Tři v jednom? Subaru Levorg dokáže proklamované heslo naplnit.

Historicky lze snadno doložit, že univerzální řešení obvykle nefungují. Obvykle... Výjimky tady totiž jsou a jak se ukazuje, Subaru Levorg je jednou z nich.

Univerzální řešení obvykle nefungují a platí za možná levnější východiska, nicméně s jasnými a nepopiratelnými kompromisy. Myšleno tak, že pokud chcete operovat, krájet sýr a řezat koberce, je lepší mít skalpel, zubatou čepel s dvěma hroty a zasunovací nůž se zalamovacími segmenty, než jednu kudlu na všechno. Podobně tomu je i v dalších oblastech lidského konání, včetně toho automobilového. Nicméně jak bylo zmíněno na začátku, o kompromisní řešení nejde vždy, výjimky tady jsou a jednou z nich je Subaru Levorg.

Pracujete-li v centru metropole v kanceláři, bude každodenní dojíždění hračka.
S automatem se vám ruka a nohy v zácpách neunaví.

My jsme při redakčním testování na auto tímto pohledem nenazírali, praxe je taková, že „vezmeme auto, začneme jezdit, postupně odhalujeme jeho vlastnosti, popisujeme, komentujeme, srovnáváme historicky i s konkurencí. Nicméně pokud se nám dostal do ruky oficiální materiál automobilky, ve kterém se říká, že je nové Subaru Levorg „Pro vás.3“ a znamená to, že jde o „kombinaci sportovního kombi a praktického rodinného auta“ či že je to auto „Pro každou legraci. Pro jakoukoli práci. Pro celou rodinu.“, tak nás to nutí přijít věci na kloub.

Má Subaru pravdu? Nedráždí nás je, podobně jako v minulosti třeba Audi, prohlášeními o sportovních kombících, planými řečmi s původem kdesi v marketingovém oddělení? Uvidíme. Mise je jasná, vyzkoušet Subaru Levorg se zaměřením na zmiňované tři ideové pilíře.

Začneme-li prací, tak lze Levorgu jen těžko co vytknout a nenapadá nás žádné odvětví, snad s výjimkou pohřebnictví či transportu živých zvířat (pokus o nadsázku), kde by Levorg nebyl kompetentním partnerem. Za všemi městskými profesemi vás hravě doveze, nezaskočí ho „cesta z města.“ Abychom simulovali práci lesníka, inspektora stožárů elektrického vedení, lékaře ve službě, atd., vyjeli jsme do kopců, lesů, na louky. Levorg zvládl terén, v jakém se podle nás pohybuje většina lidí v rámci své práce, bez potíží. Díky pohonu všech kol překonal lesní cestu, zmáčenou louku, kamenitý srát či výjezd k horské chatě a pokud někde bylo cítit, že by adheze mohla být příkladnější, doporučili bychom při častějších výjezdech mimo asfalt vhodnější, rozumějte hrubší, pneumatiky.

Nutně se musíme dotknout spotřeby, která může (pokud člověk v práci platí palivo sám) být v hledáčku „člověka v práci“ velmi intenzivně. Všimněte si výrazu člověk, pod kterým si představte muže i ženu. Poptávali jsme mezi čtenáři během testování, jak se jim Levorg líbí, a určitě oslovil pány, ale i dámy, a to zejména designem, u kterého řada lidí prohlašovala, že se jim Subaru konečně líbí. Jezdit se dá bez uzardění za deset litrů benzínu na sto kilometrů, ovšem se spotřebou lze pracovat, my přiznáváme ostřejší práci s plynovým pedálem, s uvážlivějším chováním pravé nohy bychom se velmi snadno dostali na devět, osm a půl litru.

Díky výkonu, o kterém bude ještě řeč, vozíte-li v práci spolupracovníky anebo nějaké vybavení, uveze auto pět lidí a zavazadla bez zadýchání. A ano, jsou profese, nebo řekněme společensko-pracovní kruhy, ve kterých je žádoucí mít kvalitní dopravní prostředek, ovšem ne výrazně atypický, až luxusní, dráždivý, a to Subaru Levorg také jistě splňuje. A pokud někde platí třeba Škoda Octavia/Superb či Volkswagen Passat za projev malichernosti, Levorg, jakkoli se pohybujeme v oblasti osmi, devíti set tisíc korun (přesně stojí Levorg od 759 000 Kč do 889 000 Kč v závislosti na výbavě), toto stigma nenese.

Dalším tématem je rodina. Opět mluvím z vlastní zkušenosti, kdy jsem Levorg postavil před dům a čekal na komentáře svých nejbližších. Syn, který se v autech orientuje lépe než já, zejména v těch dražších a sportovních, ocenil u Levorgu vzhled podobný WRX STI, pochvalně se vyjádřila i manželka, která zase dbá na styl a eleganci. Mne osobně se Levorg líbí, i když ne zrovna v černé barvě. Taková červená mi přijde víc šik, a být stříbrná lišta pod okny dotažena z linie dveří až pod okénko zavazadelníku, patrně bych zásadnější připomínky neměl.

Levorg je rodinným autem jak v logickém slova smyslu, tak také v emotivní rovině. To když se uvolní místo za volantem a příležitost dostanou děti.

Co hodnotit optikou rodiny? Možná zda a jak dojede Levorg na dovolenou… Na tu letní určitě hravě, a tady bude asi důležitým faktorem spotřeba, kterou už jsme zmiňovali, a také velikost kufru. Ten má objem 522 litrů v klasické konfiguraci sedaček, 1446 litrů se sklopenými opěradly vzadu, a mne se nestalo, že bych nenaložil to, co bych naložit chtěl či měl. Vlastně vzpomínám, jak jsem jel se Subaru Levorg v zimě na lyže do italského Livigna a auto transport zvládlo bravurně. Čímž máme zodpovězenou otázku cest za zábavou v podmínkách, kdy je počasí více než nepříjemné a neideální.

Sportovat a bavit se lze se Subaru Levorg jak „pasivně,“ tedy že s ním za sportem a zábavou jedete, anebo „aktivně,“ tedy jako řidič. Nebudeme předjímat, ale chystáme se s autem ještě na výpravu na místo, které je řidičské zábavě doslova zaslíbené a na naši cestu do pohoří Adenau se můžete těšit v horizontu dnů. Teď ale poznámka, že jsme vyjeli s Levorgem na závodní okruh ve Vysokém Mýtě a, jakkoli nejde o sportovní auto, pobavili jsme se s ním. O pohon stroje se stará benzínový čtyřválec s objemem 1,6 litru přeplňovaný turbem.

Výkon je 170 koní v 4800 – 5600 otáčkách, točivý moment 250 Nm v 1800 – 4800 otáčkách, což na bezpečné předjíždění a každodenní cestování bohatě stačí, a na okruhu to krátkodobě splní účel. Síla jde na všechna čtyři kola přes bezstupňovou převodovku CVT. To není vpravdě ideální sportovní výbava, nicméně pokud má CVT nějaké konstrukční vlastnosti, pro někoho možná neduhy, tak mezi ně patří to, že při kickdownu auto, do prvního povolení plynového pedálu, jede velmi ostře, s razantním rozjezdem. Což se na závodní dráhu více než hodí.

Pak je tady také stupnice předvolených virtuálních stupňů, když s vyšším nasazením (nebudu vás obtěžovat procenty) zašlápnete plynový pedál do podlahy, tak se změní charakter z bezstupňového režimu na stupňovitý. A auto se po dráze slušně rozletí. Pohon všech kol eliminuje nedotáčivost, vynikající podvozek drží aut ve stopě. Jeden by si až řekl, jaké by auto bylo s manuálem – ale to není na pořadu dne, berme vůz takový, jaký ho zde máme. Měřit čas na kolo nemělo smysl, zábavu ale změřit šlo velikostí roztaženého úsměvu.

O sportovní nebo dokonce závodní automobil samozřejmě nejde. Nicméně na závodním okruhu se neztratí a vedle závodní dráhy vzbudí patřičnou pozornost.

Závěrem můžeme prohlásit, že Subaru Levorg to, co slibuje, tedy prohlášení o třech možných pohledech na jedno auto, dokáže naplnit. Stále platí, že univerzální řešení v plné míře nefunguje a jde velmi často o na všech stranách zjevný kompromis, třeba káva 3 v 1 je zářným příkladem, anebo sada nářadí schovaná do multifunkčního nože. Nicméně u Subaru Levorg nejde o kompromis, ale vhodně a citlivě definovanou vyváženost.

Máme tady auto, které je vizuálně atraktivní a elegantní tak, jak moc to u kombi jde, díky linii karoserie a příbuznosti s WRX STI. Auto, které je dostatečně silné a dynamické, anebo relativně úsporné, pokud se chcete bez snahy o akční jízdu ekonomické stránce věci věnovat. Auto, které uveze řidiče a čtyři cestující s hromadou zavazadel, a přesto se nezastaví před nezpevněnou cestou, zasněženým kopcem anebo závodním okruhem. A které umí nabídnout jak maximum komfortu, tak také řidičskou angažovat.

Jestli je Subaru Levorg dokonalé? Ne, není a tvrdit to by bylo troufalým pokusem o lež, ale jako jedno z mála aut dnešní produkce napříč značkami v dané cenové kategorii nabízí značný užitek. Což ho možná staví tak trochu mimo mainstream zaměřený na jiné hodnoty typu prvoplánovitá líbivost, konektivita se sociálními sítěmi či příslušnost k té či oné skupině řidičů anebo vyzařování vymyšleného virtuálního faktoru, ale nebere mu to nic z jeho skutečných schopností.

19.10.2016 12:27

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist