Renault Alaskan 2.3 Energy dCi 190: Drsný elegán

Renault využil svého aliančního spojení s Nissanem a vypůjčil si legendární japonský pracovní stroj. Liší se však Alaskan od Navary něčím zásadním, kvůli čemu budete raději chtít francouzský pick-up?
titulka-68-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

V našich končinách nejsou užitková vozidla s otevřenou korbou zrovna dvakrát populární, na rozdíl třeba od USA, kde tvoří nedílnou součást americké ekonomiky. Vždyť třeba Ford F-150 je dlouhodobě jedním z nejprodávanějších automobilů světa vůbec. Přesto evropské automobilky poslední dobou rozšiřují svoje portofolio právě i o tento druh auta, jelikož i Evropané začínají přičichat k americkému životnímu stylu.

Většina z evropských automobilek nevyrábí svůj vlastní pick-up, ale přebírá již existující, nejčastěji japonský produkt. Naposledy využil francouzský Renault svého aliančního spojení s Nissanem a stvořil model Alaskan. Tedy stvořil. Vlastně ho jednoduše celý převzal. Na první pohled poznáte nejen totožné proporce, ale celé díly. Až na přední partie je totiž Alaskan zcela totožný s dárcovskou Navarou. Musím však říct, že se mi líbí o něco více Alaskan kvůli troše francouzské elegance, která japonskému designu prostě chybí.

Uvnitř jsou změny ještě sporadičtější než zvenku. Kromě znaku na volantu je totiž všechno naprosto stejné s Navarou – dokonce volant samotný, kaplička přístrojů, palubní deska, multimediální systém, tlačítka, sedačky… zkrátka úplně všechno. Vadí to však něčemu? V zásadě nikoliv. Tlačítek na volantu je sice víc, ale jsou přehledná, ovladače na palubní desce taktéž a multimédia oproti francouzskému systému využívají fyzických tlačítek. Možná nemají nejkrásnější grafiku, ale nabídka je logická. V interiéru se zkrátka neztratíte.

Trochu zklame „plasťákové“ zpracování interiéru. Amarok nebo Ranger přece jenom nepůsobí tak lacině. Co do prostoru je vpředu všechno v pořádku a za volantem se usadíte celkem pohodlně, vzadu je to ovšem trochu horší. Krátká a plochá lavice unavuje hýždě, místa na kolena také není dost a kvůli střešnímu oknu  nezbývá mnoho prostoru na hlavu. Zato ložná plocha potěší. V základu nabízí jenom po hranu korby monstrózních 1 170 litrů objemu, s příplatkovým hard-topem, který s cenou 74 372 korun v peněžence docela pocítíte, potom ještě zvyšuje celkový objem. A přináší i trochu bezpečí pro váš cenný náklad.

Pod kapotou pracuje stejná paleta motorů Nissanu, tedy čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,3 litru ve dvou výkonových nastaveních – 160, resp. v tomto případě 190 koní. Převodovky jsou taktéž totožné, na výběr je šestistupňový manuál a konvenční sedmistupňový automat. Řadí trochu rozvážně, ale nikterak nezaostává a dokonale doplňuje charakter turbodieselu. Automat s sebou přináší ještě jednu výhodu – pokud nesnášíte stop/start systém, na rozdíl od manuálu vás tady obtěžovat nebude.

Motor se hbitě sbírá z nízkých otáček a víc jak dvoutunový kolos dokáže hodně slušně rozpohybovat. Zároveň nespořádá příliš mnoho paliva. Dokonce se můžete přiblížit poněkud optimistickým oficiálním údajům 8,7 l/100 km ve městě, 5,9 litru mimo město a 6,9 litru v kombinovaném cyklu. Městský provoz zvládnete při použití výpadovek kolem rovných devíti litrů, maximálně za deset, volným tempem za městem se vejdete do sedmi litrů. I díky tomu, že při 100 km/h udržuje motor na sedmičku pouhých 1 750 otáček.

Vysoká hmotnost, rámová konstrukce a balonové pneumatiky nejsou zrovna ideální ingredience pro řezání zatáček, Alaskan rozhodně nepůsobí nebezpečně. Naopak za jeho volantem se budete cítit velmi příjemně. Tužší řízení s hydraulickým posilovačem vás navrátí do starých časů, kdy volant k řidiči barvitě promlouval o situaci pod předními koly, pomalý převod vás ale ihned obere o přesné vedení stopy. Jako s každým pick-upem musíte před každou zatáčkou trochu přemýšlet a hlavně najíždět zdrženlivě.

Podvozek toho však snese poměrně hodně a zásadní problém nenastane ani při ostřejším průjezdu zatáčkou. Hlavní je na poměry pick-upů komfortní naladění podvozku, který sice prozrazuje svoji příbuznost s koňským povozem, takže neustále cítíte jemné otřesy a vibrování, přes nerovnosti však můžete doslova přelétávat. V terénu se potom díky poctivé výbavě sestávající z přepínatelné čtyřkolky, redukční převodovky a uzávěrky zadního diferenciálu (příplatek 17 000 korun bez DPH) rozhodně neztratí.

Našňořené vizáži navzdory tohle auto rozhodně není žádná měkkota, ale poctivý pracovní pick-up, který odveze cokoliv a hlavně kamkoliv. Rozhodně boduje elegantním vzhledem, schopnostmi v terénu a silným motorem s příjemným automatem, naopak trochu zklame nepříliš krásný vnitřek a menší místo na zadních sedadlech. Sečteno a podtrženo: Na svoji konkurenci však dýchá hodně nepříjemně.

Ranger možná nabídne naftový pětiválec a Amarok dokonce šestiválec, v obou případech minimálně se třemi litry objemu, Alaskan ovšem výkonově ztrácí jenom zanedbatelně a navíc potěší příznivou spotřebou. Renaultu se zkrátka tenhle obchod s Nissanem nanejvýš vyplatil, jelikož dostal už takhle velmi povedený pick-up, který jenom učinil, alespoň mým pohledem, trochu hezčím. A ještě se pěkně jmenuje…

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,8
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2 298
Kompresní poměr15,4 : 1
Vrtání x zdvih (mm)85,0 x 101,3
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři + uzávěrka zadního diferenciálu
Podvozek
Vpředudvojité lichoběžníky
Vzaduvíceprvková náprava
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 296 mm
Brzdy vzadububnové, 295 mm
Pneumatiky vpředu255/60 R18
Pneumatiky vzadu255/60 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140 / 190 v 3 750
Točivý moment (Nm)450 v 1 500 - 2 500
Výkon/hmotnost (k/t)91
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)8,7 / 5,9 / 6,9
Objem nádrže (l)73
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5 399
Šířka (mm)1 850
Výška (mm)1 810
Rozvor náprav (mm)3 150
Provozní hmotnost (kg)2 086
Celková hmotnost (kg)3 035
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3 500
Zavazadlový prostor (l)1 170 / neuvedeno
Ceny
Základní cena modelu892 859,- (2.3 Energy dCi 160 4x4 Life)
Základní cena test. verze953 359,- (2.3 Energy dCi 190 4x4 Zen)
Cena testovaného vozu1 004 179,- (2.3 Energy dCi 190 4x4 AT Zen)
19.3.2019 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist