Mercedes-Benz A 180 d: Kámoš na pokec

Povídáte si za volantem rádi pro sebe? Už si nemusíte připadat jako naprostý blázen, od teď si totiž můžete popovídat přímo s vaším autem.
img_4178-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

Jako dítě, které vyrůstalo na seriálu Knight Rider, jsem vždycky toužil po autě, které umí samo jezdit, skákat přes překážky a logicky mluvit. Michael Knight byl můj hrdina, ne snad kvůli jeho chlupaté hrudi, ale záviděl jsem mu jeho hodinky. Dnes jsou autonomní vozidla stále ještě sci-fi, skákat asi také nikdy nebudou, tak snad s nimi budeme moci alespoň pokecat. S novým Mercedesem třídy A můžete. A dokonce vás poslechne, což v případě hlasového ovládání dnes stále ještě nebývá pravidlem.

Všechno začíná frází „Můj Mercedesi“, která zastupuje funkci tradičního tlačítka pro zahájení hlasového povelu (tlačítko na volantu stále je). Fráze je to podivná, nicméně ze zkušenosti funguje i oslovení jenom „Mercedesi“, které jsem používal nejčastěji. Automobilka už naštěstí přislíbila, že pracuje na vylepšení, které nabídne možnost zvolit si vlastní oslovení. Jestli budou fungovat i mírně nestandardní oslovení jako třeba „Hej, kámo!“, na to si budeme muset ještě chvíli počkat.

Zásadní rozdíl oproti jiným systémům hlasového ovládání spočívá v tom, že autu nemusíte říkat několik předem nadefinovaných frází, které si musíte pamatovat, ale můžete na něj mluvit normálně. Stále ale musíte mluvit trochu jednoduše jako na malé dítě, povel „naviguj na Václavské náměstí 10, Praha“ zvládne na jedničku. A takhle si můžete vyžádat třeba předpověď počasí nebo nadiktovat SMS. Dojem z toho, že si s autem skutečně povídáte, je téměř dokonalý.

Hlasové ovládání jsem používal často nejen proto, že funguje obstojně, ale i z důvodu, že mi nové ovládání multimediálního systému nepřešlo vůbec do krve. Nabídka je přehlednější, ale samotné ovládání pomocí dotykové plochy, která nahradila původní kombinaci otočného ovladače a menší dotykové plochy, je zkrátka stále nepřesné. Místo aby se Mercedes přiblížil etalonu v podobě iDrive od BMW, je spíš na dostřel nepříliš povedenému ovládání Lexusů.

Nepomůže ani ovládání multimédií z volantu pomocí malé dotykové plošky pod pravým palcem. Ovládat multimédia pomocí prstu, aniž by řidič musel sundat ruku z volantu, je chvályhodný nápad, ale provedení už pokulhává. Dotyková ploška totiž řidiči neposkytuje takovou přesnost, jakou nabízí fyzické kolečko v dlani na středovém tunelu, a hodně odvádí pozornost, protože se musíte soustředit, abyste se správně trefili kurzorem.

Tohle je výtka všem mercedesům, nejen novému Áčku. Alespoň že pravý displej multimédií je dotykový, takže třeba adresu do navigace naklikáte snadno, ale s výborně funkčními hlasovými povely je to vlastně zbytečné. Hodně zajímavým prvkem je virtuální realita promítaná do navigace. Jakmile přijedete na křižovatku, na displeji se zapne obraz z přední kamery, do nějž se promítají navigační šipky, název ulice nebo číslo popisné. Působí to velmi efektně.

Jinak kabině nového Áčka nelze příliš co vytknout. Po designové stránce je to pastva pro oči. Dvojice širokých displejů vypadá nádherně, výdechy ventilace působí solidně a jejich noční podsvícení je pomyslnou třešničkou na dortu. Proti kvalitě zpracování také nemohu říct křivého slova, snad jen proti novým páčkám pod volantem, které působí laciněji. Za volantem se ovšem velmi dobře sedí, sedačky jsou pohodlné a prostoru je uvnitř dostatek. Áčko rozhodně působí vzdušněji než poněkud stísněná kabina BMW řady 1.

Pod označením motorizace 180 d se skrývá naftový čtyřválec od Renaultu, který z objemu 1,5 litru vydoluje 116 koní a 260 Nm. Hodnoty to nejsou nijak světoborné, nicméně pro běžnou jízdu úplně stačí. Předjíždění si musíte dvakrát rozmyslet, nicméně i německé dálniční tempo okolo 180 km/h zvládá s grácií a hlavně v tichosti. U čerpací stanice potom budete vyloženě jásat. Městský provoz znamená spotřebu kolem šesti litrů, maximální dálniční nasazení potom do sedmi.

Nové Áčko se také velmi dobře ovládá. Od řízení nečekejte žádnou velkou zpětnou vazbu, spíš na dnešní dobu klasicky přeposilovaný dojem, zato však velmi přesné vedení stopy. Celkově to funguje, zkrátka se za volantem nijak zásadně nepobavíte, ale zároveň se netrápíte. Pochvalu si zaslouží i podvozek, který výborně kombinuje solidní přilnavost, neutrální vyvážení a hlavně velmi dobře tlumený komfort i na relativně velkých 18″ kolech.

Mercedes třídy A se povedl i v naprosto obyčejné verzi 180 d, která sice neoplývá dynamikou, potěší ale skvělou spotřebou paliva. Především je nové Áčko nabité moderními technologiemi, které byste pomalu nečekali ve vlajkové lodi, natož u vstupního modelu, a i jako základ nabídky zanechá v posádce dojem luxusu. Za ten si Mercedes nechá slušně zaplatit, vždyť tohle konkrétní auto stálo téměř milion, ale tak už to prostě chodí.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 461
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/45 R18
Pneumatiky vzadu225/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)85 / 116 v 4 000
Točivý moment (Nm)260 v 1 750 - 2 500
Výkon/hmotnost (k/t)80
Nejvyšší rychlost (km/h)202
Spotřeba paliva (l/100 km)4,5 / 3,9 / 4,1
Objem nádrže (l)43
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 419
Šířka (mm)1 795
Výška (mm)1 440
Rozvor náprav (mm)2 729
Provozní hmotnost (kg)1 445
Celková hmotnost (kg)1 935
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)720
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1 400
Zavazadlový prostor (l)370 / neuvedeno
Ceny
Základní cena modelu629 200,- (A 160)
Základní cena test. verze721 160,- (A 180 d)
Cena testovaného vozu940 819,- (A 180 d + přípl.)
5.12.2018 2:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist