Test Mercedesu S 400 d: Nejlepší auto na světě?

Nový Mercedes-Benz třídy S právem můžeme považovat za nejlepší auto na světě. Vyhoví tomuto označení také s naftovým motorem?
img_0634-1100x618.jpgCelá galerie 31 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.8

Mercedes-Benz třídy S je po dlouhá desetiletí právem považován za nejlepší auto na světě. S tímto tvrzením možná nebudete souhlasit, jelikož pro každého vypadá nejelpší auto jinak, nicméně prohlášením, že S-Klasse je nejinovativnější autem světa nebudu daleko od pravdy.

Vlajková loď stuttgartské značky zkrátka pokaždé přijde s nějakou zásadní technologickou inovací, nikoliv módním pozlátkem, která změní celou branži. Zanedlouho se dostane do běžnějších modelů a konkurence si ihned začne lámat hlavu, jak onu věc zkopírovat.

Ať už to bylo ABS, ESP nebo airbagy v dobách dávno minulých či moderní asistenční systémy dneška, Mercedes-Benz S byl vždycky o kousek dál. A nejinak je tomu i v případě nejnovější generace. Ale o tom až později.

Esko je mimo výkladní skříně technologií především luxusní limuzína. A jako taková i patřičně vypadá. S prodlouženým rozvorem navíc působí nadmíru majestátně, přitom přepych nedává nikterak vulgárně najevo, jak se to snaží dělat někteří její konkurenti.

Vypadá opět moderněji, možná trochu načančaněji, přitom ale stále s důrazem na uhlazenou eleganci a vkusnou důstojnost. Zajímavostí je, že si jako jeden z nemnoha modelů Mercedesu stále zachovává tradiční emblém na kapotě ve formě terčíku. Tradice jsou tady pořád důležité.

Uvnitř si už povšimnete většího příklonu k asijskému vkusu, kterému je bezesporu potřeba se stále více podbízet. Ne že by nové esko bylo uvnitř nevkusné, nicméně s vícero lidmi jsme se shodli, že některá designová řešení jsou až příliš křiklavá a postrádají nevtíravou eleganci hodnou majestátu Mercedesu třídy S.

Všechno se blyští a svítí větší intenzitou a materiálů, jakkoliv vždy prvotřídně kvalitních, se tu mísí víc než dost. A pak jsou všechny věci zase o něco víc digitální. Architektura dvou širokoúhlých obrazovek vystřídal design s jedním displejem pro budíky a druhým vertikálním pro infotainment, přičemž ovládání klimatizace přešlo na displej. Zbyl jenom úzký proužek s několika hlavními fyzickými tlačítky.

Po chvilce si zvyknete a třeba ovládání klimatizace není vůbec krkolomné jako u konkurence. Hlavně většinu funkcí budete stejně ovládat pomocí hlasového asistenta sytému MBUX, který funguje celkem přesně a dokonce mu, resp. jí, není cizí humor. Umí vtipkovat, ačkoliv na pokyn, aby vám řekla vtip, odvětí, že němečtí inženýři nemají smysl pro humor. Rýpnout si do konkurence ale umí.

Ačkoliv je interiér poněkud digitální a nablýskaný, design koreluje s technologickou výzbrojí, která opět určuje trendy. Možná jednotlivé nápady nejsou revoluční, ale jsou opět dotaženější k dokonalosti.

Třeba obrovský head-up display s rozšířenou realitou vypadá a funguje skvěle a hlavně se promítá do velké dálky přímo před auto, nikoliv na čelní sklo. Světla zase umí promítat na povrch silnice různá upozornění, především na nebezpečí.

Mercedes-Benz S prostě musíte zase o trochu méně řídit a místo toho si můžete užívat nekonečného komfortu a luxusu. Za volantem se budete cítit jako v bavlnce, ať už díky rozvalité pozici za volantem, masážním sedačkám, velkorysému prostoru či prvotřídnímu audiosystému Burmester.

Vzadu je to ještě lepší, sedačky jsou zase luxusnější, pravá zadní se umí rozložit v pohodlné lůžko, ve kterém ihned usnete. A nebudete se chtít probudit. Pokud byste se nudili, můžete sáhnout po tabletu a zabavit se ať už funkcemi auta, tak třeba sledováním televize.

Cestování v Mercedesu třídy S není nutné zlo, ale zážitek, který nechcete, aby někdy skončil. Ticho na palubě je naprosto dokonalé, stejně jako konejšivé jízdní vlastnosti, které vás dokonale odtrhnou od reality českého přístupu k udržování silnic. Podvozek se kolébá a pohupuje, čímž řidiče skvěle odrazuje od svižnější jízdy, takže se chová pokaždé způsobně.

Esko hlavně vybízí k tomu, abyste nikam nespěchali, ostatně dvoutunové limuzíně se přirozeně  nechce, ale neznamená to, že by úplně rezignovala na schopnost zatáčet. Pokud je potřeba, ve sportovním režimu se charakter podvozku promění ve slušně obratného jezevčíka a díky natáčecí zadní nápravě v nezvykle širokém úhlu 10 stupňů se prosmýkne jak alpským průsmykem, tak přeplněným nákupním centrem.

Pod kapotou luxusní limuzíny se sluší a patří dvanáctiválec, minimálně alespoň osmiválec, pochopitelně spalující benzin, nicméně ani naftový šestiválec, nově řadový, nedělá tomuto korábu žádnou ostudu. Naopak je trefou do černého. Z tří litrů objemu vydoluje slušný výkon 330 koní, což stačí na zrychlení ke stovce za 5,4 sekundy. Hlavně ale potěší skvělou spotřebou.

Člověka disponujícího částkou potřebnou k pořízení vlajkové lodi Mercedesu jistě nebude trápit spotřeba paliva, nicméně průměr 8,2 l/100 km a reálný dojezd kolem 900 km je velmi příjemný. Uklidněnou stovkou se potom dostanete i na hodnotu kolem šesti litrů, která je vskutku impozantní, uvážíme-li velikost a hmotnost vozu.

Mercedes-Benz S 400 v prodloužené verzi rozhodně nedělá ostudu, naopak je skvělou ukázkou toho, jak by měla luxusní limuzína vypadat. Elegantně, nenápadně a především vkusně, nikoliv pompézně. Jezdí naprosto božsky co do komfortu a s naftovým šestiválcem hraje na rozum. Tohle je možná skutečně nejlepší auto na světě.

26.8.2021 9:10| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist