Třikrát Subaru: Ve městě, na silnici a v terénu

Jedna značka, dvě modelové řady, tři specifikace, čtyři hnaná kola. Navzdory značné podobnosti, anebo právě díky ní, se ukazují zásadní odlišnosti úzce příbuzných aut.

Můžeme začít prohlášením, že si Subaru rádo hraje s čísly, zavzpomínáme-li na Subaru Levorg, který byl optikou značky prezentován jako Subaru3, tedy jako automobil,který je kompetentní na poli zábavy, ale také práce a rodinného transportu s akcentem na bezpečí.

Teď je ve hře opět trojka, nicméně myšlenka je trochu jiná, nemáme zde jeden vůz univerzál, ale automobily tři. Byť, nutno přiznat, každý jeden umí obsáhnout široké spektrum schopností a popravdě při srovnání s konkurencí vynikne schopnost Subaru uspokojit potřeby právě ve jménu auta3. Ovšem tváří v tvář více či méně vzdáleným příbuzným identické modelové řady anebo modelové linie příbuzné se – jak doufáme, odhalí velmi jemné rozdíly.

A  tak tady máme Subaru Forester XT, tedy SUV, u kterého ono písmeno S v označení třídy skutečně znamená sportovní. Jde o verzi s pohonem všech kol (jak jinak u Subaru), automatickou bezstupňovou převodovkou CVT zde pojmenovanou Lineartronic a hlavně dvoulitrovým benzínovým motorem typu boxer přeplňovaným turbodmychadlem. Druhý Forester, a nemá cenu řešit, zda jde o modelový rok 2016 či 2017, má pod kapotou atmosférický benzínový dvoulitr. A to je přímé pojítko ke třetímu vozu, kterým je Subaru XV, protože také spoléhá na atmosférický dvoulitr, převodovku CVT a pohon všech kol. Karty jsou rozdány a výchozí pozice je velmi, velmi podobná, dvě SUV jedné modelové řady, dvě auta s motorem o stejném objemu a výkonu, všechna auta s převodovkou Lineartronic, všechna auta s pohonem všech kol. Lze najít nějaké zásadní rozdíly?

Určitě ano, právě pro zřetelnou podobnost odlišnosti vystoupí na povrch, asi tak, jako když vedle sebe postavíte jednovaječná dvojčata. Naší ideu jsme představili už v pozvánce na společné testování a teď si ji znovu připomeneme. Chtěli jsme zjistit, respektive potvrdit si předpoklad, že námi vybraná auta do testu se hodí při svých odlišných charakterech na různé (chápejte odlišné) typy činnosti a jízdy. Subaru XV – i přes jeho univerzálnost – považujeme za optimálního společníka pro život ve městě. Subaru Forester 2.0l je naším pohledem výtečným univerzálem – a skvělým dopravním prostředkem na běžné silnice a dálnici. A Subaru Forester XT se se svým výkonem – mimo své všeobecné a univerzální schopnosti klasického auta – hodí pro zdolávání terénních překážek mimo asfalt.


Pokud něčím zaujme Subaru XV hned prvním dojmem, je to pozice za volantem. K autu přicházíte jako ke klasickému pětidvířku, ale jak se posadíte, máte větší rozhled. Po pár kilometrech ale víte, že přehlednost a „nadhled“ nedostanete za cenu jízdy ve velké krabici, XV je hbité a mrštné.

Vyzvali jsme vás, naše vážené čtenáře, ke spolupráci a k účasti na společném testování a zájem, značný zájem, nás překvapil. Děkujeme. Na všechny se nedostalo, ti, kteří nemohli dorazit, věříme, že nám zachovají přízeň a že se potkáme třeba při jiné příležitosti. Zajímalo nás, kdo, co a kde by rád otestoval s tím, že jsme vyhlásili za styčné body Prahu, Brno a Kopřivnici.

Z moravské metropole byl zájem minimální, naopak velká poptávka po testování přišla z Prahy (ale také z Liberce, byť už po zaplnění kapacity) a z Kopřivnice, respektive tamního okolí a přilehlého regionu. Ve výsledku jsme tedy s Foresterem 2.0l křižovali silnice a dálnice tak, jako kdybychom normálně jezdili v rámi běžného provozu,  s Foresterem XT jsme vyrazili na polygon automobilky Tatra a Subaru XV zůstalo v Praze.

A Prahou začneme a začneme zmínkou o Foresteru. Forester totiž narostl – pokud si vzpomenete na první generaci, šlo o takové nafouklé, nabubřelé (v dobrém slova smyslu) kombi, auto, které neporáželo svou konkurenci rozměrem zavazadlového prostoru, ale unikátními jízdními vlastnostmi. Forester druhé dekády nového milénia je jiný. Větší než zakladatel modelové řady, a tak je tady XV jako kompaktnější alternativa. Sezení za volantem je příjemně vysoké, přesto ale nemáte pocit, že jedete v obrovském autě, XVčko umí přenést pocity z klasického hatchbacku do vyššího auta a pokud bychom měli mluvit o crossoveru, tedy o kříženci, patrně bychom měli na mysli právě hatchback jako základního dárce DNA, spíše než že bychom věřili v SUV jako výchozí bod a jeho „ořezávaní“ jako prostředek k dosažení rozměrů XV.


Subaru XV je jedním z těch aut, u kterého podvozek snese skutečně hrubé zacházení. Nebo jinak, řidič může plně využívat potenciál motoru, aniž by měl strach, že ho podovzek nechá ve štychu. A to platí jak ve městě, tak mimo ně.

Převodovka Lineartronic má své typické projevy a jedním z nich je, že při prošlápnutí plynového pedálu drží otáčky, nutí auto k razantnímu zrychlení, přesně do chvíle, než povolíte pravou nohu. To může být méně příjemné při parkování, obecně manévrování v uzavřenějších prostorech, ovšem jde o skvělou věc, stojíte-li na semaforu a chcete pozici při zeleném světle rychle opustit. Stačí pořádně šlápnout na plyn a velmi rychle a bezpečně opustíte své místo, což samozřejmě také platí pro vjezd na hlavní silnic z vedlejší, když dáváte přednost a podobné situace. Naopak na dálnici, při pružném zrychlení ve vyšších rychlostech si může dát převodovka na čas, považujeme-li ale XV hlavně za městský cruiser, je toto marginálním negativem.

Logicky by stejný problém měl mít i Forester XT, který také spoléhá na převodovku Lineartronic. Ale nemá… výkon jeho motoru je tak masivní, že i rozvážné chování automatického CVT je potlačeno. Stačí jen šlapat na plyn a auto jede jak z praku, ani nemusíte řešit přepínání mezi inteligentním a sportovním režimem. O tom, jak moc dobré XT je jako dálniční přepravník už jsme psali nedávno, když jsme s Foresterem vyrazili na závodní okruh v Sosnové a pro detailnější popis vás odkážeme na tento článek. My se teď zaměříme na testování na polygonu Tatry Kopřivnice.

Využili jsme možností, které polygon nabízí, tedy dlouhý brod zatopený vodou, rychlostní ovál, silnice s různými druhy povrchu a kopce s různým náklonem. Začněme tím, že jsme se rozhodli zdolat kopec o sklonu 30 %. Nahoru vyjel Forester zcela bez potíží a stejně tak sjel i dolů. Kopec se sklonem 45 % byl na první pohled velmi prudký, jakkoli to na fotkách a videu může vypadat jinak, berme prosím na zřetel zkreslení fotoaparátem.

Vyjel Forester nahoru? Ano, přepnuli jsme převodovku do manuálního režimu, aby při vytočení do otáček nedošlo k „podřazení,“ respektive snížení otáček, jinak ale žádná speciální příprava neproběhla. Plyn a jedeme. Zhruba uprostřed kopce je slyšet a cítit, že je třeba více síly, otáčky jdou nahoru, motor si přifoukne a Forester vyjdete bez ztráty kytičky.

Pro cestu dolů pak využijeme X Mode. Aktivujeme ho stisknutím tlačítka na středové konzole a jedeme dolů, nic těžkého a složitého. Automatika přibrzďuje kola, pomalu spouští auto z kopce, stačí jen řídit volantem a udržovat auto v požadovaném (našem případě přímém) směru, nohy jsou mimo pedály aby bylo zřejmé, že řidič do diktování tempa nijak nezasahuje. A hotovo, sjíždění terénu nikdy nebylo jednodušší.


Pokud jedete z kopce, na kterém byste jinde a jindy zřejmě spíše lyžovali než jezdili autem a pásy se vám zařezávají do ramen, je X Mode jako režim, který velmi pomalu a bezpečně spustí auto z kopce, vítaným společníkem.

Rychlostní klopený ovál jsme využili pro jízdu neomezenou rychlostí, považujte toto za simulaci jízdy na dálnici, pro klid duše řekněme německé dálnici, aby nějaký rýpal neměl pocit, že nabádáme k překračovaní povolených rychlostních limitů. Jak už bylo řečeno, stačí jen šlapat na plyn a Forester XT zrychlí z jakéhokoli tempa. Jedete 130 km/ka chcete přidat? Jen přiblížíte plynový pedál k podlaze a bez nepříjemného cukání (uč se, dvouspojko) je tady 160 km/h. Chcete přidat na 180 km/h? Necháte jen pravou nohu více klesnout k podlaze a proces se opakuje, aniž by Forester XT ztratil chuť do života nebo sílu.

Na maximálku jsme nezdosáhli, nebyl důvod, na dálnici jet přes 200 km/h je reálné maximálně v noci. Nejenom v noci ale člověk může jet vodou. Polygon nabízí tři dlouhé (a pod tím „dlouhé“ si představte řádově desítky metrů) vodní příkopy, dva jsou pro osobní auta nevhodné – odvahu, nebo spíše bezhlavost pro to, abychom vjeli do nádrže s hloubkou jeden metr, s pískem zasypaným dnem, jsme neměli. Ovšem „základní“ průjezd jsme si neodpustili, několik decimetrů vody Foresteru neublíží a s cihlami poházenými na dně si také poradí. A poradil si.

Poradil si i s klikatými zatáčkami okresek, to už ale mluvíme o třetím z naší společnosti, o Foresteru 2.0l. I u něj vás můžeme s klidem v duši odkázat na předchozí testování, jde o exemplář, se kterým jsme nedávno vyjeli do italských hor a zpátky, takže podezírat nás z toho, než bychom s autem neměli moc najeto, nelze. Na dálnici možná člověk slyší motor, který se snaží vyhovět potřebám řidiče, pokud tento položí divoce plynový pedál na podlahu. Jinak je to ale ticho a šum větru, co slyšíte za jízdy, pokud zvolníte, anebo vyjedete na okresky a přestanete se snažit o vysokou rychlost.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Podvozek snese všechno a tím všechno myslíme prostě všechno. Pokud bychom chtěli hodit za hlavu všechny řidičské návyky, posbírané během let na závodních okruzích, v řidičských školách a kurzech, tak řekneme, že nezáleží na tom, jak najedete do zatáčky. Prostě tam vlítnete a podvozek si s tím poradí. Auto se více (pokud jedete jako bezmozek) či méně (jedete-li tak, jak se patří) nakloní, ale to je tak všechno. Forester 2.0l je jedním z těch aut, které možná sice není nejrychlejší na dálnici, ale při sjezdu z dálnice na okresku zvládne to samé tempo. Jedete pořád stejně rychle, ať jste na D1 nebo na silnice kdesi u Benešova. A co víc, bez ohledu na počasí, jen čerstvě napadaný sníh vás může přinutit ještě trochu zvolnit, rozhodně ale nezadá důvod ke strachu či panice, naopak.

Pořád mluvíme o vysoce praktickém autě, s velkým kufrem do kterého naložíte cokoli rodinného typu, třeba kočár. Takže ani s přechodem ze Subaru BRZ do SUV (při změně stavu ze „single“ na „ženatý/vdaná“ a s příchodem potomka do rodiny, nutně není důvod si začít trhat vlasy z hlavy v depresi, že už se nikdy nesvezete zábavně v zatáčkách. Zábavně, ovšem s rozumnými náklady, my jsme jezdili za sedm až devět litrů v průměru.


Maximální rychlost nikdy nebyla disciplínou, kterou by řidiči a zájemci o svezení v Subaru sledovali, nicméně Forester XT patří mezi velmi, velmi rychlá auta. Jak v přímém směru, tak také v zatáčkách. Držet se ho na silnici je velmi obtížné.

Chceme-li v závěru dojít k nějakému shrnutí, pak asi v tom smyslu, že všechna tři auta opravdu umí nabídnout velmi široké možnosti využití při své univerzálnosti, ale že se nám potvrdil předpoklad, že v přímé konfrontaci se ukáží silné stránky oproti ostatním Subaru našeho výběru. Přejdeme teď vynikající pohon všech kol jako záruku neutuchající trakce a jistoty, a také dynamické jízdy se sportovním akcentem, ten mají všechna tři auta. Stejně tak plochý motor spalující benzín, u kterého nebude hrozit v zimě riziko spojené s načerpáním nekvalitní nafty, a naopak se zde projeví nízko položené těžiště definující vynikající jízdní vlastnosti. A přejdeme i bezstupňovou převodovku Lineartronic, pro všechna naše tři auta také společnou, a nebudeme tak řešit maximální komfort plynulosti.

U Subaru Forester XT pak můžeme vyzdvihnout jeho výkon a sílu, a to jak na silnici, tak v terénu. Subaru Forester 2.0l v porovnání s XT může oslovit příznivější cenou, při které pak nižší výkon není kompromisem, ale vybalancováním mezi výtečnou ekonomikou provozu a schopnostmi auta. Subaru XV pak nutně musí být díky svým rozměrům a agilitě tím vozem s plejádami ve znaku, které budete žádané zejména za účelem městského života, kde menší zavazadelník není hendikepem, protože každý centimetr, který nemusíte vtěsnat mezi auta při podélném parkování, se počítá. Subaru, jak jsme zjistili před pár měsíci u Levorgu, umí skloubit v jednom autě tři různé charaktery, pro vyhraněné zájemce s jasně definovanými prioritami pak ale také umí nabídnout auta, která přes svou univerzálnost umí naplnit potřeby specificky zaměřených řidičů.

Subaru XV 2.0l Comfort Lineartronic
Motor 2.0 litru, výkon 150 koní, převodovka CVT, Vmax 187 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s, spotřeba 8,5 / 5,5 / 6,5 l/100 km, cena 669 900 Kč

Subaru Forester 2.0XT Sport Lineartronic
Motor 2.0 litru turbo, výkon 240 koní, převodovka CVT, Vmax 221 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s, spotřeba 11,2 / 7,0 / 8,5 l/100 km, cena 1 059 000 Kč

Subaru Forester 2.0l Comfort Lineartronic
Motor 2.0 litru, výkon 150 koní, převodovka CVT, Vmax 192 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 s, spotřeba 8,2 / 5,7 /6,6 l/100 km, cena 829 000 Kč

5.4.2017 8:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist