Nissan GT-R jak ho asi neznáte, rozebraný na součástky

Japonské kupé je rychlé, velmi rychlé, rychlejší než mnohem dražší supersporty s ušlechtilým rodokmenem. Z čeho konkrétně jeho schopnosti vycházejí?

Godzilla, přezdívka, kterou si Nissan GT-R vysloužil díky svým fenomenálnímu výkonu, dravosti a neutuchající síle a schopnosti jet rychle za každých podmínek na jakémkoli povrchu. Jenže, v čem je skutečně kouzlo GT-R, co přesně ukrývá legendární Nissan s přezdívkou po zmutovaném prehistorickém ještěrovi pod kapotou Díky unikátní sérii fotek se můžeme podívat na jednotlivé komponenty, ze kterých je japonské kupé poskládané, od motoru, kola, až třeba k podvozku.

Začneme motorem. Benzínový přeplňovaný vidlicový šestiválec má objem 3799 cm3, výkon 550 koní v 4500 až 6000 otáčkách za minutu a točivý moment tak mocný, že jej automobilka raději na svých oficiální stránkách neuvádí…? Aktuální modelový rok, motor pro 2013, má vzhledem k minulosti větší, výkonnější a rychlejší vstřikovače, které zajišťují lepší odezvu motoru ve středních a vyšších otáčkách. Na turbodmychadle pracuje nový výpustný ventil, který brání rychlému poklesu plnicího tlaku, něco jako sériové ALS. A modifikovaný regulátor průtoku oleje ve vaně stabilizuje tlak mazací kapaliny a zajišťuje pokles tření při vyšším zatížení pohonné jednotky. Pár čísel ohledně výkonu, z nuly na stokilometrovou rychlost to trvá Nissanu GT-R 2,7 sekundy, je tedy o desetinu sekundy lepší než předchozí modelový rok a Nordschleife zvládl za 7 minut a 18,6 sekundy.

Síla motoru jde na všechna čtyři kola přes poloautomatickou převodovku s přepracovanými deflektory v olejové vaně, které nyní zvládají ještě větší zatížení. Rychlostí je ve skříni šest, plus dvě spojky, a čas potřebný ke změně rychlostního stupně je 0,15 sekundy. Uchladit a promazat takovýto složitý mechanismus není jen tak. I proto výrobce prémiových technických kapalin, Pentosin, vyvinul a vyrobil speciálně pro Nissan GT-R špičkový převodovkový olej Pentosin FF-L Racing, který dokáže takto vysoce namáhané komponenty převodovky mazat. Konec pohonného ústrojí pak tvoří speciálně laděný sportovní výfuk z titanu.

Co dál? Přeskočme interiér, který nás v tuto chvíli až tak nezajímá, nechme stranou všechny funkce palubního počítače s různými nastaveními, lunch controlem či diagnostikou zobrazovanou na displeji středové konzole. Nechme být sedačky s anatomickým tvarováním z uhlíkového kompozitu. Zmiňme jen v krátkosti výztuhy karoserie, speciální pevnostní prvky, odlehčené slitiny a speciální materiály, třeba zadní křídlo z karbonu. Nicméně nás zajímá více „mechanická“ technika.

Řídili jsme Mercedes-Benz SL63 AMG

Zobrazit všechny fotografie

Třeba podvozek, který spoléhá na asymetrické levopravé nastavení. Výška středu klopení zadní nápravy byla upravena tak, aby se zvýšila přilnavost při zatáčení. Jsou zde sportovní tlumiče, upravené vinuté pružiny, modifikovaný předního stabilizátor. Se změnami oproti minulému ročníku souvisí snížení těžiště. A s tím zase lepší ovladatelnost na limitu. Pokud jsme zmínili asymetrii, tak ta se týká třeba i uchycení, na předním zavěšení totiž jsou použity excentrické šrouby pro lepší odklon kol a lepší stabilitu v zatáčkách. U specifikace Track Edition, typické třeba vzduchovými kanály SpecV pro lepší chlazení brzd, pak podvozek vyvíjel na Severní smyčce Nürburgringu Toshio Suzuki, zkušební jezdec GT-R.

Co drží auto na silnici? Kola. Tedy přesněji řečeno pneumatiky, a pokud si představíte v reálu čtyři plošky a rozměru lidské dlaně, pak u Nissanu GT-R speciálně musí jít o velmi sofistikované obutí. Na evropském trhu je GT-R dodávané s ultra vysoce výkonnými pneumatikami Dunlop SP Sport 600 s technologií RunOnFlat o rozměrech 255/40 ZRF20 na přední nápravě a 285/35 ZRF20 vzadu. Pneumatiky musí umět přenést veškerou sílu motoru na asfalt, při běžných podmínkách, ale také v náročném prostředí chladného povrchu nebo naopak v horku i za deště. Pneumatiky jsou obuty na hliníkových ráfcích Rays.

Závěrem ještě pro úplnost cena, aktuálně se na českém trhu prodávají dvě verze, ta „základní“ GT-R Black Edition za 2585000 Kč anebo sportovněji, kruhověji zaměřená specifikace bez hlavových airbagů a zadních sedaček, Track Edition za 2845000 Kč. V galerii najdete velké množství fotek na řezy autem, detailně rozebrané komponenty, jednotlivé díly a součásti tak, jak zatím nebyly nikde prezentovány. A také tady máme (v pravém sloupci nahoře) video z dílny, ve které se ručně stavějí do Nissanu GT-R pohonné jednotky.

27.9.2013 1:47

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist