Na návštěvě v ikonické továrně Fiatu. Testovací dráhu na střeše Italové vyměnili za zahradu, výrobní linky za nákupní středisko, kouzlo zajímavé minulosti zůstalo

Svého času to bylo centrum výroby automobilky Fiat, dnes jde především o centrum obchodní, jsou zde také hotely, kino nebo škola a (naštěstí již zavřené) očkovací centrum. Celý objekt bývalé továrny Lingotto má ale zajímavou architekturu, díky které je zde historie spojená s automobily jasně patrná dodnes. Přestože se z testovací dráhy před časem stala zahrada.
fiat-lingotto-06-1100x618.jpgCelá galerie 29 Zdroj: Dittrich Lukáš

Turín je město pevně spojené s automobilovou minulostí. Jistě ne náhodou ve zdejším národním muzeu automobilů najdete část expozice pojmenovanou jako „Autorino“. Kromě jiných tady začínal také Fiat, původně v menší továrně na adrese Via Gabriele Chiabrera 20. Tento objekt stojí dodnes a je v něm muzeum Centro Storico Fiat, které je ale v současnosti dočasně uzavřené.

Vzhledem k tomu, že v roce 1900 italská automobilka začínala s necelými dvěma tisíci zaměstnanců a v roce 1915 jich měla bezmála deset tisíc, bylo jasné, že stávající výrobní kapacity nestačí a je nutné postavit něco nového. A tak padlo rozhodnutí o výstavbě moderního výrobního závodu podle vzoru amerického Fordu. Tady začíná příběh ikonické továrny Lingotto, která přežila jak bombardování za druhé světové války, tak skutečnost, že se její koncepce poměrně brzy ukázala jako nepříliš vhodná. Na každý pád architektonicky zajímavý objekt stojí v Turíně do dnes a rozhodně stojí za návštěvu. Ostatně jako celý Turín.

Výroba, oprava, rekonstrukce

Lingotto navrhl jistý Giacomo Matté Trucco. Fiat vsadil na koncepci dvou zhruba půl kilometru dlouhých budov, které jsou vzájemně propojené. Stavět se začalo v roce 1916 a hotovo bylo v roce 1923. Bývalá turínská fabrika tak letos slaví sté výročí. Zajímavé je i to, že coby základ celé stavby posloužil vyztužený beton. V Itálii jde o jednu z vůbec prvních budov postavenou tímto způsobem.  Ikonickou se stala v průběhu času kromě jiného kvůli své testovací dráze umístěné na střeše. Celá koncepce Lingotta se ale ukázala jako nepříliš vhodná už ve 30. letech, protože omezovala další rozvoj. Výrobní linka „šla“ přes několik pater, jenže ty nejtěžší stroje musely být v každém případě umístěny dole. Uvnitř budovy je navíc každých šest metrů sloup, což také působilo komplikace. Fiat proto začal stavět další novou továrnu, a sice Mirafiori.

Závod Lingotto byl během druhé světové války terčem bombardování, takže po válce musel být opraven. Budova sice přežila, ale byla těžce poškozena. Přestože nebyla pro výrobu vyhovující, nedostatek výrobních kapacit byl důvodem, proč Fiat udržoval zdejší závod v chodu až do 80. let, kdy se tady vyráběla ještě Lancia Delta. Dnešní podobu dostala v průběhu dvanáctileté rekonstrukce, kterou měl na starost architekt Renzo Piano. Z výrobního centra se stalo centrum nejrůznějšího vyžití. Mezi budovami vznikla tropická zahrada, uvnitř kino, obchody, hotely a tak podobně.

Poslední velká změna přišla v roce 2021, kdy Fiat přebudoval střešní dráhu. Ta totiž navzdory všeobecné rekonstrukci a celkové proměně celého areálu zůstala ještě donedávna v původní podobě. Ještě v roce 2019, kdy jsme se byli v Lingottu podívat, byla jedna klopená zatáčka zavřená kvůli špatnému povrchu střechy a zbytek byla jen jedna velká plocha sloužící jako vyhlídka na město a k občasnému focení různých aut. Ať už automobilkou samotnou, nebo novináři. V rámci přeměny na zahradu sem Fiat nechal nainstalovat na 40 tisíc rostlin uspořádaných do 28 ostrovů. Dráha byla zúžena, ale díky opravě jsou dnes už funkční obě klopené zatáčky.

Jaké to v Lingottu dnes je? 

Zatímco před pár lety jste se na dráhu dostali ze zdejšího obchodního střediska výtahem zdarma (případně jste mohli využít i přístup přímo z hotelů), dnes už se za vstup na dráhu platí. Cena je ale spíše symbolická. Základní vstup na dráhu, které se dnes říká Pista 500, a do malinkatého muzea Casa 500 jsou dvě eura. Ačkoliv se to nezdá, procházka po střeše zabere poměrně hodně času. Nakonec celá dráha má něco přes jeden kilometr. Klopené zatáčky si návštěvníci mohou projít pouze po jejich vnitřní části vyznačené šedým pruhem. Lézt na horní kraj, ze kterého jsou samozřejmě super fotky, se nesmí. Každou zatáčku hlídá pracovník ostrahy.

Podívat se můžete také na rampu, po které se i dnes dá dojet na střechu autem. Na střeše jsou sice cedule, které zakazují přístup do prostor mimo plochu střechy, ale jak je v Itálii zvykem, ty zde prostě jen zůstaly. Podobu této rampy asi každý fanoušek dobře zná, protože fotky z tohoto místa najdete všude možně a často je používá i samotná automobilka. Je zde i jakési umělecké dílo v podobě rozsypaného červeného prášku a hrající hudby. Druhou rampu si můžete projít na protilehlé straně objektu, aniž by bylo nutné cokoliv platit, protože je přímou součástí obchodního centra.

Samotná Casa 500 je prostor s menší expozicí věnované Fiatu 500, ale také jiným italským předmětům. Právě sem přijedete výtahem z obchodního centra. Je zde nová restaurace, takže je možné přímo na střeše posedět, což dříve dost dobře nešlo. Za příplatek dalších několika eur lze ještě vyjet do galerie ukryté v jednom ze dvou velmi futuristických objektů čnících nad střechou.

Lingotto je mimořádně zajímavé místo nejen pro automobilové nadšence. Ze střechy je parádní výhled na Turín a také architektura stojí za pozornost. Navíc kousek od Lingotta je Museo dell’automobili Torino s obrovskou sbírkou aut různých značek mapujících celou historii od prapůvodních počátků až do moderní éry. A když už v Turíně budete, pak si nezapomeňte rezervovat návštěvu v muzeu FCA Heritage. To leží v areálu továrny Mirafiori, která je stále v provozu. Proto je nutné udělat rezervaci předem, jen tak na blind vás tam nikdo nepustí.

Jak to dnes v Lingottu vypadá, na to se můžete podívat v přiložené galerii, kterou jsme pořídili během naší nedávné návštěvy tohoto ikonického místa:

5.7.2023 7:46| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Tiskový servis Fiat
Více o tématu: automobilyFiatLancia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist