Test BMW F 850 GS Adventure: Nejlepší „malé“ enduro

Také toužíte po velkém „gé-esu“, ale nemáte na něj dost rozmáchlý rozpočet? Ono to ale vlastně nevadí, protože jeho menší brácha je ve verzi Adventure skoro tak schopný cestovatel jako jeho big brother. Fakt.
img_2821-1100x618.jpgCelá galerie 10 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Je vám něco kolem 40, chcete si začít plnit sny z mládí a máte na ně už celkem prostor časový i finanční. Chcete chvíli vypadnout od rodiny, ale autem je to nuda. Jasně, motorka. Ale na kapotovanou silnici se už necítíte, na naked moc fouká a chopper je moc velká alternativa zase.

Takže cestovní enduro? Výborná volba. A protože je v tomhle rybníce primární volbou značka BMW GS, necháte Hondy Africa Twin, KTM Adventure, Moto Guzzi TT či Yamaha Ténéré ostatním. „Gé-eso“ je přece jen jedno. Ale které?

Samozřejmě, že když se řekne BMW GS, naskočí vám „velké gé-eso“ s objemem 1 250 kubíků a obří nádrží. Jenže zároveň vám naskočí také částka, kterou BMW za tuhle ikonu chce: R 1250 GS startuje na 435 000 Kč, jenže když už chcete GS, pak by to měla být cestovatelštější verze Adventure.

A to už máte 475 tisíc a ještě jste ani nezačali konfigurovat. Nádherná Style Rally trikolóra přijde na dvacet tisíc, exteriérové doplňky, cestovní či světelné či dynamické pakety jsou prakticky nutností v řádech desetitisíců, takže jste na částce 600 tisíc raz dva. A sny se začínají rozplývat…

Pak vás ale napadne, že by vám přece jen mohlo stačit „malé gé-eso“, které ve větší specifikaci Adventure vypadá skoro tak dobře, jako dospělé GS? A ono jo! Námi testovaná „čmeláčí specifikace“ F 850 GS V Edition 40 Years GS svým černo-žlutým lakováním odkazující na první R 100 GS z roku 1980 (říkalo se mu Bumblbee) je vážně kus krásné motorky. Když vedle tohoto GS stojíte, vůbec nemáte pocit méněcennosti a navíc nemusíte mít metr dvacet dlouhé nohy, abyste dosáhli na zem.

Design je prostě skvělý: velká nádrž, mohutné hliníkové „padáky“, kryt chladiče a ochrana výfuků, přídavná LED světla, vysoké nastavitelné plexi… to vše vám dává pocit nezničitelnosti a faktu, že stačí natankovat, namazat řetěz a vyrazit třeba na Ural. Ano, řetěz. Správná adventure motorka přece musí mít bezúdržbový kardan, ne? Ok, měla by mít a to je asi taky ta jediná hmatatelná nevýhoda „malého gé-esa“. Takže sprej sebou a jede se.

Jinak je v případě F 850 GS Adventure všechno zalité sluncem. Stačí se vyhoupnout do rozměrného a pohodlného sedla a máte před sebou vzor cestovního endura. Součástí sériové výbavy Adventury je i úžasný TFT displej (úhlopříčka 6,5“), kolem kterého se točí celý kokpit. Perfektní čitelnost, logika ovládání, konektivita a rozsah funkcí je přesně tím, co na cestovním enduru chcete mít, USBčko pak berete jako vítaný standard.

Celý infotainment ovládáte přes levý sdružený ovladač a čtyřsměrný prstenec – zprvu zvláštní, po chvíli byste řekli, že nic nemůže fungovat lépe. Do toho pár klasických kolébkových knoflíků, tempomat, jedno tlačítko na separátní setup tlumičů a trakční kontroly a máte slušnou package na různé cestovní situace. Anebo si zvolíte jednoduše z komplexních jízdních módů Road, Sport, Rain nebo Enduro Pro (lze dál konfigurovat) a jedete.

Po pár kilometrech máte F 850 GS Advenutre v ruce tak, jako by s vámi bylo srostlé léta. Za celých 800 kilometrů testování se snad ani jednou nestalo, že by tam neutrál neskočil napoprvé, GS dělá přesně to, co po něm chcete a ještě něco navíc.

Lví podíl na precizní ovladatelnosti má standardní Dynamická ESA na zadním kole, tedy elektronický podvozek s adaptivním tlumičem od ZF, který se stará o ten skvělý handling ať už jedete po vyžehlené státovce nebo řežete soušku někde v pohraničí.

Brzdy s páčkami nastavitelnými v tak širokém rozsahu, že vyhoví každému, se dávkují lehce, ABS Pro nijak zásadně nekope a lze hulvátsky zpomalovat i v náklonu, v Enduro Pro setupu lze antiblok dokonce deaktivovat – v terénu k nezaplacení stejně jako dynamická kontrola trakce DTC, fungující citlivě.

Samozřejmě se nabízí otázka: A není 850ka na tak velkou motorku málo? Odpověď: není. Tedy pokud jezdíte sami, tak těch 95 koní a 92 newtonmetrů stačí na to, abyste se svižně proplétali provozem a na dálnici v pohodě drželi povolený limit s velkou rezervou k další akceleraci.

Na okreskách bez problémů předjedete kohokoliv a přestože (logicky) nemá „osmsetpadesátka“ takovou páru odspodu jako 1250ka, je řadový dvouválec skvělým společníkem, kterému jsou cizí i tak očekávané vibrace.

Pětilitrová spotřeba patří tak nějak ke standardu, přičemž 23litrová velká nádrž provedení Adventure vám v klidu vystačí na nejméně 400 kilometrů. Díky komfortnímu posezu v širokém sedle a za příjemně umístěnými řídítky s třístupňově vyhřívanými hefty byste je snad zvládli na jeden zátah…

Se základní cenou pod 350 tisíc korun je BMW F 850 GS Adventure vskutku fér nabídkou a také náplastí na bolest z toho, že na velké GS prostě finančně nedosáhnete. Vůbec vás to totiž nemusí mrzet.

Malé „gé-eso“ Adventure je totiž naprosto skvělá cestovní motorka, se kterou se vám bude cestovat stabilně na dálnici, hbitě po okreskách a ve městě vás nebude obtěžovat obří hmota. A že nemá kardan? Ale jděte…

22.9.2021 9:41| autor: Libor Hlisnikovský

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist