Subaru SVX na sklonku 80. let ukázalo, že i malá automobilka zvládne velké věci

Někdy už to tak na světě chodí, že i ti menší a chudší dokážou občas překvapit velikány. Na konci osmdesátých let si u Subaru naplánovali průnik do kategorie sportovních GT. Výsledek sice nakonec nebyl moc rentabilní, o to zajímavější auto ale vzniklo.
4o4a0865-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: Ondřej Kroutil

Velkorysé silné kupé třídy Gran Turismo? Když se trochu zahledíte do historie této vznešené kategorie, v drtivé většině vám vytanou obrazy skvostných Ferrari, Maserati či Aston Martinů. Mnohem méně už je ve středoevropských myslích probádána asijská oblast. Ti, co však jednou propadli exotické magii Mazdy Cosmo, Toyoty GT 2000 nebo Datsunů Skyline, jsou zpravidla navždy ztraceni.

V rámci početné rodiny japonských automobilek patřilo vždy Subaru k těm nejskromnějším, zároveň však nejoriginálnějším hráčům. Když se v nejbizarnějších časech autoprůmyslu vůbec, tedy v 80. letech objevilo podivné krabicoidní kupé XT s ještě šílenější přístrojovou deskou, nevěnoval mu nikdo příliš pozornosti. Technický um, přirozené nadšení a ctižádost uspět po vzoru konkurenčních Hond či Toyot na severoamerickém trhu však inženýry od Subaru vybičoval k jedinečnému počinu, který měl vnést neklid do řad zavedených výrobců jakostních kupé pro vyvolené.

Podíváte-li se na SVX a postavíte jej vedle dobového Legacy nebo dokonce legendárního Leone, je to jako byste dnes vedle Outbacku zaparkovali něco na způsob Lexusu RCF a prohlásili to za nejnovější model značky s hvězdičkami ve znaku – tak zásadní odstup si ve své době drželo 4,6 metru dlouhé kupé s ošacením od Giugiara. I z tohoto pohledu je znát obrovská péče, jakou Japonci přípravě nového modelu věnovali. Kvalitu původního designového návrhu potvrzuje fakt, že neobvykle vyhlížející, a přesto úhledné kupé s konfigurací 2+2 dodnes příliš nezestárlo. A to je mu už dávno přes pětadvacet!

Snad nejradši ze všech vlastností mám na starých japonských autech rád jejich solidnost a samozřejmost s jakou jejich veškerá elektrická výbava (a že jí v SVX je!) funguje i po mnoha letech a stovkách tisíc kilometrů. Je libo absolvovat pohodlnou jízdu na druhý konec Evropy? Prosím, SVX je tu pro vás, pane a nabídne vám tolik pohody a samozřejmé dynamiky, že vám budou smysly přecházet.


Co takhle jízda v Subaru BRZ?


Interiér se vzdal divočiny předcházejícího XT a vsadil na serióznější, a hlavně honosnější notu. Samozřejmostí je plná elektrická výbava včetně nastavování koženého křesla, tempomat nebo chytrá automatická klimatizace a volant seřiditelný ve dvou směrech.

Ventilace vůbec funguje úžasně. díky velkým výdechům a tichému větráku neruší hlukem, ani přílišným foukáním. Když přijde na věc, odvezete dva dospělé i překvapivě hodně místa se najde také pro zavazadla.

Vyobrazený kousek je vůbec posledním oficiálně prodaným SVX na našem území. Hříčkou osudu se auto před deseti lety vrátilo k Jaroslavu Salamonovi, který u českého zastoupení Subaru už tehdy pracoval – po 170 000 ujetých kilometrech a v nepříliš dobré kondici, protože stálo osm let bez hnutí na trávě. Dnes už ale zase vypadá tak jak má, i když s díly je čím dál větší problém.

Dle slov majitele je šance na eBayi nebo v USA, zásoby se ale rychle tenčí. Šestiválec s protilehlými písty, který se ladně převaluje pod jeho kapotou, byl dlouho vůbec největším motorem, který se v útrobách Subaru objevil. U aut v evropské specifikaci se objevoval systém pohonu všech kol známý jako VTD (variable torque distribution) typický pro Subaru s automatickou převodovkou. Funguje tak, že pohon 4×4 je stálý a z poměru 36 / 64 mezi přední a zadní nápravu se s ohledem na podmínky mění až po 50 / 50. Jízdní vlastnosti vylepšuje ještě samosvorný diferenciál.

Prokletím i požehnáním typu SVX je čtyřstupňová automatická převodovka. Dle dobových svědectví výrobce zkrátka adekvátní manuál schopný přenést na silnici 309 Newonmetrů neměl, především ale podle všeho toužil po úspěchu na americkém trhu. Automat není špatný a řadí i poměrně inteligentně, sportovní potenciál motoru však do jisté míry dusí. Problémem jsou především velké „díry“ mezi jednotlivými převody, kdy otáčky poklesnou příliš nízko na to, aby mohl být zachován souvislý energický tah. Motor je na druhou stranu nesmírně pružný, takže na čtyřku se můžete plížit čtyřicítkou stejně tak jako upalovat maximální rychlostí. Podvozek je spíše vláčnější a dokresluje tak mimoděk odlišnost od ostatních Subaru.

SVX je dnes každopádně vzácné zboží, a když se v inzerci nějaké kupé objeví, nepočítejte s cenou pod 250 000 Kč. U auta s tímto rodokmenem je to ale ve skutečnosti ještě docela málo.

21.4.2023 8:08| autor: Michal Borský

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist