Renault Koleos 2.0 Energy dCi 175 4×4 X-Tronic: Kolosální zlepšení?

Renault Koleos prošel v druhé generaci radikální změnou k lepšímu. Jak funguje v nejvyšší specifikaci Initiale Paris s vrcholnou technikou oproti svojí konkurenci?
titulka-47-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

První generace Koleosu si vysloužila pověst tragického vozidla. Aniž bych se chtěl někoho dotknout, naštěstí jsem neměl tu čest usednout za volant. Dobové testy i zkušenosti kolegů ovšem hovoří vesměs shodně. Koleos vypadal ošklivě, nejezdil zrovna dobře a v konkurenci tehdejších SUV absolutně propadal. Jenže časy se mění a francouzská automobilka se od té doby zásadně posunula. Mimo jiné tím, že nepropůjčuje svoje logo dubiózním automobilům od výrobce mobilních telefonů.

Nový Renault Koleos už na první pohled vypadá jako lepší auto. Bachraté a nesourodé tvary s velmi jasným asijským vlivem nahradil střízlivý francouzský design, který působí sebevědomě, důstojně a elegantně. Typické detaily jako denní svícení v podobě velkých písmen C nebo široce protáhlých zadních světel jasně potvrzují příslušnost k Renaultu a zdatně maskují souvislost s Nissanem X-Trail, jehož techniku Koleos využívá.

Interiér

Interiér navozuje příjemně elegantní atmosféru a minimálně opticky působí celkem luxusně. Velká kožená křesla jsou pohodlná i na delších cestách, nejvyšší výbava Initiale Paris přináší jejich vyhřívání i odvětrávání, audiosystém Bose hraje pěkně a volant s perforací se hezky objímá. Design palubní desky kopíruje zavedenou koncepci s digitálním přístrojovým štítem a rozměrným vertikálním displejem multimédií, nudu však rozhání místy drobné kovové detaily a pořádná madla na středovém tunelu, která vám mají dodat pocit, že se Koleos neztratí ani v terénu. Oproti jiným SUV to je částečně pravda.

Vesměs se dotýkáte příjemných materiálů a i zpracování působí kvalitně, celistvě, bytelně, nikoliv chatrně. Ačkoliv několik nedokonalostí postřehnete – třeba řidičova sedačka neustále povrzávala o středový tunel a pohyb některých tlačítek a ovladačů je trochu laciný. Dlouhodobě mám také jisté výhrady k nepříliš intuitivnímu dotykovému ovládání a logice nabídky, která má odrážet moderní trendy ve spotřební elektronice, jenže ovládání podobné tabletu v autě prostě nefunguje. Co do praktičnosti však není Koleosu co vytknout, na svoje rozměry je prostorný akorát.

Pohon & spotřeba

Oproti X-Trailu pracují pod kapotou Koleosu výhradně turbodiesely – šestnáctistovka o výkonu 130 koní, nebo dvoulitr se 175 koňmi. Silnější motor rozděluje točivý moment vždy na všechna čtyři kola, a to buď skrze šestistupňový manuál, nebo bezstupňový automat. CVT nabízí i režim sedmi manuálně volitelných virtuálních stupňů, v praxi ovšem nejlépe pracuje v samočinném módu – jemně a přirozeně, kdy oproti jiným obdobným převodovkám postrádá typicky otravný způsob práce. Místo zběsilého vytáčení motoru do maxima dostupného výkonu se naopak snaží simulovat řazení jednotlivých převodů. Až na častější prokluz hydroměniče v nízkých otáčkách vlastně práci CVT jednoznačně nepoznáte.

Jednu drobnou chybu ovšem převodovka přece jenom má – v nízkých rychlostech, typicky kolem 80 km/h, zbytečně jede na „nižší převod“, ačkoliv by motor klidně zvládl těžší převod. Motor navíc zdatně odolává typickému neduhu bezstupňových převodovek – totiž okrádání o výkon. Dvoulitr se může pyšnit slušným výkonem, který velikosti auta s přehledem dostačuje i v momentech, kdy to nejvíce potřebujete – typicky při předjíždění nebo připojování do pruhu. Nezvládá však rychlé starty z místa – na pokyn pedálem přijde adekvátní odpověď až za několik dlouhých sekund. A příliš nepotěší spotřebou paliva. Městský provoz si řekne minimálně o devět litrů, naopak ustáleným volným tempem mimo město se dostanete na sedm litrů. Dálniční cestování lehce nad zákonným limitem při 150 km/h znamená 9,5 l/100 km.

Ovladatelnost

Koleos jezdí podobně jako jakékoliv dnešní velké SUV. Na jednu stranu se snaží dosáhnout vysokého cestovního komfortu, na druhou stranu ovšem bojuje s vyšší hmotností a větší stavbou karoserie, kterou musí v zatáčkách nějak umírnit. A tak přirozeně dochází ke kompromisu. Renaultu se celkem podařilo trefit se přesně někam mezi, ale nikoliv bez problémů.

Podvozek zajišťuje příjemný komfort na hladké silnici, kde se plavně pohupuje a je schopný vás téměř uspat, jakmile se ovšem setká s rozbitým asfaltem, přestane plnit svoji doposud dobře odehranou roli. Nerovnosti prostě nedokáže filtrovat a veškerý lomoz a bouchání nepříjemně prochází až do kabiny bez většího tlumení. Na nerovnostech působí podvozek velmi chatrně. Druhou roli, tedy zatáčky, zvládá podvozek zdatně. Nečekejte žádného sportovce, ale na bezpečnou, jistou a nezáludnou ovladatelnost se však můžete spolehnout.

Verdikt

Renault Koleos učinil ve druhé generaci ohromný krok kupředu. Posměšky sklízející design nahradila elegantní a důstojná vizáž, uvnitř působí na úrovni, ačkoliv bez dílčích chybiček se to neobejde a nabízí slušnou techniku v podobě silného dvoulitrového turbodieselu s neotravným bezstupňovým automatem a celkem schopným pohonem 4×4, který zvládne víc než ostatní našňořená SUV.

Ovládá se příjemně, zatáčí schopně a konejší výborným komfortem, pokud nenarazíte na rozbitou silnici. Prostě úplně normální vůz odpovídající dnešní době. A to je asi největší slabina nového Koleosu – vlastně ničím pořádně nezaujme. Ostatně SUV vás neposadí na zadek žádné. Takže vlastně všechno v pořádku…

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,6
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 995
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkabezstupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/55 R19
Pneumatiky vzadu225/55 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)128 / 175 v 3 750
Točivý moment (Nm)380 v 2 000
Výkon/hmotnost (k/t)104
Nejvyšší rychlost (km/h)201
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 5,7 / 5,8
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 673
Šířka (mm)1 843
Výška (mm)1 678
Rozvor náprav (mm)2 705
Provozní hmotnost (kg)1 822
Celková hmotnost (kg)2 301
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1 650
Zavazadlový prostor (l)498 / 1 706
Ceny
Základní cena modelu699 900,- (1.6 Energy dCi 130k Zen)
Základní cena test. verze849 900,- (2.0 Energy dCi 175k Intens)
Cena testovaného vozu979 900,- (2.0 Energy dCi 175k Initiale Paris)
21.3.2018 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist