Test DS 7 Crossback 1.6 PureTech: Avantgarda stíhaná vůní benzinu

Dostala se nám do rukou poměrně zvláštní kombinace, a to moderní hi-tech SUV plné uměleckých kreací francouzských řemeslníků, které však nabídne čistokrevný 225koňový benzinový motor a v rámci své kategorie relativně zajímavou cenu. Jak tohle dopadne?
ds-7-cb-1-6-benzin-crossback-suv-2-1100x618.jpgCelá galerie 12 Zdroj: Tomáš Kopečný

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Pokud si říkáte, že spojení cenově zajímavého (v rámci své kategorie) luxusního SUV a čistokrevného benzinového motoru není nic výjimečného, musíme vás z tohoto omylu vyvést. Totiž v první řadě jde o samotnou pohonnou jednotku, jenž sama o sobě jde tak trochu mimo zavedené trendy.

Ptáte se na důvod? Momentálně je v kurzu elektrifikace, produkce mild-hybridů, hybridů, plug-in hybridů, zatracování dieselových jednotek a ubírání válců benzinovým motorizacím. Je to tak a do budoucna se s tím nebude dát nic moc dělat, nicméně dnes máte stále relativně svobodný výběr, takže proč nezkusit DS Automobiles a jejich avantgardní SUV s přívlastkem 7 Crossback?

Varianta vybavená puritánským zážehovým přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru totiž nabídne příjemných 225 koňských sil, osmirychlostní automat a základní cenu pod 1,1 milionu korun (přímí konkurenti s podobným nebo silnějším motorem jsou obvykle dražší). Tedy nečekejte žádnou podporu elektromotoru, ale pouze hladký chod, příjemnou dravost a překvapivou agilitu.

Přece jen když vůz váží 1,5 tuny, patrně byste nečekali, že s ním šestnáctistovka s turbem bude nějak zásadně cvičit, nicméně je to tak. Ona ochota zrychlovat se projevuje nejen v rámci akcelerace z místa (0–100 km/h za 8,2 s), ale rovněž z hlediska provozních rychlostí (např. předjíždění) na okreskách i dálnicích (maximálka 234 km/h).

Jen si nepleťte svižné cestovní SUV se závoďákem, ačkoli DS 7 Crossback disponuje sportovním režimem, jeho hlavní zaměření (a schopnosti) cílí na pohodlí, k čemuž mu dopomáhá například technologie skenování povrchu vozovky kamerou, upravující na základě přijatých dat tuhost tlumičů. Nejde sice o famózní hydropneumatické odpružení známé z DS 19 (a pozdějších derivátů), nicméně i tak si komfortu užijete dosyta.

Své si řeknou taktéž nastavitelná kožená sedadla s výhřevem, ventilací a masáží, softwarové grafické prostředí hrající žlutou, fialovou nebo červenou barvou, panoramatické střešní okno, případně pokročilý audiosystém značky Focal Electra.

Našli bychom i pár výtek, zejména k rychlosti rozhraní infosystému, slabému rozlišení parkovacích kamer anebo k absenci vyhřívaného volantu či čelního skla. Tyto neduhy trochu shazují dojem onoho honosnějšího SUV, jakým francouzská „déeska“ právoplatně je. Ačkoli i sem (podobně jako u konkurentů) dorazila unifikace, takže některé prvky (ovladače, tlačítka, mapové podklady, aj.) auto zkrátka sdílí s jeho levnějšími koncernovými kolegy se lvem, bleskem nebo dvojitým šípem v logu.

Pochválit musíme prostor vzadu s vlastním ovládáním klimatizace a elektricky nastavitelnými opěradly sedadel. Samotný kufr disponuje základním objemem 555 litrů, který lze navýšit po sklopení koncové (druhé) řady sedadel až na 1 752 litrů. V rámci úložných míst ještě vyzdvihujeme středovou loketní opěrku, kam se vejdou všechny ty každodenně využívané drobnosti typu klíče, peněženka, hygienické prostředky a jiné. Mobil pak má vyhrazenou krytou přihrádku s integrovanou bezdrátovou nabíječkou.

DS se jako jedna z mála cenově dostupnějších značek může pochlubit volitelným vestavěným noktovizorem, zde řešeným infračervenou termokamerou umístěnou vpředu. Výsledný obraz po zpracování počítačem tak zvýrazňuje všechny teplo-vyzařující objekty, tudíž jde o užitečného pomocníka pro detekování zvěře či nezodpovědných (neosvětlených) cyklistů, respektive chodců. Podobnou techniku hledejte ještě třeba u Peugeotu (3008, 5008, 508), Volkswagenu (Touareg) nebo u dražších značek, jakými jsou například BMW, Mercedes-Benz nebo Audi.

Ačkoli pouze o technice to není. Avantgardně laděný styl v kabině reprezentují ovladače oken umístěné uprostřed, dotyková tlačítka figurující pod centrální obrazovkou (jen se dotknete, nemačkáte) či vrchní výklopné hodiny B.R.M (cool stylovka), zatímco exteriéru dodávají ten pravý pařížský šmrnc rotující moduly v hlavních adaptivních světlometech, vertikální denní svícení, animované blikače nebo široká maska chladiče.

Sto lidí, sto chutí, proto se DS nemusí líbit každému. Samotní zástupci značky ví, že první dojem staví především na vzhledových základech, nicméně v rámci atraktivity celku přidávají ještě praktický bezplatný servis na pět let nebo 100 000 kilometrů, zahrnující i spotřební materiál, takže vozidlo živíte jen palivem, obutím a kapalinou do ostřikovačů. Nejde o výjimečnou službu, ovšem zadarmo vám ji poskytne už málokdo.

Tak či onak se koukáte na jedno z mála luxusních SUV, co se v rámci svého cenové zařazení nemusí nutně chvástat hybridní technikou, ale nabídne čistokrevný svižný benziňák s reálnou spotřebou kolem osmi litrů na sto kilometrů. Takže jestli hledáte příjemné svezení a nefandíte německému prémiovému perfekcionismu nebo japonské extravaganci, našli jsme pro vás adekvátní alternativu.

29.3.2021 9:16| autor: Jan Majurník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist