len v stupani mala so 4-rychlostnym manualom trosku problem a skodovecka s 5-stupnovym manualom bola lepsia. No na rovine a na dialnici bola Lada super auto.

    esenbak

    pane redaktor přestante vychvalovat na závěr odnoš Tyoty Lexus,který nesahá některým evropským automobilkám(MERCEDES,BMW,AUDI,atd)ani po výfukově potrubí.

    Mílí Dalibore Žáku !!! Můj děda najezdil s jedním trabantem za 2 roky 110tis km a bez problému!!!( v 70 letech to jinak nešlo) Škodovku jsem měl s moji mamkou před deseti lety.. stála 6500kč jezdila bez poruchy 6let dokonce jsem s ní jezdil… pravidelně na moravu a nemohl jsem stěžovat… Rovněž ladu měli rodiče před 20lety a víte co vám na to vše řeknu!!!! Auta měli spoustu much ale né ty děbilní jako dnes.. A narozdíl od dnešních vozů něco vydržely… A né že nacpete do uta bez problému za opravy 60tis a pořád nic!!! Naše generace si je pamatuje.. Dnes by neobstály ale doporucil bych trochu nostalgie!! S přáním pěkného dne Jakub Podolský

    alyno

    to teda isiel! posledne (s licencnym vw motorom) to zvladali

    Jan

    Na Trabantu se někdo vyřádil, až hanba. Každopádně s brzdami to tak zlé není. Kdo není zhýčkaný posilovačem, problém s brzděním nemá.

    Horší ale je, samozřejmě, že i ťuknutí v 20 km/h je pro starou kastli z bakelitu už totálka, s nákladovostí opravy přesahující několikanásobně cenu vozidla.

    Na Trabantu jsem de facto vyrůstal jako motorista (když táta nedal Octavii a nebyly peníze v době studií…), tak k nim mám asi vřelejší vztah, než by bylo vzhledem k nebezpečnosti vozítka dobré, ale kdyby nic jiného, naučí se na tom člověk jízdu v noci bez dálkových světel, bez stěračů, posilovačů, elektrických hraček a vůbec buržoazních přežitků.:)

    Mulder

    \“Byla vyráběna za jiné doby, bez možností jaké jsou dnes, značně omezované a řízené \“z vrchu\“ osobami, které věcem často nerozuměli, nebo ani nechtěli.\“

    Tak jiná doba říkáš? :o)

    Mulder

    Takže to klaunství tehdy byla … no dá se snad říct, že to byla vlastně určitá instituce. – Instituce kulturně politická. – Ovšem tedy instituce, řekl bych já, typicky středověká. – No já bych na tom slově středověk tolik neóulpěl. Co to je středověk ? – Co to je. Samo jméno praví, že to je střed věku mezi staro a novověkem. – No, střed věku. Já sám … tedy … nemám technologického vzdělání … ještě oběť humanistické blbosti … ale prostě i tak … filozofickou cestou bych se mohl dopracovat k definici středu … laicky ovšem … a řekl bych, že střed je bod, který je od obou konců stejně vzdálen. .. Za předpokladu, že ty konce jsou kon-stant-ní neboli neměn-n-né. Ovšem u našeho věku se to nedá říct. Náš věk nemá oba konce konstantní. Jenom začátek. A to jenom proto, že nevíme, kdy to vlastně začalo. Kdežto ten novověk – tam ten konec se neustále mění. Na každou vteřinu navazuje nová vteřina, nová minuta, nová hodina, nový den, nový týden, nový měsíc, nový rok, … … nové desetiletí, století, nové tisíciletí, stotisíciletí, to letí, to letí ! Takže ten středověk aby se udržoval pořád ve středu ten taky musí postupovat dopředu. Rozumíte. … Středověk si vymysleli lidé žijící v novověku aby si odreagovali svůj minderwertigkeit komplex. Aby jaksi … se jim dostalo … poct a uznání, které třeba … by se jim dostalo až po smrti a oni nechtěj čekat, nuže teda zesměšňují způsob myšlení a práce svých prapraotců a pradědů a nazývají to středověkem. A zapomínají, že touto metodou konce jejich prapraděti a pravnuci se jednou budou dívat zpátky v jejich novověku na jejich středověk a budou říkat: no no no no. … Všimněte si, jak jsem tolerantní … (Velká předscéna ze hry V+W Balada z hadrů – zdroj např zde: http://ufo.fme.vutbr.cz/JWMH/Werich1.html)

    Mulder

    Ale jinak souhlas, jen ten začátek mě hned tak \“trknul\“ 🙂 A o příčinách a důsledcích příklonu k pasivní bezpečnosti na úkor aktivní doporučuji přečíst tento článek: http://www.gladwell.com/2004/2004_01_12_a_suv.html

    imi6414

    Nejlepší je srovnávat hrušky s jabkama s nádechem jak to dnes super a vše z dřívějška je hnus nejvyšího řádu. Názor že ani Lauren a Klement neměl počítač v autě a nebyl vybaven MP3 přehrávačem, je slabý.
    Porovnávat se může jen stejný rok výroby s s dobou ve které se auto vyrábělo.
    I na západě nebyli auta plná elektroniky a měli stejný výkon

    imi6414

    Dlouho jsem nebyl na tomto webu. Pokud tam máte jen takové autory článků, tak dlouho zase nebudu.
    Slabý článek slaboduchého autora. škoda se rozčilovat.

    Honza

    Měli jsme Ladu 1500 (2103)… Ještě o maturitě jsem s ní jezdil… Bylo to letadlo, dneska mám Ford Fusion 1600 DOHC… Jezdí parádně, jako veterána jsem si koupil opět Ladu 1500 r.v. 1974… Parádní kousek, jezdí za stejný litry jako Fusion, objektivně má jízdní charakteristiku slabší, ale i tak je to letadlo, sranda je pozorovat, jak jsou překvapeni řidiči v kopcích, kde, když se nežinýruju běžně předjíždím. Samozřejmě bezpečnost, korozní ochrana a další je zcela jinde. Ale je to pohodlné, vzdušné auto, perfektně topí a trojúhelníkové větračky jsou snad lepší, než klima, pokud nejste alergik. Dnes takové auto určitě nové prodat nelze, ale v dané době to bylo technologicky srovnatelné se západem… Relativně levné řešení (objemný, rychlý a komfortní vůz s běžným vybavením západu). Co byl však rozdíl, bylo to, že jste jej nemohli nijak dovybavit, protože tu nebylo vůbec nic (centrál, posilovač atp. atp. – to venku bylo už tehdy běžné)…

    hranicar

    Nadpis vypadal velmi zajímavě ale bohužel jsem se nedokázal přenést přes první dva odstavce. Na škodě jsem nalítal pěkných kilometrů, 105-ky byly první auta na kterých jsem jezdil a pak 120 s 5.- kvaltem. autor popisuje auto jako srot ale mě z toho vychází že kdyby uměl řadit tak se nemusí bát.

    jawous

    Já bych tak příkře nesoudil,bylo to z vlastních zdrojů,existovala různá omezení co se materiálu týče apod.Sloužilo to spolehlivě,opravit se dalo téměř vše doma za rozumný peníz a hlavně se to pohybovalo a mohlo se cestovat i do schváleného zahraničí.Nejezdilo se tak agresivně jako dnes a provoz nebyl tak silný.Třeba Škodovka v určité době na sportovním poli nebyla žádný outsider,viz Haugland a jiní.Dovedli jsme se vyblbnout a věděli kde které auto má své meze.Nic jiného nebylo a my byli za jakékoliv vozidélko rádi.Díky za ně….

    G

    Člověk, jako je autor tohoto článku, by takové články opravdu psát neměl. Je to jako by je psal malý kluk.

    Hynek

    Měl jsem LADU 1500, na tehdejší poměry nebylo lepšího auta. Rád na ní vzpomínám a to pohodlí můžou závidět majitelé spousty dnešních aut.

    Zdenda

    Lada 1500, neboli žigulík 1500 nebyl kopií FIATU 124, ale kopií italského FIATU 125.

    VAZ 2105

    Problém je v tom, že dneska nikdo neumí jezdit. Moderní auta jsou plný nesmyslných asistentů, který ve finále jenom škodí. Jezdil jsem se Škodovkama, Trabantama, Wartburgama a Žigulíkama a bez problémů.

    Mira

    Tímto článkem, včetně hanění a pomlouvání starých aut, jen vlastně nadáváte a haníte své prarodiče a rodiče, že Vás vlastně stvořili. No to si vyřiďte s nimi. Lomím století, takže jsem měl možnost řídit i taková auta jako, Aero 30-50, Pragu Piccolo 1000 i 1500,Škodu 1200/1/2, 440, felicia1220, s těch západních Renauld Dupin, Hilman Minx, Austin Alegro, Simcu 1300 /1301,a mnoho dalších. Nikdy bych se nesnížil k tvrzení a poznámce, že jsem rád že to máme za sebou. Ne to je poravdu až příliž nízké. Každé auto mělo své kouzlo a každé bylo ve SVÉ době vrcholem techniky a umu našich předků.

    Vyhlídka na věčnost

    Jenom politická masírka. S popisovanou technikou nemá tenhle výpotek nic společného

    Vládimír

    Autor článku bude nejspíš nejaký mladý trouba co se narodil přibližně předevčírem a o autech ví asi jen to co mu řekli ve školce. Navíc pokud umím počítat,tak 2020 – 20 není 1989

    Milda

    To je článek, to by se jeden zvencnul. Jak může někdo porovnávat auta vyráběná před 40 lety a teď. To je, jak by porovnával telefon vyráběný tehdy a smál se tomu, že nedovedly posílat textovky a nešel připojit k internetu. Autore běž za roh a dej si dvě pořádné, ale fakt pořádné, děláš to pro sebe. Nebo ještě lépe, už nepiš.

    Vlasta Pesek

    Mily autore,vsechna auta zminovana vise jsem jezdil.A muj nazor?Jses uplne neuveritelne arogantni hlupak,naprosto neznaly veci.Radsi pis do Sulinci a gayove.

    Kerim

    Test Lada 1500 vs. Škoda 125 L vs. Trabant 601: Díky bohu, že je to za námi….poslušně hlásím, že by nám autor pan žáček měl sdělit jakého že boha měl na mysli….po světě jich je vymyšlených a ovečkami uctívaných hodně

    Hanes

    Shodou okolností jsem jezdil se všemi těmito vozy. Každý měl něco do sebe. Nejpohodlnější byla asi Lada, ale musel jsem jí prodat. Po delší cestě jsem nemohl na záda… Když na závěr autor srovnává tyto vozy s Lexusem, tak je to článek „o ničem“…

    Petr

    Pan Žák není odborník, ale jednoduchý hlupák.

    Ginger

    Úplně normální technický pokrok,byli jsme rádi že se mělo čím jezdit. Stejně jako nebyli pračky a barevné televize. Někdy jsou ty články úplně o ničem.

    Ferda

    Článek bohužel o ničem. Už jen ten úvod při jízdě se Škodovkou. V zimě byla jediná, co vyjela prakticky vše. Měl jsem Škodu 105, Dacii, Wartburga, Trabanta i Fiat 125… Každé auto mělo něco, ale vše je poplatné době. Po revoluci jsem měl auta japonská, italská i francouzká a zase tak užasný rozdíl to nebyl…

    moje jméno

    „Zpátky v čase
    Je tomu dvacet let, co se otevřela železná opona a našinec se mohl poprvé setkat s realitou západního kapitalistického světa…..“
    AUTORE! Nesekl jsi se nějak v létapáně????

    Milan

    To ako niekto chce povedať, že bez revolúcie by sa takéto autá vyrábali aj dnes? Ak áno, tak nech sa vopchá do ritného otvoru.
    Ale čo už vymývanie mozgov pokračuje.

    moje jméno

    Tak ten Trabi byl z jednoho pohledu sice krumpl, ale z toho druhého celkem dobře a jednoduše vymyšlený vůz s celkem kvalitními komponenty. Na rozdíl od Škodovky se mi nikdy nestalo, že když jsem něco vyměnil, musel bych to po 20tkm vyměňovat znovu. Pro mne s odstupem času byla celá řada od Š100 až po Š125 neskuztečný krumpl. Na hodně ojetého Trabiho vzpomínám s láskou a na Š100 s nenávistí a maximálním pohrdáním.

    moje jméno

    „….A trabant, to je kapitola sama pro sebe. Museli jste otevřít kapotu a, podobně jako u starších motocyklů, otevřít palivový kohout“
    AUTORE! Slušný blábol! Přístup k palivovému kohoutu byl zevnitř vozu pod palubkou. Proč píšete tolik nepravd a nesmyslů???

    moje jméno

    AUTORE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Co má jako proboha znamenat ta tabulka na konci ? OHC, 4-válec 594cm3, 105Nm a ještě k tomu umístěný vzadu???????????????????????? BOHAJEHO, to jsou totální plky !!!
    Konstrukce4válec
    Palivobenzín
    RozvodOHC
    Plněníatmosférické sání
    Uloženívzadu podél
    Zdvihový objem (cm3)594
    Vrtání x zdvih (mm)76 x 80
    Převodovka4 st. man.
    Poháněná kolazadní
    Výkon a spotřeba
    Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)26 k

    Petr Polníček

    Tyhle auta jsou zajímavé pro nás kteří s nimi vyrostli. Pro mladší generace možná občas jako vzpomínka na to jak zhuntovali auto po dědovi než šlo do šrotu. Ostatní ale auta moc nezaujmou, proč taky, kromě pár (pseudo) sportovních rarit se toho moc na východě zajímavého nevyrobilo. I já bych si radši koupil třeba starou corvettu, mustanga nebo třeba Lancii deltu integrale ( když už je tu řeč o závodních autech, ona škodovka ve své kategorii moc továrních týmů neměla .. 😀 )

    Pokud mám srovnat výrobní kvalitu výrobků té doby mezi západem a východem, tak bych řekl že kvalita byla úplně srovnatelná.
    Např škoda 120ls čalounení kůže, mechanická zrcátka, okna, bez klimy, nesmrtelný motor cena 58 000kč. Ford escot čalounění látka, mechanická zrcátka a okna bez klimy, navigace vyhřevu sedadel prostě retro 106 000kč, drsná sračka

    Masa

    Trapák….
    Když neumí jezdit autem, ať chodí pěšky.
    Nechtěl bych ho potkat s tím jeho křápem, jak blokuje kruháč…
    Ať si srovná svůj počítač se západním supervýrobkem z roku 87..
    Ty auta jezdí úplně normálně (samozřejmě v odpovídajícím technickém stavu) a asi by se chlapec divil, co umí dobrá stodváca na okresce (když se tam zrovna neserou pražáci, co mimo dálnici jezdí všude maximílně 70).
    Starším autům zdar a namachrovaným amatérům za volantem – dobrovolně ta vaše řidičáky hoďte do kanálu a jezděte vlakem.

    Martin

    Měl jsem Š110LS a mrzí mě, že jsem ji prodal, protože vzhledem k tomu kolik jich bylo vyrobeno, tak dnes je exkluzivita. Měl jsem ji upravenou, spodek přestavěn na 120LS a původní hlava s vyleštěnými a slícovanými kanály. Komprese tím pádem 10:1. S novým karburátorem EDSR točila max. 6000rpm a maximálka omezená převodovkou dala 160km/h. Měli jste vidět ty ksichty majitelů zapadních vozů které se sem začali tahat, když je po okreskách míjel tryskáč, protože ten motor s tou vrtulí tak zněl 🙂

    Zdeněk

    Autor článku byl na přelomu 70/80let nejspíš batole,řídit tenkrát tyto auta určitě nemohl a kdyby, byl by rád,že něčím jezdí.Určitě by nenapsal takový blábol!

    Jirka

    Uvedená auta byla jednoduchá, spolehlivá a lehce opravitelná. A to i svépomocí.
    Měl jsem jich několik – Š Octavia, Moskvič 408 a Š 120L. Najezdil jsem s nimi asi 450 000 km a to po celé republice a i pár cest do zahraničí. Byl jsem s nimi moooc spokojený a rád na ně vzpomínám.
    Měla jen, na dnešní dobu, jednu nevýhodu. Nebyl v nich žádný asistent, který by pomáhal v řízení. A proto tyto auta řídili řidiči a nikoli majitelé řidičáků.

    jenicek54

    měl jsem všechny. nestěžoval jsem si

    Pavel Pacák

    Pan novinář je určitě „odborník“ , neví o čem píše. Umí jen kritizovat a pomlouvat.

    Honza Praha

    Co takhle posadit toho redaktora do Fordky T nebo dokonce nějaké Laurinky? To by se to žvanilo o absenci synchronů nebo dokonce jízdních asistentů! Automobily prošly dlouhým vývojem a posuzovat ty starší dnešníma očima je přinejmenším pitomé. Ono by to šlo i otočit a posoudit dnešní řidiče z pohledu tehdejších: cvičené opice, které ani neumí nastavit předstih a diví se, že to na sněhu klouže …
    Takto laděné články mi přijdou bez odpuštění opravdu blbé.

    Karel

    Novotny

    Karel

    Nov

    Fanda-skutečný.

    Za dalších čtyřicet let bude i zmíněný Lexus,bude-li vůbec pohromadě neskutečně zastaralý a mladým-nechápajícím zobákům jen k smíchu.V tom je ten vývoj i techniky automobilové-víme?A přitom ten samý vývoj spěje k postupnému zbavení se člověka-chybujícího z místa řidiče.Spodní tabulka je mistře pera plná chyb a přitom to stačí jen opsat z odborné publikace či Tp.Tož tak p.Žák.On by každý měl dělat jen co umí.Za sebe měl jsem to štěstí řídit i T57B a neplakal jsem je to dodnes zážitek jako i Praga V3S a nešlo o jedno svezení-šlo o dva roky VS.Přeji mnoho šťastných kilometrů-pánové od fochu.

    Jan Zach

    Píšete nesmysly, ta tabulka na konci to jen podtrhla.

    Jirka_26

    Opět novinářské jelito. Napsat, že byla škodule uvnitř menší, než žigul může jen trouba, který se nepodívá do technických údajů s rozměry vozu. VAZ 2103 bla naprosto stejně velký, jako 2101, jen díky čtyřem malým světlům vypadal opticky širší. Kdo nevěří, ať se podívá do katalogu náhradních dílů na číslo skeletu karosérie… Porovnávat estetiku nachromované krabice z Togliatti se škodovkou, které chrom opustila z důvodu bezpečnosti může jen člověk, který to nemá v hlavě příliš moc srovnané. Jestli chce někdo něco porovnávat, tak musí vždy nové nebo zánovní kusy, protože různě vyžvejkané díly, opotřebené tlumiče a noname pneumatiky jsou skutečně nic nevypovídající. A pak vzít v potaz to, co se v té době vyrábělo ve stejné velikostní kategorii na zápúad od nás. A moc velký rozdíl nepozná, možná jen ve výkonnějších motorech a že ta auta měla rádia už z výroby. Jezdit v současném Lexusu a podle něj porovnávat 40 – 50 let stará vozidla může jen člověk, nechápající souvislosti. V té době totiž nebylo možné vyrábět něco lepšího, protože technologie to neumožňovaly a hlavně – nebla k dispozici příslušná elektronika, byli jsme rádi za elektronická zapalování ála Favorit.
    Takže lexusový rozmazlenče – nepiš o něčem, o čem nemáš páru. V těch letech nic lepšího nebylo a ani západní auta nebyla o moc lepší.

    Bodie

    Pane autore Dalibore Žáku – srovnávat auta ze „sedmdesátých“ let a současná, může opravdu jen „trubka“. To můžete rovnou srovnávat Žigulika a vozy z éry Chaplina a vyjde to na stejno. Moji rodiče měli postupně dva trabanty. Víte, co jste zapomněl napsat? Například průchodnost vozu polními a lesními cestami, vedoucí tehdy k většině chat, kterou by dnes projely jen „moderní“ vozy 4×4. A to si přidejte do kufru Trabanta pro představu pár pytlů cementu, dřevo nebo jiné věci. Další přednost – téměř jakákoliv porucha se dala odstranit vlastnoručně na silnici. A kde jste vzal tu volovinu, že si lidé míchali benzín s olejem? Každá pumpa měla stojan Special/Mix pro dvoutakty. A kohout benzínu byl v kabině u nohou spolujezdce.
    Vy si u Lexusu nedokážete bez servisu vyměnit ani žárovku. A jen pro informaci, jezdím v novém terénním Subaru, ale na starší auta neplivu. To dělají jen lidé s velmi nízkým…….nazvěme to třeba rozhledem. Posmíváte se lidem, kteří tehdy měli na výběr jen pár modelů aut.

    V
    VD

    No, nevím co si o tom mám myslet ale pisálek jaksi opomenul fakt, že v době vzniku těchto vozů nebyl svět ještě tak „uspěchaný“ a když soukromník prodával po deseti letech ojetinu, tak měla najeto +/- 100000 km. Na silnici jezdila třetina aut a na dálnici (kde se v této době mohlo jezdit jen 110 km/h a mohl po ní jet i Pionýr) jste o značku se sníženou rychlostí prakticky ani nezakopli.
    Tehdejší vozy napříč segmenty i výrobci sice projížděli zatáčky pomaleji než ty dnešní ale i díky tomu, že byly prosti asistentů relativně brzo dávaly najevo, že se blíží svému limitu měl řidič jistý čas na reakci a vlastně ho tak „učily“ řídit. Bylo by dobré si také uvědomit, že jízdní vlastnosti řady zcela běžných současných vozů jsou na stejné úrovni (nebo i lepší) jako u soutěžních speciálů 70-tých a 80-tých let minulého století.
    Za asi jako prvního nejrozšířenějšího bezpečnostního asistenta lze považovat ABS. Ale i ABS může působit jako dvousečná zbraň a toho kdo se s jeho činností setká poprvé, může i nemile překvapit. Za jistých podmínek totiž může brzdnou dráhu o dost prodloužit ale na druhou stranu, při kritickém brždění, umožňuje vůz stále řídit.
    Takže si myslím, že při testování starých vozů je dobré popsat subjektivní dojmy ale nelze je přímo srovnávat s těmi dnešními vozy, o dekády mladšími. To je stejné jako kdyby jsme u vozu testovaného nárazovým testem NCAP v r. 98′ s výsledkem 5ti hvězdiček dnes očekávali stejný výsledek a byli překvapeni, že nedosáhl ani na jednu.
    Navíc, řidiči co si rádi jízdu užívají, vyhledávají vozy u kterých lze asistenty vypnout aby jim žádná elektronika do řízení „nekecala“.
    A co nám má říct ta absolutně nesmyslná tabulka na konci článku???

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist