Seat Toledo 1.2 TSI Style FR-Line 110 k (2016)

Jako derivát Rapidu ztrácí Toledo na originalitě, pokud mu ale odpustíte, že měl být poněkud levnějším autem, dost možná v něm objevíte malý velký zázrak.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9

Radosti

Komplexně dobrý vůz, kterému lze mu vytknout jen máloco…

Starosti

…pokud vám tedy nevadí, že je to vlastně Rapid


Pokud vás při pohledu na současné Toledo popadla nostalgická nálada, protože ho považujete za pouhý stín auta přímo odvozeného z Golfu z konce devadesátých let a navíc v něm vidíte akorát neoriginální, přeznačkovaný klon Škody Rapid, nemá valný smysl dál vám cokoli říkat. Máte svou pravdu a někdejší chlouba španělské akvizice koncernu Volkswagen dnes skutečně je od základů jednodušším a levnějším automobilem a další řádky vás o opaku patrně nepřesvědčí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Přesto by mě zajímalo, jestli si skutečně myslíte, že levné anebo spíše levnější musí být automaticky a bez výjimky považováno za cosi špatného. Protože sám za sebe po krátkém, ale intenzivním románku s aktuálním Seatem Toledo s mladoboleslavským rodným listem a motorem 1.2 TSI přiznávám, že mně zrovna tato forma „lacinosti“ vůbec neuráží. A v jistém smyslu ji považuji i za přitažlivou.

Interiér

Nejsem s to vám říci, nakolik dělá auto plnohodnotným automobilem kvalita jeho interiéru, vím ale, že posuzovat stejnou optikou Audi za několik milionů a Seat s cenovkou o řád menší by byla hloupost. Pokud mělo být Toledo levné, minimalizace nákladů se někde projevit musela a na některých plastech to zkrátka poznáte, přesto tento vůz jako chudý příbuzný – třeba Leonu – nepůsobí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

S paketem FR Line za zhruba dvaatřicet tisíc dostanete alcantarou čalouněná sedadla, kontrastní červené prošívání, nějaký ten kus černého lesklého plastu na palubní desce, především je tady ale spoustu (možná až přemíra) místa vpředu i vzadu a řidičům lovícím v těchto vodách bude jistě vyhovovat i dostatečně velký zavazadelník snadno přístupný skrz páté výklopné dveře.

Pohon a spotřeba

Svěží a příjemná dynamika Toleda s benzínovou dvanáctistovkou nevězí ani tak v samotných výkonech (110 koní vám závratě nezpůsobí na papíře a ani v reálu se vám hlava točit nebude), jako spíše absenci hmotnosti. Tento Seat váží bez euro-příkras pouhých jedenáct set kilogramů a je to znát při každém přidání plynu či zatočení volantu.

Stovka těsně pod deset sekund znamená, že si Toledo na titul krále sprinterů od semaforu k semaforu nesáhne, akceleruje však s lehkostí, za doprovodu sympatických jadrných tónů jinak slušně odhlučněného motoru a do toho všeho vám budou převody šestistupňového manuálu skákat skoro samy od sebe, jak se páka snadno a bez odporu pohybuje v kulise.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Převody nejsou zrovna krátké, přesto auto zrychluje bez odmlouvání, motor reaguje skoro bez prodlevy a moc po vás za to ani nechce. Když budete rychlí a pokoušet časové rekordy na svých oblíbených silničkách, dostanete se se spotřebou na jedenáct až dvanáct litrů, při jen svižné jízdě pak počítejte s osmi až devíti litry na sto.

Možná se vám to zdá na tak lehký vůz mnoho, na downsizingový turbo-motor jsou to však pěkná čísla, která ještě zrůžovějí, pokud se začnete pohybovat přísně předpisově anebo jen zkrátka zvolníte tempo. Relaxovanou jízdou kombinující město s okreskami snadno srazí nároky malého čtyřválce k pětilitrové hranici, a pokud si začnete hrát na eco-rallye, dá se s trochou snahy dostat i pod 4,0 l/100 km.

Ovladatelnost

Pokud je pro dynamiku Toleda nízká váha důležitá, z hlediska jeho ovladatelnosti je přímo klíčová. Tohle auto má vzadu pouze torzně pružnou příčku, takže žádnou sofistikovanou konstrukci zbytku podvozku nečekejte, přesto je s ním radost jezdit.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Seat se vrhá do zatáček s mimořádnou ochotou, chybějící kilogramy dovolují s přídí pohazovat ze strany na stranu bez zbytečné setrvačnosti a na každý povel přesným a dobře naposilovaným řízením reaguje jako šťastné štěně na klacek. Stabilizace se při tom zcela nezbavíte, ta však nereaguje zbrkle a lehce hravá záď vám dovolí kromě volantu zčásti zapojit do řízení i plynový pedál.

Při tom všem je zajímavé, že kvalitu jízdy neruší ani příplatkové sedmnáctky balíčku FR. Na díře zvíci Bruntálu vám zavěšení nepoděkuje a karoserii za to zhusta namlátí, většinu nerovností, prohlubní a spár však spolkne v poklidu a bez odmlouvání nebo narušení stability karoserie.

Verdikt

Pokud o Seatu Toledo navzdory výše zmíněnému pořád přemýšlíte jako o levném autě a není v tom ani špetka pozitivních konotací, měl bych se asi ptát, proč se ve čtení pokračovali až sem. Jestli připouštíte zvědavost, možná byste jej měli zkusit.

Poněkud složitěji může vypadat hledání odpovědi na otázku, proč si pořizovat Toledo, když můžete mít v závislosti na výbavě a motorizaci levnější Škodu Rapid, věda v tom ale není. V případě, že počítáte každou korunu, řiďte se tabulkami, sám bych dal ale raději přednost méně okoukanému a subjektivně i lépe vypadajícímu modelu a tím je bezpochyby Toledo.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Co v něm získáte, už asi víte, nedá mi to ale jednou větou nezopakovat. Prostorný, úsporný, svižný a dobře ovladatelný vůz, proti kterému mluví pár tvrdších plastů. Netvrdím, že se musíme shodnout, mně to ale jako špatná volba nepřipadá.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonatural 95
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Kompresní poměr10,5:1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 75,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením - 288 mm
Brzdy vzadukotoučové - 230 mm
Pneumatiky vpředu215/40 R17
Pneumatiky vzadu215/40 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)81/100 v 5600
Točivý moment (Nm)175 při 1400 - 4000
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4482
Šířka (mm)1703
Výška (mm)1461
Rozvor náprav (mm)2602
Provozní hmotnost (kg)1176
Celková hmotnost (kg)1636
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)590
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1100
Zavazadlový prostor (l)550-1490
Ceny
Základní cena modelu291 900 Kč (Toledo 1.2 TSI Basis 90 k)
Základní cena test. verze362 900 Kč (Toledo 1.2 TSI Reference 110 k)
21.4.2016 4:45| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist