Jaguar Advanced Lightweight Coupe

První ukázka toho, jak bude vypadat příští generace XK. Jaguar jasně říká, že to s novým směrem myslí naprosto vážně.

Název Advanced Ligtweight Coupe (vyspělé lehké kupé) je popisnější, než by se na první pohled mohlo zdát, protože tohle auto je mezi klasickými kupátky Jaguaru opravdu novou a s napětím očekávanou kapitolou. Proti stávající řadě XK v podstatě nikdo nic nemá, ale vzhledem k pokrokům u konkurence v podobě Mercedesu SL nebo BMW 6 jí lze rok od roku stále důrazněji označovat jako nositele tradičních hodnot Gran Turismo, ale nic víc. S tím se ale Jaguar se svou historií sportovních a rychlých aut nemůže spokojit a vyspělost je proto u nového konceptu jedním z klíčových termínů.

Dalším nosným tématem je lehkost konstrukce, která se pozitivně podepíše na všech dynamických parametrech jízdy a jízdních výkonů. Koncept AL-C, jak ho ve zkratce Jaguar nazývá, má značce navrátit konkurenceschopnost i v těchto veledůležitých kritériích. Z toho důvodu přebírá po nové generaci sedanu XJ celohliníkovou konstrukci, s jejíž pomocí je karosérie AL-C o 40% lehčí a 60% pevnější než u ocelového XK.

S tím souvisejí i avizované výkony příští generace XK, které by se měly pohybovat kolem 5 sekund ve zrychlení z nuly na sto a v nejvyšší rychlosti až kolem 290 km/h.

Velkou změnou viditelnou na každém coulu AL-C je mnohem agresivnější, splývavější a celkově sportovnější tvar, vycházející částečně z odkazu původního modelu XJ6 ze šedesátých let a zčásti i z několika novodobých konceptů Jaguaru z poslední doby. Ian Callum, šéfdesigner Jaguaru, se ve spojitosti se svým novým počinem vyznává z dlouholetého obdivu k prvnímu XJ6, jehož tvary ho podle jeho slov navedly na správnou cestu v budoucí kariéře a který podle něj definitivně ustanovil základní pravidla pro silový postoj na silnici, dramatický poměr mezi velikostí kol a jejich pozice v karosérii a také jedinečně shrnul výrazové prostředky Jaguaru na čtyřicet let dopředu. Jaguar má být vždy elegantní, silný a rychlý a tomu se přizpůsobují i objemy karosérie AL-C, které jsou pouze takové, aby pokryly techniku skrytou pod nimi; vyboulenější silueta není třeba, u sportovního auta je podle Jaguaru dokonce přímo nežádoucí.

Interiér ve stylu 2+2 je modernizovaný, ale v podstatě stále pamatuje na tradice, i když je aktualizuje novými technologiemi. Středový dotykový displej je k dostání u Jaguaru už dnes, ale k němu podle všeho přibude další digitální obrazovka mezi ciferníky na přístrojové desce.

Šestistupňová převodovka je sice automatická, ale poprvé v Jaguaru se objevuje s funkcí řazení pod volantem. Pádla jsou navíc umístěny přímo na volantu a ne na sloupku řízení, a i když jde v případě AL-C o koncept, není důvod se domnívat, že by bylo řešení interiéru nebo způsob řazení v chystané sériové verzi odlišné. To samé platí i pro interiér, který je sice zpracovaný ve vysokém standardu příslušícímu autosalonovým studiím, ale který na druhou stranu nijak nevybočuje z toho, co by mohli zákazníci od Jaguaru v příštím roce očekávat.

Z vnějších tvarů se u sériového XK určitě objeví nová zmenšená a zároveň průbojnější čelní maska, protažené světlomety, splývavější a nižší tvar karosérie a ve verzi s kompresorem možná i průduchy za předními koly. Pokud jde o středové umístění koncovek výfuku, s jejich případným uvedením do výroby se zatím musíme nechat překvapit.

redakce autoweb.cz

17.1.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist