Subaru Forester 2.0XT na závodní dráze v Sosnové (2017)

Velká SUV s pohonem všech kol a silným benzínovým motorem pomalu vymírají, snad mimo "rezervace" luxusních a opulentních značek specializujících se spíše na sportovní auta. Výjimkou je Subaru.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.8

Subaru Forester působí v mnoha ohledech jako jakýsi neměnný pilíř v jinak poměrně nestálém prostředí kategorie SUV a velkých osobních aut obecně. Třeba tím, že si stále drží zarytě koncepci pohonu všech kol ve chvíli, kdy ostatní výrobci do robustních aut tvářících se terénně implantují pouze jednu hnanou nápravu. Anebo silným motorem po kapotou v přímém kontrastu s šestnáctistovkami nebo dokonce čtrnáctistovkami u mnohdy větších aut.

Mohlo by se tak zdát, že testovat v roce 2017 Subaru Forester nedává smysl, že vše je stále stejné, že vše už bylo řečeno, ale to by nebylo korektní. Jakkoli máme Forester v mnoha ohledech „přečtený,“ jde o automobil, se kterým jezdíme často a rádi, tak si vždy dokážeme najít něco nového. A stejně tomu bylo i v případě naší výpravy na závodní okruh do Sosnové. Tak nějak jsme předpokládali, že dojedeme na okruh k České Lípě a zjistíme, že foukaný dvoulitr je super, pohon všech kol pořád stejně dobrý, že na dráze Forester dokáže předjet i auta, která se tváří vedle něj mnohem srdnatěji a pojedeme domů.

Nakonec to ale dopadlo trochu jinak, právě cesta tam a zpět se ukázala jako prostředí pro Forester doslova a do písmene ideální. Nejprve si připomeneme s kým máme tu čest. Jsou tady aspekty vozu známé už z předchozích modelových roků, které se nezměnily, a pak také odlišnosti a novinky, které je určitě zapotřebí zmínit. Začneme od konce – co je nového? Nové jsou tvary na předním nárazníku a masce chladiče, nový je design kol, včetně středových krytek, nové jsou zadní sdružené svítilny a denní svícení ve tvaru písmene C.

Je tady aktivní natáčení předních světlometů – přisvěcují do zatáček a pokud se vám tohle nelíbí, můžete systém vypnout tlačítkem pod volantem. V kabině je nová dekorace ve dveřích, madlo dveří, nové rámečky na volantu a nové ovladače klimatizační soustavy. A řada dalších detailů, které možná na první pohled neodhalíte, ale v konfrontaci s předchozími generaci je ohodnotíte jako trefné a žádoucí.

Naopak za již známé a tradiční lze u Foresteru (XT) považovat symetrický pohon všech kol, plochý dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbem a nízko položené těžiště. Padne-li zmínka o motoru, je třeba říct, že má výkon 241 koní v 5600 otáčkách a točivý moment 350 Nm. Jeden by mohl namítnout, že na dnešní dobu žádné drama, že tohle umí lecjaký hatchback či silnější kombi, ale i SUVčko, které právě nehraje na „eko“ notu s naftovou jednotkou a hnanou přední nápravou. Zásadní ale je, jak celek funguje, všechen výkon jde na všechna čtyři kola pohonu, o kterém nelze pochybovat.

Přilnavost je příkladná, možná až příliš velká, jak se později ukáže na závodní dráze. Nebo ne později, rovnou si řekněme, jak se Forester na okruhu choval, protože o tom, jak jezdí na silnici už jsme se bavili mnohokrát.

Všechna čtyři kola se drží zarytě asfaltu a pokud dojde ke ztrátě adheze, tak u všech kol najednou, v neutrálním stylu. Jinak řečeno, utrhnout auto do smyku není právě snadné, ne tak, jak to jde třeba u STI. Forester se drží své stopy a pokud má uklouznout, tak spíše nedotáčivě. Ehm, ne, není to nedotáčivost, je to opravdu neutralita, ne nedotáčivost. Každopádně trhat Forester do skluzu, to autu nesvědčí, je cítit, že i s vypnutou stabilizací si bezstupňová převodovka nerozumí se snahou řidiče dělat psí kusy, je rozdíl držet vytočený kvalt manuálu a drtit auto ve smyku, a pokoušet se o to samé s automatem. Lze to, ale k neprospěchu věci.

Naopak jet velmi rychle, opravdu velmi velmi rychle je relativně snadné. Dostat se za hranu, to vyžaduje opravdu tempo, které je nejenom nežádoucí, ale pro běžného řidiče bych řekl až nepříjemné. Zde se můžeme vrátit k výkonu motoru. Ano, 241 koní a 350 Nm možná není nic světoborného optikou konkurence a dieselového pohledu na svět, ale v reálu jde o to, že všech těchto 241 koní do posledního kopýtka využijete, dostanete na kola, přenesete do dynamiky, které je dech beroucí a reálně řiditelná.

Někde v úvodu zaznělo, že nás Forester uchvátil nejenom na okruhu, ale po cestě na něj. Mám se Subaru najety tisíce a tisíce kilometrů, Forester mi rozhodně není cizí, a přesto teprve až teď jsem si uvědomil, jak je XT skvělý silniční dopravník. Pohonná soustava, tedy bezstupňová převodovka v kombinaci s masivním výkonem neztrácí nikdy dech, vždy je pod pravou nohou dost síly na to, aby auto kdykoli na pokyn pravé nohy zrychlilo. A to všechno absolutně plynule, klidně, tiše, za jakékoli rychlosti. Není problém nevšimnout si, když se rozhodnete předjet na dálnic, že najednou jedete 180 km/h.

Mluvíme o vysokém výkonu, permanentním pohonu všech kol, automatu, benzínu v nádrži a přeplňování turbem, nutně tato debata musí vyústit v otázku na spotřebu. Není „vysoká“, je „odpovídající“ tomu, co Forester umí. Ještě jinak, při svižné jízdě si bral Forester XT průměrně 13 až 15 litrů benzínu. Při pohodové jízdě na dálnici klesl apetit auta na 12/l 100 km. Pokud je to pro vás hodně, a mohlo by být, tak není problém vsadit na jízdu s menší dynamikou v atmosférickém Foresteru nebo autě s dieselem, ovšem kouzlo XT je právě v tom, jak moc rychlé za jakýchkoli povětrnostních podmínek umí být. A cenou za toto je logicky odpovídající spotřeba, fyziku zatím nikdo neošálil a perpetuum mobile neumí ani v Subaru.

Závěr lze jednoduše shrnout do prohlášení, že, ač to nikoho z nás ani nenapadlo, našli jsme si u Foresteru XT opět novou dimenzi a to, jak bylo řečeno, jízdu po dálnici. Přeletět er-desítku (nebo jak se dnes dálnice z Prahy na Mladou Boleslav jmenuje) bylo velmi snadné, pohodlné, tiché a neuvěřitelně rychlé, čas, který jsme si na cestu vyhradili jsme dokázali tak zkrátit, že jsme v pohodě stihli ne jednu, ale hned dvě zastávky na kávu.

Cena a spotřeba odpovídají vrcholné verzi v modelové nabídce a ano, možná posunuje roli Foresteru XT do pozice okrajovější verze pro skutečné nadšence, puristy a řidičské entuziasty. Kteří ale, pokud se pro pořízení tohoto vozu rozhodnou, s vědomím souvislostí spotřeby a ceny, budou moc, ale opravdu moc a moc spokojeni.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC 16-ventilů
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr10,6:1
Vrtání x zdvih (mm)86 / 86
Převodovkabezstupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředu McPherson, vinuté pružiny
Vzadudvojité lichoběžníky, vinuté pružiny
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)177/241 v / 5600
Točivý moment (Nm)350 / 2400 - 3600 ot./min
0-100 km/h (s)7,5
Nejvyšší rychlost (km/h)221
Spotřeba paliva (l/100 km)11,2 - 7,0 - 8,5
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4595
Šířka (mm)1795
Výška (mm)1735
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1647
Ceny
Základní cena modelu699 000 Kč
Základní cena test. verze939 000 Kč
26.2.2017 3:58

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist