Legendy minulosti: BMW Isetta

Jedná se o licenční produkt, který BMW nezkonstruovalo. Přesto patří do historie automobilky předevší z jednoho jediného důvodu - zachránil jí život.

Stejně jako většina velkých továren to mělo BMW po druhé světové válce nahnuté. Několik chybných rozhodnutí, mezi které patřil například sedan BMW 502 či sice legendární, ale katastrofálně ztrátový roadster BMW 507, poslalo automobilovou divizi na samotné dno a vedení firmy už přestávalo mít trpělivost s dotováním výroby vozů ziskovou produkcí motocyklů.

Ostatně, o těžkých poválečných časech BMW jsme už psali v článcích Příběh úspěchu: BMW (díl III.) a mimo jiné i u veledůležitého modelu BMW 700 z roku 1959 a navazujícího BMW Neue Classe z roku 1962.

Mezičlánek BMW Isetta ale rozhodně také stojí za pozornost, protože se přesně trefil do vkusu zákazníků a i když se nejedná o auto, které by BMW postavilo celé samo, pomohlo přinést finanční prostředky a oživit jméno vozidel BMW mezi veřejností.Isetta vznikla v Itálii jako Iso Isetta. Společnost stavějící motocykly a chladící zařízení se rozhodla zkusit výrobu malých masových automobilů, které by si mohl dovolit každý pracující člověk. Konstruktéři Ermenegildo Preti a Pierluigi Raggi už v roce 1952 přišli s návrhem auta, které bylo velmi jednoduché na výrobu, lehké, prostorné a k pohonu mu stačil existující motocyklový motor.

Návrh byl prakticky ihned schválen a pojménován Isetta, což v překladu znamená „Malé Iso“. Sériový exemplář se představil na autosalonu v Turíně a způsobil doslova senzaci. Jednalo se o naprosto revoluční design, kdy se do vozu vstupovalo zepředu a celé řízení se otevíralo společně s dveřmi. Vůz byl velmi lehký a stačil mu motocyklový motor, takže měl maximální rychlost 85 km/h a spotřeboval mezi 4 a 6 litry na 100 km podle způsobu užívání.

DOPORUČUJEME: Legendy minulosti – BMW M3 E30

Ačkoli šlo o velmi primitivní automobil (technicky to byl spíše kapotovaný skútr), přinesl několik chytrých řešení. Topení bylo za příplatek, ale prostor často vyhřál motor pracující pod podlahou vzadu. V letních měsících zase ventilaci řešila dobře navržená aerodynamika – stačilo pootevřít okno a střechu.

Jenže Isetta nebyla hlavním cílem Renza Rivolty, šéfa společnosti. Ten vyjednával o prodeji licence a vedle Francie, Brazílie, Belgie, Španělska a Velké Británie jí prodal právě i do Německa společnosti BMW. To částečně pomohlo Italům zaplatit vývoj, protože Renzo Rivolta chtěl financovat vývoj sportovních a prestižnějších vozů (na Iso Rivolta Grifo se také někdy podíváme).BMW převzalo z velké části design vozu, ale provedlo několik úprav, které se společnosti nezamlouvaly. Šlo hlavně o detaily v oblasti ergonomie a kvality výroby. BMW upravilo třeba i světlomety, které umístilo na kraj vozu a zvětšilo je, což přispělo bezpečnosti.

Místo licenčního motoru použila automobilka vlastní vzduchem chlazený motocyklový jednoválec o objemu 0,25 l, který měl výkon 12 koní. Maximální rychlost 85 km/h stačila a od dubna 1955 vyrobilo BMW za prvních 8 měsíců zhruba 10 000 aut. Isetta byla oblíbená i z toho důvodu, že ji bylo možné řídit bez řidičáku na auto, stačil na motocykl. A dalším důvodem oblíbenosti byla cena. První model stál v roce 1955 přesně 2550 marek, na což průměrný Němec vydělával zhruba půl roku.

Jenže už v roce 1956 zasáhl úředník a donutil automobilku provézt úpravy. BMW Isetta už potřebovala k řízení řidičák na auto a protože se zvětšil rozsah kategorie pojištění, konstruktéři zvětšili objem na 0,3 litru. To pomohlo zvýšit výkon na 13 koní a točivý moment na 19 Nm. Nebyl to papírově velký nárůst, ale motor byl efektivnější a měl lepší průběh výkonu.

I přes stejnou maximální rychlost teď BMW Isetta lépe zvládalo stoupání, protože byla přepracována i čtyřstupňová manuální převodovka. Ta ale neměla zpátečku, takže nebylo vhodné kvůli dopředu otevíratelným dveřím zastavit „čumákem“ ke zdi…Mezi roky 1956 a 1962 vyrobila automobilka celkem 161 360 vozů BMW Isetta, což je skutečně pozoruhodné číslo. Vedle základních verzí s jedním kolem vzadu vznikaly i verze s dvoukolem, které byly označovány jako exportní. Vozidlo se brzy změnilo z pouze levného dopravního prostředku pro masy v módní doplněk.

Úspěch byl tak obrovský, že prodeje vozu BMW Isetta zachránily automobilku, která mohla investovat do vývoje „pořádného“ auta. Už v roce 1959 byl představen model BMW 700 a protože si mohli dát konstruktéři díky financím z prodeje vozu Isetta záležet, vytvořili skutečně povedené auto, kterému vděčí BMW za raketový vzrůst v 60. letech.

Sehnat dnes BMW Isetta není až takový problém, protože byl vyroben velký počet aut. Bohužel jich plno skončilo ve zbídačeném stavu někde ve stodole. Je ale zvláštní, jak dokáže kultovní postavení zahýbat s cenou. Připravte si aspoň 200 000 korun na sotva pojízdný polovrak vyžadující renovaci. Zrenovované vozy vás klidně mohou přijít i na více než půl milionu…

8.2.2013 9:10| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist