Citroën C4 Picasso: Vše pro rodinu

Definice ideálního rodinného auta je zcela jiná, než definice ostatních osobních automobilů. Spíše než na řidiči totiž záleží na cestujících na zadních sedačkách, na dětech.

Názory žen a mužů na jednotlivé typy aut se mohou lišit a je to přirozené, nicméně dojde-li na otázku rodinného auta, obvykle se jak dámy, tak pánové shodnou na tom, že musí být robustní, praktické, prostorné a bezpečné. Citroën už řadu let nabízí svou alternativu rodinného vozu a podle dlouholetých zkušeností jsou vozy této francouzské značky s přízviskem Picasso ve své podstatě etalonem kategorie. Toto je nejnovější generace.

Citroën Grand C4 Picasso je velký, vysoký, dobře stavěný, nicméně stále elegantní, je úctyhodné, že i přes ryze praktické zaměření a velmi zřejmou potřebu prostornosti si automobil dokázal zachovat elegantní linie, vizuálně atraktivní prvky, žádoucí detaily. Vzhled je disciplínou, kterou lze hodnotit spíše subjektivně, než že by na ni platila nějaká obecná, snadno definovatelná pravidla, přesto ale Citroën zvládá oslovit svým designem publikum napříč nejrůznějšími vrstvami či generacemi. A je nepřehlédnutelný a nezaměnitelný, třeba i díky unikátním dvojitým předním světlometům.

Interiér

Mluvíme ale o rodině, a ta obvykle, jakkoli to právě tady a teď není aktuální, může upozaďovat pozornost na vnější vzhled a řeší vnitřek vozu. Sedmimístná koncepce nabízí skutečně blahobytnou možnost transportu rozvětvené rodiny, pokud by s autem chtěl jezdit kdokoli s menším osazenstvu či dokonce sám, velký, prostorný a prosvětlený interiér bude více než jen dostačujícím místem k životu.

Vzdušnost kabině dodává značné prosklení, včetně inteligentního řešení posunovacích panelů u přechodu čelního skla a střechy, díky kterým lze ještě více vnitřek vozu prosvětlit. Takových detailů má ale Picasso mnohem víc.

Tak například dvojité zpětné zrcátko, znáte od jiné automobilové značky? Pravděpodobně ne. Citroën má jak klasické zrcátko, kterým vidí řidič skrz auto a zadní sklo za vůz na jedoucí auta, ale hned vedle je další, panoramatické zrcadlo, kterým lze snadno monitorovat a kontrolovat, co se děje v kabině. Nešvar, kdy se řidič, obvykle ale řidička, která má za sebou kupu ratolestí, za jízdy otočí a přestane se věnovat řízení, tady nehrozí. Dobrá práce!

Přistoupíme-li na předpoklad, že za volantem je jak žena, matka, tak spolujezdec, dejme tomu otec, na předním sedadle si může jízdu parádně užívat. Teď už nemluvíme jen o výhledu do všech stran, jde o to, že sedadlo nabízí prvek, který z běžného sedadla udělá, řekněme, pohovku. Výsuvný taburet nabídne podporu nohou a pokud si opěradlo mírně položíte, kochat se, popřípadě lenošit či rovnou usnout, je za jízdy velmi snadné. Nastavení opěrky hlavy má tři úrovně, Citroën říká sedadlu Relax, a právem. Sedačky obecně jsou velmi pohodlné, vlastně celý interiér je vyveden v příjemných a kvalitních materiálech.

Je-li jízda pro spolujezdce odpočinkem, pak ani pro řidiče není přílišným utrpením, jsou zde bezpečnostní asistenti, kteří hlídají všechno možné, mrtvý úhel – tedy to, aby řidič nevjel do pruhu ve chvíli, kdy jej předjíždí jiný automobil, a další a další technologie, díky kterým je rodina v autě opravdu v bezpečí. Například adaptivní tempomat s funkcí stop, který udržuje optimální rychlost jízdy. Upozornění na nepozornost řidiče – systém nijak nepřebírá odpovědnost za řízení, ale upozorňuje, pokud by se řidič nevěnoval své práci za volantem. O aktivním sledováním mrtvého úhlu už padla zmínka, o aktivním varování před opuštěním jízdního pruhu ještě ne. A – stále ne na posledním místě, zmiňme třeba systém sledování a čtení dopravních značek. Už nikdy se nestane, že by vám unikla značka s omezenou rychlostí a vy jste pak za zatáčkou narazili na policejní hlídku s radarem.

Ovládání vozu je soustředěno do palubního displeje uprostřed přístrojové desky, ovládací prvky nese i multifunkční volant, takže se řidič za jízdy nerozptyluje hledáním správných ovladačů a věnuje se jen a jen řízení. Zoomování dvěma prsty na displeji je funkční, je zde 3D systém s aktuálním dopravním zpravodajstvím, pokud zabředneme více do chytrých technologií, a tak dále a tak dále, o tom, že je Citroën vybaven pro multimediální zábavu, netřeba snad ani hovořit.

Pohon

Pod kapotou Citroënu Grand C4 Picasso najdeme v kompletní nabídce benzínové a naftové motory, s objemem 1.6 nebo 2.0 litru. Diesel 1.6 BlueHDi nabízí výkon 120 koní, větší dvoulitr 2.0 Blue HDi pak dokonce 150 koní. Benzínový čtyřválec 1.6 THP pak dokýže rodinnému MPV udělat mocnou dynamiku díky výkonu 165 koní. Benzínový agregát je spřažen pouze s automatickou převodovkou, u naftových agregátů je pak volba automatu či manuálu.

Spotřeba

O kolik paliva si Citroën Grand C4 Picasso řekne? Záleží na volbě motoru. Pokud patříte mezi šetrnější řidiče, pak při jízdě s naftovou šestnáctistovkou a akcentem na spotřebu bude motor spalovat podle tabulek v průměru 4,0 l/100 km nafty.

Dvoulitr nabídne větší dynamiku, logicky tomu pak odpovídá vyšší spotřeba, podle tabulek se bavíme o průměrných 4,1 až 4,4 litrech nafty na 100 km v závislosti na výbavě a převodovce. Benzínový motor pak nutně srkne z nádrže nejvíce, odměnou za agilitu a nadšené jízdní tempo je apetit 6,4 až 6,5 l/100 km.

Ovladatelnost

V užším smyslu slova ovladatelnost se můžeme bavit o tom, že sedíme ve velkém autě s s tím souvisí i jeho ovládání, nicméně i tady výrobce myslel na to, jak život řidiči, zejména pokud řízení není jeho koníčkem, ale nutnou denní náplní, ulehčit. Třeba parkovacím asistentem. Při už tak velkorysém výhledu z auta do všech stran je parkování hračkou.

Za jízdy je příjemné točit volantem, automobil se projevuje jako ladný a plavný kočár, podvozek je příjemně měkký a poddajný, při volbě automatické převodovky pak řidič jen a pouze drží volant, nestará se o řazení, a kromě zatáčení nemusí vykazovat nijakou přílišnou aktivitu. Jízda je komfortní, snadná, ničím nerušená.

Ovládání v širším kontextu, třeba ohledně přístupu do vozu? Tak například do kufru, který má kapacitu 645 až 704 litrů se dostanete, aniž byste museli na cokoli sahat. Nepotřebujete hledat tlačítko na dveřích nebo klíčku, stačí zasunout nohu pod zadní nárazník a páté dveře se otevřou. Mimochodem při složení sedaček dostaneme rovnou plochu a uvezeme zavazadla dlouhá až 2,5 metru.

Verdikt

Už to zaznělo na začátku a teď se sluší to zopakovat. Citroën umí vyrábět velká rodinná auta, dokazuje to už roky a snadno dokládá zájmem zákazníků zaměřených na rodinu, komfort, bezpečí. Citroën Grand C4 Picasso ignoruje pro danou třídu nepatřičné atributy typu ostrého řízení, sportovní jízdy či tuhého nastavení vozu a akcentuje to, co k rodinnému automobilu patří, což je pohodlí, spotřeba a hlavně bezpečnost.

Tam, kde konkurence nabízí určitou uniformitu a MPV s jasnou vazbou na dodávky, Picasso jde vlastní cestou, kdy i přes příslušnost ke kategorii MPV nepůsobí hrubým a nepatřičným dojmem, ale naopak plynule navazuje na kompaktní modelové řady značky. Disponuje širokou škálou technologií, širokou škálou prvků komfortní výbavy, a to vše za velmi atraktivní cenu, kterou lze aktuálně snížit o 100.000 Kč ekologickým bonusem.

4.12.2017 7:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist