Test Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ Kupé: Panelák na steroidech

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ kupé je auto z kategorie, která je sama o sobě úplně obskurní – zvýšené čtyřdveřové kupé, má nehorázný výkon i točivý moment, nepřeslechnutelný zvuk, překvapivě jisté chování a k tomu dokáže kolem sebe šířit nepokornou aroganci způsobem, který by dostal i zarytého introverta.
img_9116-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.2

Já úplně introvert nejsem a ve věci preferencí aut mám celkem jasno. Porsche Cayman, Subaru Impreza STI, hot-hatche jako Renault Mégane R.S., pak Ford Focus 1. generace… všechno řidičská auta, hlavně s manuální převodovkou, bez tun železa navíc a se sedadlem v přízemí. GLC není ani lehké auto, ani nízké a o manuální převodovce určitě v průběhu vývoje neuvažoval vůbec nikdo. Přesto není špatně ovladatelné a už vůbec ne nudné.

Když máte 510 koní, 700 Nm (aktuálně podávané hodnoty si lze nechat zobrazovat na středovém displeji), zadní samosvorný diferenciál a stabilizaci, kterou stačí držet pár sekund a úplně se vypne, nemůžete se nebavit. Opravdu jsem byl překvapený, jak je podvozek naladěný čitelně pro rychlé průjezdy zatáček na hranici přilnavosti i za ní. Vlastně stačí v zatáčce jen rozumně přidat a efektní ustřelení zadní nápravy se dostaví tak nějak samo. Když k tomu ještě doplním zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s (u modelu S, existuje i slabá verze, která má „ubohých“ 476 koní), jsme v revíru opravdu rychlých aut. Jak vidíte, pro převoz čtyř lidí má motorizace 63 AMG(S) síly dost.

V ostrých zatáčkách GLC působí živěji než takové Céčko. Naopak mě překvapilo nastavení stabilizace, kdy funguje jako hlavní vypínač – prostě na pár sekund odpojí motor. Nevím, jestli se u Mercedesu bojí převrácení (což všichni, kdo jsme viděli slavné video s GLE kupé na střeše na kruhovém objezdu, chápeme), a proto stabilizace zasahuje tak přehnaně, ale přitom, když ji vypnete, zjistíte, že limity auta jsou úplně jinde. Jízdní vlastnosti nebo ještě lépe pocit sžití se s autem jsou jedním z překvapení týdne stráveného s GLC kupé. Auto maskuje rychlost, kterou jede, stejně jako dost vysokou hmotnost i těžiště. Zvuk čtyřlitrového osmiválce se opravdu nedá přeslechnout, navzdory tlumení turbodmychadly, v autě je dostupný pořád a je to dominantní vjem, ale nikdy, opravdu nikdy mi nepřišel otravný. I s otevřeným výfukem vevnitř slyšíte přesně tu hlasitost (a cítíte vibrace), abyste si mohli užívat prožitek z typicky hrubého zvuku osmiválce tak, jak to umí jenom Mercedes.

Ke standardním jízdním režimům u Mercedesu (Eco, Comfort, Sport a Individual) přibyly další dva – Sport Plus a Race. A posledně jmenovaný je pěkně ostrý. Nastaví odezvu plynového pedálu na okamžitou, podvozek na nejtvrdší (ale ne prkenný), stabilizaci na Sport (což ale znamená, že vám dovolí si trochu víc hodit zadkem, ale pak vám radost utne stejně nekompromisně) a řazení na manuální, kde každé přeřazení je tak akorát drsné a opravdu rychlé.

„Běžný“ řidič – pokud vůbec můžeme uvažovat, že někdo běžný si koupí takovou bestii – by asi jezdil v režimu Comfort. Ten funguje obstojně až na odezvu devítistupňového automatu. A pokud máte zlozvyk jako já vložit si telefon do nejbližšího vhodného prostoru – což je u Mercedesu místo před ovladači infotainmentu, které lze zavřít, motorizace 63 AMG vás jej zbaví. Při jedné akceleraci se telefon vymrštil, proletěl mezi mou sedačkou a středovým tunelem a skončil před zadní sedačkou na zemi.

Interiér je klasický Mercedes – jedná se o verzi bez dotykových plošek na volantu a s páčkou tempomatu vlevo pod volantem – středový displej nemá na rozdíl od třídy E a S rozměr kina, ale opravdu jen displeje. Ovládání je také klasika. Co je před řidičem, to se nastavuje na volantu, ostatní v rámci infotainmentu. Což znamená velké kolečko, které funguje i jako joystick, obklopené řadou tlačítek. Novinka je, že kolečko se netočí donekonečna, ale když dorolujete na konec menu, zamkne se a dál nemůžete. Je to drobnost, ale příjemná.

Jedna z věcí, která může být zobrazena před řidičem, je spotřeba. A tu vidět nechcete. Auto jsem přebíral s dlouhodobou hodnotou 20 litrů a se stejnou i vracel. Při normální jízdě po městě jsem večer končil přesně s tímto číslem. Když jsem se opravdu snažil, viděl jsem na okamžik i 15 l/100 km. Pokud by někdo dokázal jet plynule rychlostí 90 km/h bez jediného prudkého přidání plynu, dokázal by spotřebu stlačit i pod deset litrů.

Přední sedadla mají obstojné boční vedení díky zesíleným bočnicím opěráku, zadní sedadla jsou plošší, ale zase je můžete (dělené na tři části) sklopit a udělat z GLC Kupé aspoň trochu praktickou věc. Pokud někdo zvažuje koupi pro převoz čtyř dospělých, dva musejí být menšího vzrůstu. Střecha se přece jen vzadu znatelně svažuje. A vedle bezchybného zvuku motoru si mohou dopřávat i poslechu špičkové aparatury Burmester.

Mně osobně se GLE Kupé, které bylo první odpovědí Mercedesu na BMW X6, vůbec nelíbilo a nelíbí doteď. GLC Kupé je podobné, ale je menší a v podstatě ze všech stran vypadá méně nabubřele. Proti základnímu GLC je kupé delší a nižší a vzhledu to pomohlo. Celkově působí tak jemněji a tuším, že Mercedes dobře cílí hlavně na řidičky. A důležitá věc je, že poměrově auto zůstalo v pořádku. Odstrašující příklad nabízí Mercedes, kde nejdřív vytvořili nesmírně elegantní shooting brake z modelu CLS, a když se o to samé pokusili s třídou A, výsledkem je auto připomínající ponorku.

Mercedes-AMG GLC 63 Kupé je dost kontroverzní auto samo o sobě, natož ve vrcholném provedení s výkonem větším, než má třeba Porsche 911 GT3 RS. Přesto musím uznat, že Mercedes udělal všechno pro to, aby řidič byl spokojený při jakémkoli stylu jízdy a jakkoli dlouhé cestě. Fyzikální zákony samozřejmě platí i zde, jízda samotná je sice popírá, ale spotřeba benzinu už ne. Všichni ovšem chápeme, že spotřebu u Meredesu s logem 63 AMG budou řešit ostatní, ne majitel. Zároveň ale tuším, že vzhledem k jasnému cílení na řidičky, bude GLC kupé s tímto označením prodáno naprosté minimum a o to bude vzácnější jej potkat na silnici. A to je velká škoda.

23.1.2019 10:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist